hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tie-down
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 Tie-down
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2005 :  23:33:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Jeg har en kaldblods som absolutt ikke vil søke seg ned,han går bare og spenner seg i halsen (til og med når veterinæren skulle ta blodprøve,spente han seg så i halsen at det ikke kom en eneste dråpe blod,hehe..) Jeg har prøvd det meste,øvd masse rygging,klatra masse, tempovekslinger,bruke sjenkel og sete,lirke tøylen,bakkearbeid med å vike for press,longering med innspenning, men føler ikke at noe hjelper, rir han på et tredelt 19mm bitt, av alle bittene jeg har prøvd nå virker det som denne typen er det han "kjemper" minst mot. Så det jeg lurte på var om en tie-down er en idè? bare sånn for å få han til å skjønne at han skal søke seg ned. For en tie-down fester man i salgjorden og til bittet eller ev.en neseriem der og da? Jeg har ingen trenere til å hjelpe meg i nærheten, og alle bare fleiper og ler av at jeg prøver å trene western med kaldblodsen min,jeg har ikke råd til en flott quarter/paint (enda),og han er min beste venn,så jeg kvitter meg ikke med han,og jeg vil prøve fordet, han har allerede roet seg ned litt,og nå går han fine sjenkelvikninger og bra forpartsvendinger,men han må bare skjønne at han skal søke ned..
Håper på svar..!

xxxx

Skrevet - 19/04/2005 :  11:34:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du får bare prøve så godt du kan å overse fleip og evt. spydige kommentarer.

Man må gå etter lommeboka og hva man føler,ikke vits heller å kjøpe en Quarterhest med det samme.Det er det svært få som faktisk gjør.
Vi alle har startet med den hesten vi har, og så finner man kanskje ut senere hva man vil satse mer på og hva man har råd til.

*Tie-Down vil jeg ikke anbefale deg å bruke.Du får ikke innvirket med tøylene og gitt hesten "et fristed".(Da den er festet i gjorden og ikke til tøylene..)
Muligens et fint hjelpemiddel for enkelte, men brukes av det jeg har sett mest av de som rir Barrel Race.
Full fart rundt 3 tønner i et bestemt mønster, og har lite med "dressur"/western å gjøre...

Jeg prøvde tie-down på min fhv spranghest, ("lille" Kentucy Sundancer) som jeg febrilsk prøvde å omskolere til western. En sterk kar i halsen som kun hadde gått sprang, og ikke ridd særlig dressur på..
Tie-down funka derfor svært dårlig. Så fort jeg tok den vekk gikk hesten med hue i været igjen, for man får ikke innvirket med tøyle-sjenkel slik at de forstår sammenhengen.(Det å gå ærlig i samling)
Den er et tvangsmiddel i mine øyne, og funker kun der og da.
(Får bare hesten til å knekke i nakken)

Det som er vanlig å bruke er det vi kaller <Tysk Martingal>.Den skader ikke om man gjør noe feil.
Den er det mange justeringer på (kroker som festes på tøylene med ulike mellomrom) slik at du kan velge hvilken posisjon som er best, uten å regelrett tvinge hesten i form. Om hesten kaster hodet i været, hindrer den det, men man kan ri på lange tøyler alikevel.

De fleste bruker denne også på unghester som "forebyggende".
Kaster ikke hesten hode i været, er den ikke i bruk heller.
Dog kan man stille den inn så hesten får en ørliten bue i nakken, og det kan være fordelaktig ved korrigering eller tilridning.Men da bør man være en erfaren rytter eller ihvertfall ha en trener som observerer.
Det fine da er at denne er festet i tøylen som du rir med, så slipper du ut,får også hesten belønning.
(Altså bedre enn strikk,innspenningstøyler og tie-downs.)

Den er et flott verktøy, faktisk noe av det beste jeg har sett som finnes på markedet.Og for de som også rir sprang/feltritt som bruker den "vanlige martingalen", er denne et mye smartere alternativ.
De oppdager den vel snart...

Jeg vil derfor anbefale deg denne tyske martingalen.Den er rettferdig og ikke noe tvangsmiddel.
De er litt dyre, men det har du trolig igjen for og den kan brukes på alt av hester.
Koster rundt 1000-1500 kr, men det er det jo en grunn til også.
En flott oppfinnelse...

Lykke til videre med hesten din!

Redigert av - xxxx den 19/04/2005 11:43:30 Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2005 :  13:58:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar!

Men den tyske martingalen er ikke det det samme som thiedemnstøyle?!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 19/04/2005 :  21:13:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei,det er ikke helt det samme.
Om du går inn på denne linken:http://www.rodeo.no/
deretter western, så treningstilbehør, så forstår du mer hvordan den ser ut og fungerer.

Redigert av - xxxx den 19/04/2005 21:16:16 Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2005 :  23:18:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for tips,så den på rodeo og sparer opp til den
Rei han med innspenningstøyler her om dagen,og da søkte han seg bra ned. Men han bruker lissom ikke bakparten/ryggen,vil ikke tråkke innunder seg ordentlig. Jeg bruker sjenkler/sete og tar forholdninger med tøylen,men han bare senker hodet/halsen. Et pluss er at han har roet seg mye i trav og bøyer seg bedre på storvolter. Men i galoppen tilter det for han.Han må løpe seg igang og stamper avgårde.. hva skal jeg gjøre..? Trener på galoppfatninger foreløpig.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/04/2005 :  10:27:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som jeg har skrevet før skal ikke innspenningstøyler brukes under ridning, det er til longering. Det er derfor hesten din bare "knekker i nakken" og ikke jobber ærlig bakfra.

