hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - tom for ideer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 tom for ideer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  20:00:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei =)
trener da mest dressur med den lille pånnien =)
han har blitt fin i munn på trinse, men er fortsatt ikke helt fri for hardheten i munn...men det hadde ikke noe med saken gjøre for jeg begynner å få mangel på ting jeg kan gjøre med han...
dette gjelder da dressur øvelser og diverse...er egentlig helt tom nå får tiden...trener alltid mye overganger, tempovekslinger og rir ikke mye mye på firkant sporet, holder meg mest på volter....

om noen har noen fine tips å komme til treningen, så hadde jo det vært supert =)

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  20:11:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Her er noen rideøvelser jeg fant på "favoritter" listen min, vet ikke hvem jeg har fått den av men det var en del øvelser der du kan ser på!
http://www.remont.se/article.asp?id=46

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  20:21:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kanskje du skulle trene litt meir på firkantsporet da?? Siden du ikkje gjør det så masse. Eks ri firkantspor med tempoveklsinger over diagonalen. Eller ri frikantspor og legg inn 10-15 m volter ved A, B, C, og E på bana. Eller fleire plasser.

Noko vi gjorde på eit kurs tidlegare i vår var å sette opp skråbommer i alle hjørnene. Og så trente vi galoppfatninger ved desse. På eine langsida satte vi også opp skråbommer i sikksakk langs heile langsida. God øvelse for å få på plass skuldrene til hesten og for å unngå att dei raser avgårde i galoppen.

Ellers så kan du lage hjørner av bommer og ri rundt desse så tett som muleg. Dette blir ein ekstra hjelper for å få hesten til å høyre på innvendig sjenkel da hesten automatisk vil vike unna bommen på bakken.

Desse hjørnene er også grei å bruke til å trene forpartsvendiger og sjenkelvikninger.

Vist du ikkje forstår heilt korleis du skal plassere bommane osv så kan eg kanskje teikne det og scanne det. Berre gi beskjed.

Vel det var berre nokre ideer frå meg.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  20:35:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Flere gode ideer er alt nevnt. Om du trenger flere ideer til øvelser kan jeg anbefale boka «Dressyrskola» av Anders Lindgren. Han har en rekke morsomme varianter av både rideveier og øvelser.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  20:37:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Noko vi gjorde på eit kurs tidlegare i vår var å sette opp skråbommer i alle hjørnene. Og så trente vi galoppfatninger ved desse. På eine langsida satte vi også opp skråbommer i sikksakk langs heile langsida. God øvelse for å få på plass skuldrene til hesten og for å unngå att dei raser avgårde i galoppen."

ville du forklart den for meg litt bedre?

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  20:51:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
I hjørnene setter du eks ei hinderstøtte ca 3-4 meter frå sporet (alt etter bommens lengde) Så setter du ein bom på skrå mot hjørnet. Dvs att bommen ligger og støtter seg på hinderstøtta heilt øverst og går på skrå nedover mot hjørnet. Slik att det blir ein slags skrå vegg å ri rundt.

Kan forsøke å tegne dette litt og legge inn.

Ble det meir forståelig??

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  21:05:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Har laget ei teikning: Du finner den her.

NB skal være litt avstand mellom bommen og kantan av bana (eventuelt vantet i ridehallen) ca 1/2 til 1 meter.

Når vi gjorde denne øvelsen rei vi gjennom alle sikksakk bommane på langsida og fatta i hjørnet. Rei så utenom neste hjørnet, rei langsida uten bommer og rundt neste hjørne og skråbomm. Tok deretter volte, ned i trav og på nytt.

Jobba på begge hender og dette gjorde vi stort sett ein heil 45 min time.

redigert for å fikse linken som ikkje virka lenger.

Redigert av - Lucinda: den 27/06/2005 23:38:13 Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 06/04/2005 :  08:19:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
nå forstod jeg hva du mente =)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.