hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Videregående skoler!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Videregående skoler!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Island_s_hest

Norway
Innlegg: 64

Skrevet - 11/04/2003 :  18:31:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIsland_s_hest  Svar med kopi av melding

Har man almenfag på hestelinjer!!
Er det intressant heststoff??
Hvilken skole er best??

Ri Islandshest, det gjør livet til en fest!

amayan

Norway
Innlegg: 382

Skrevet - 11/04/2003 :  18:34:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
vet ikke hvilken skole som er best,siden jeg bare går på en. Men allmenne fag er matte,engelsk,norsk,naturfag og gym. går på kalnes vgs, synes det er ganske bra der.

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway
Innlegg: 221

Skrevet - 11/04/2003 :  22:18:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Jeg skal kanskje begyne på kalnes til høsten..


Gå til toppen av siden

colombus

Norway
Innlegg: 277

Skrevet - 11/04/2003 :  23:10:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
kjenner en som går på tomb, ho er vedlig fornøyd med den skolen :)

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway
Innlegg: 205

Skrevet - 12/04/2003 :  22:24:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man kan ta studiekompetanse på naturbrukskoler også, da får man gå videre på høyere utdannelse på samme måte som almen-elevene. Jeg tror det kommer an på hva man velger det siste året. Dessuten kan man gå tre år på naturbruk og gå almen påbygging etterpå. Jeg har gjort det slik, og jeg tok påbyggingskurs som egentlig er et 20 timer pr. uke. Jeg fikk enda ferre timer enn det, fordi man har så mye naturfag på naturbruklinja. Dermed manglet jeg bare norsk, engelsk, matte og historie.

Gå til toppen av siden

i n a

» VIP

Norway
Innlegg: 167

Skrevet - 12/04/2003 :  23:17:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidei n a  Svar med kopi av melding
Norges Toppidrettsgymnas (NTG) har jo egen linje med islandshest. knaksje det er noe for deg? Hørtes ut som du likte den rasen. Les mer her: http://www.ntg.no/idretter/islandshest.htm Gå til toppen av siden

amayan

Norway
Innlegg: 382

Skrevet - 20/04/2003 :  22:10:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
ja, går på kalnes. grunnkurs. eier du de to islandshestene som går uti der?

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 20/04/2003 :  22:43:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Aldri gått på hestelinje selv, men jeg fant en gang en oversikt over videregåendeskoler med hestelinje på nett. Ta en titt på oversikten med linker som jeg la inn i forumet med Linker: "Skoler, kurs og utdanningsinstitusjoner med hest"

Jeg tror vgs med hest kan være et godt alternativ. En kan jo få studiekompetanse. Men en bør likevel tenke litt på eventuell videre utdannelse etter vgs. Jeg kjenner ikke til alle krav som stilles landet over da vi til høsten går inn i en ny studiereform for høyere utdannelse. Men jeg tror likevel en del av "hesteutdannelsene" på høyere nivå som veterinær og dyrepleier bl.a. krever iallfall matte og kjemi utover vanlig studiekompetanse. Da blir det lett at en må ta et ekstra år etter vgs for å få nødvendige fag. Men jeg tror likevel hestelinje eller annen naturbrukslinje kan være nyttig om du skal bli veterinær. En må jo gjerne ta opp litt fag, og samle ekstra poeng etter vgs uannsett, så da kan man eventuelt ta matta og kjemien da. De fleste kommer jo ikke inn med en gang!

Ridelærerutdannelse (iallfall i Norge) krever kun studiekompetanse, og i det tilfelle er kanskje naturbruk/hestefag mer egnet enn ren allmenn.

Men jeg tror hestelinje er langt mer naturfag enn mange tror. Så jeg tror egentlig ikke hestelinje er en retning en velger fordi det er "sløvere" enn allmenn. Det er nok endel mer praktisk læring, men det er ikke "rideleir". Man burde iallfall være glad i naturfag fra før

--
spoff
Gå til toppen av siden

jannepia
» VIP

Innlegg: 2

Skrevet - 20/04/2003 :  22:49:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
hun jeg kjøpte hesten min av går på tomb, og hun sier det er en veldig bra skole. jeg har vært der å sett og det var kjempefint der.. mye treningsmuligheter til hest. har søkt der også.... og jeg kom inn!!=)=)JIPPI

lykke til videre i livet!
Gå til toppen av siden

amayan

Norway
Innlegg: 382

Skrevet - 20/04/2003 :  23:07:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
har du fått svaret på søknaden alt??