Du kan ikke bare tvinge hodet på hesten ned.Den må forstå hvorfor og hvordan den skal søke ned først.Her kommer da sjenkler og grunnutdanningen inn. Jukser du med det, vil den aldri gå skikkelig i samling.

Derfor: Fjern innspenningstøylene å lær hesten dette på en mer riktig og rettferdig måte som jeg har rådet deg til før.
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2005 :  13:47:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Har ikke ridd mye med innspenning, gjorde det etter tips fra Jakob Kielland (han dressurrytteren),men da skal jeg kutte ut det. Rir en del på storvolter for da søker han seg ned innimellom og da gir jeg ut på tøylen for så ha ta inn på tøylen. Også rygger jeg han litt og litt,og når han gir etter slipper jeg ut på tøylen. Får bare ha tålmodighet!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/04/2005 :  15:32:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
J.K. "anbefaler" kun innspenningstøyler om hesten er vant med dette fra før.Han råder også til å få hjelp av et kyndig menneske som er tilstede under denne form for trening.

Strikk er det verste han vet, da han (som også flere av oss andre) mener hestene etterhvert hviler på strikken å bygger underhals.

Som også han sier (som er mer proff, jeg er ikke det) bør du unngå å jukse.
Lær hesten det grunnleggende først, så skal dette over tid løse seg.
Obs!Såfremt hesten forstår hva du mener, og den har fysisk sett,mulighet for å gå i samling.
Ikke alle hester har det, og da skal de aldri tvinges heller.(Bare min personlige mening).

Lykke til videre.

Redigert av - xxxx den 30/04/2005 15:43:09 Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/05/2005 :  19:35:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har blitt longert en del med innspenning,og han bøyde seg uten å få knekk i nakken når jeg rei med det, men personlig synes jeg de blir litt for "stramme" ikke at jeg har de stramme,men de gir jo ikke så lett etter før hesten virkelig gir etter.
Strikk bruker jeg ikke!
Har tiedemanstøyler,og de fungerer ok (utenom at de bare blir produsert i full, så de blir litt store.)

Kunne du forklart nærmere hva jeg burde gjøre for å få han til å forstå at han skal "samle" seg mer..
Når jeg rir storvolter søker han seg litt ned,men jeg vil ha bakbeina mer innunder han og at han løfter seg..det gjør han under longering. Vet man skal bruke mer sete/sjenkler+forholdninger på tøylen,men da spenner han seg og løper på..

Ja,det finnes hester som ikke er avlet fram for å gå spesielt samlet.. og deriblant kaldblodsen som er avlet fram for å strekke seg fram i trav, men en enkel samling og å gå stabilt på tøylen mener jeg de fleste hester burde klare. Målet mitt er LC dressur med han, så noen grand prix samling er ikke det jeg krever,hehe:)
Men han trenger vel bare tid og tålmodighet,ridelæreren jeg hadde eier søsteren hans og hun brukte 3 år på henne, men nå går hu som ei klokke! Så muligheten er vel der,det tar bare litt tid:)
Takk for tipsene!!
Gå til toppen av siden

Spich

Norway

Skrevet - 18/05/2005 :  22:49:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er egentlig forskjellen på german martingale og thiedemans-tøyler da? Kunne ikke se på det på bildene på rodeo.no... Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 18/05/2005 :  23:23:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Rir en del på storvolter for da søker han seg ned innimellom og da gir jeg ut på tøylen for så ha ta inn på tøylen.

Opprinnelig postet av Julie=)

Det er utrolig viktig at du hele tiden beholder en jevn kontakt med hestens munn. En hest som ikke får tilstrekkelig støtte på bittet vil ikke søke seg ordentilg ned. Ettergift og å "gi ut på tøylen" er ikke nødvendigvis det samme. Det er viktig at hesten opplever det å gå i rett form som belønnende, samtdig som du som rytter ikke slipper kontakten med hestens munn, den vil da bli usikker.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Mocha

» VIP

Skrevet - 29/05/2005 :  11:24:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
tie-down er mest brukt i roping. Vi bruker dem IKKE for å holde hestens hodet ned. Den er IKKE stram. Den er justert så at hesten kan få hodet opp til bare så høye, så at hodet aldri komme i veien av rope-kasting.
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2005 :  22:53:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje han rett og slett ikke er bygd for samling..
Han har jo en veldig kort hals (+underhals). Og jeg leste et sted at hvis man skal ha en hest med såpass kort hals til å samle seg vil dette påvirke strupehodet osv..
Så hvis han ikke egner seg til dressur, og sprang kan jeg glemme pga.kort hals og kneproblemer. Distanse er heller ikke no da han fort blir lei hvis turen tar for lang tid..prøvde meg på western men han er vel ikke akkurat "bygd" for det heller..så akkurat nå for tiden sitter jeg og tenker på hva jeg nå skal bruke han til.
Virker som han synes alt er kjedelig også..selv om jeg prøver å gjøre mye variert,så trives han best med å sove i luftegården.. og for en 7 år gammel hest synes jeg dette er litt unormalt... han har en ny dressursal som passer perfekt, får riktig for og er ganske så frisk og sunn, i passe bra hold,pelsen er så blank som bare det, og han er jo nysgjerrig og liker å følge med på alt og alle, men.. noen har sagt jeg bør selge han og kjøpe meg en ridehest å komme lenger med..men for det første så er det disse pengene..og for det andre klarer jeg bare ikke selge han..har tenkt tanken,men hver gang jeg kommer til stallen og han ser på meg med de mørke øynene side og humrer som bare det,så innser jeg at han kommer jeg aldri til å klare å kvitte meg med..
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.64 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.