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway
Innlegg: 221

Skrevet - 20/04/2003 :  23:21:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Hvilke klasser går dere i på kalnes??


Gå til toppen av siden

amayan

Norway
Innlegg: 382

Skrevet - 21/04/2003 :  01:21:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
går grunnkurs 1naa...

Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway
Innlegg: 108

Skrevet - 22/04/2003 :  16:42:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
gjermundnes vgs er ein skule der du får ri masse islandshest!!!!!! dei har eiga heimeside som du kan sjå på......
ein av lærerane der er bjørn kjersem....en av de første som inporterte islandshest i norge og har kjempe interesse. sjå på sida til stall kjersem
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway
Innlegg: 221

Skrevet - 22/04/2003 :  19:45:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Da kan det hende at vi kommer til å gå på samme skole.. Er det lett å komme inn??

Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway
Innlegg: 145

Skrevet - 08/06/2003 :  20:04:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
Hei =)
jeg har søkt på søve, hvis jeg v\komemr inn skal jeg ta hesterelatert andre året, det hørtest ut som et veldig bra alternativ!! noen flere som går/skal begynne der?

mvh ronja&lady
Gå til toppen av siden

Weid

Innlegg: 10

Skrevet - 02/08/2003 :  17:49:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei,hei!
Er nettopp ferdig med 2. året (med hestefaget) på Hvam videregående skole i Akershus. De har hatt tilbud om hestefag i 3-4 år nå og de satser virkelig! de bli bedre og bedre for hvert år som går bare de to årene jeg gikk der merket jeg utviklingen. Helt ny stall ble gjort ferdig med stort salrom, klasserom, kontor og do+dusj.
Et vist anntall bokser/spilt er tilgjengelige for elever som vil ha med seg hesten sin (Hvam er en internatskole). De har også laget en helt ny ridebane på 80*25m.
Planene er å få bygget ridehus og kanskje også lage travbane og kjøreløyper.
Hvam er en skole som tenker veldig allsidig og lærerene gjør en super jobb med å få frem opplegg som er best for elevene

Jeg vil også si at det er vanskelig å komme inn på hestelinja (i hele Norge vil jeg tro...) det er veldig mange søkende, men bare så mange plasser... Veldig mange tror at alt de trenger å gjøre er å komme inn på GK Naturbruk, men dette er ikke tilfellet. Når skolen har startet må man søke videre om å få gå hestelinja (Dette gjelder i hvertafall på Hvam...mulig de har nyt opplegg nå fra høsten av...)
Skriver man en god søknad og virkelig argumenterer godt for hvorfor man skal få plassen går det nok bra!

Vil man gå hestelinja må man også være klar over at det er mye Naturbruk også! Fag sånn som Teknikk og Håndverk, Skogbruk, Jordbruk, Gris osv kan komme på timeplanen.

Mitt forslag til alle som vil gå hestelinja er:
Ring rundt å forhør deg på de forskjellige skolene, se hva de tilbyr.
Spørr etter brosjyrer, her står det ofte timeantallet/fagene du vil få på Grunnkurs/VK1 (se om dette virkelig er noe du vil)
Prat med andre som har gått hestelinja på den skolen du søker deg til.

Husk at hvis du søker deg til hestelinja, kommer inn og så finner ut halvveis i året at du ikke orker alle de andre fagene og kanskje slutter på skolen så kan det hende at du har forhindret en annen elev som ville gitt 100% hele veien en mulighet til å gå hestelinja...
Bare tenk det nøye igjennom før du tar et valg.
Det er mye jobb, men det er verdt det

Ønsker alle fremtidige elever på hestelinja Lykke til

ScottXplosive

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.73 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.