hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - chambong:hva mener du om det?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 chambong:hva mener du om det?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

amayan

Norway

Skrevet - 27/12/2002 :  12:57:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg bruker chambong kun på skrittetur så hesten min får brukt ryggen. og jeg bruker det når jeg longerer så den jobber da også. men jeg vil gjerne høre hva dere andre mener om chambongen, er det bra eller dårlig?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:57:01

amayan

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  22:57:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
hallo? er det ingen som mener no`?

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  23:02:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Jeg liker ikke chambong! Da tvinger du jo hesten til å gå ned. Og hva er vitsen med å bruke det på skrittetur? Det er vel ikke så sikkert at den løfter ryggen selv om den går med hodet ned!?
Bruker helst ikke hjeøpetøyler jeg. Kun pessoa selen når jeg longerer og da har jeg den kjempe løst slik at hesten selv velger å jobbe, istedenfor å tvinge den!

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  23:04:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
den bruker ryggen med chambong, det skal jeg love deg. siden den ikke får hodet opp, synker ikke ryggen, og det betyr altså at den jobber. hesten min ble veldig sliten av det, det var bra.

jeg bruker det på skrittetur iblant, for da får du utnytta den turen også. men strikk derimot, det liker ikke jeg. eneste jeg bruker er chambong og glidetøyler iblant, alt annet synes jeg ikke hjelper. spess ikke vanlige innspenningstøyler.

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  23:08:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
selvom en hest går med hodet ned betyr det ikke at den tar ryggen opp. For at den skal jobbe riktige må den slappe av og jobbe sammen deg! Har ikke så mye å si at hodet er ned.. og det har den jo med en strikk også! En hest jobber ikke selvom den ser ut som den går bra! Jeg jobber også hesten min på skritte turer, men trenger ikke hjelpe tøyler fordet :)

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  23:11:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
i hvertfall så jobba hesten min godt med ryggen da vi brukte chambong, både på skritteturer og i longeringa. det er flere i stallen som bruker det, og hestene deres jobber også godt med det. de er erfarne hestefolk som har drevet med hest hele livet og som driver med konkurranse, som anbefaler å bruke chambong.

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  23:15:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
jeg anbefaler nå helst å ikke ri med hjelpe tøyler så lenge man kan unngå det! Jeg mener det kan gjøre mer skade enn nytte.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  23:20:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg skrev litt om hva jeg mener om bruk av chambon under diskusjonen "Rir du med hjelpetøyler?". Ta gjerne en titt der

--
spoff
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 01/02/2003 :  22:53:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg sier ikke det at man bør ri med hjelpetøyler. jeg mener det at man bør ri minst mulig med det, men under longering eller skritteturer anbefaler jeg chambong. det har en veldig bra virkning.

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2003 :  12:44:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg liker ikke chambong!
Hvis jeg longerer bruker jeg mye heller innspennings tøyler, en chambong!
Liker best å ri med hjelpetøyler,hviss hesten skal bruke ryggen skikkelig..
Synes strikken på en måte tvinger hestene ned i holdning,slik at de bare strever i mot på en måte!!
Men dette er min mening!
Husk å besøke min VIP

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2003 :  16:04:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Jeg bruker kun strikk på maksimal lengde. Da hjelper den hesten "rett vei" - ned! og slakkes når hesten finner veien.

Hester flest jobber dårlig under tvang. Dessuten kan de fint gå med hodet ned og nakken bøyd uten å bruke ryggen. Enkleste sak av verden det. Har hatt en sånn hest som bare gikk bakom, og det er ingen enkel jobb å rette på.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 13/06/2003 :  12:08:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har prøvd en gang å bruke chambong på en hest under longering. Hesten hadde antagelig aldri gått med chambong før, og det virket som den brukte litt tid på å skjønne hvordan det hele fungerte. Chambongen strammer jo på en måte oppover i bittet når hesten løfter hodet (i motsetning til feks. martingal, hjelpetøyler osv som strammer nedover), og det er kanskje ikke helt opplagt for hesten at løsningen er å senke hodet. Jeg ble anbefalt å bruke det under longering av en erfaren instruktør og dressurrytter som mente at det var en god måte å styrke ryggmusklaturen på.

Men chambong på skrittetur? Å skritte samlet lenge er faktisk en ganske stor påkjenning for en hest. Jeg pleier også å jobbe hesten i skritt når jeg skritter ute, særlig fordi det er mye asfalt og slikt rundt vår stall. Man må et godt stykke for å komme ut i skogen. Men da bør man jo gi den pauser av og til. Hvis man rir med chambong, er det jo litt stress å skulle ta den av eller løsne den sånn hvert 10 minutt. Mye lettere med hjelpetøyler :). (Eller aller best: Ingen ting. Det er faktisk det aller letteste.)

Er ellers enig med dere som påpeker at hodet ned ikke nødvendigvis betyr at hesten jobber. En metode som funker glimrende for å slippe unna arbeid, er å senke hodet ned bak bittet (bak loddlinjen), og løpe av gårde. Eller å nesten ikke bevege seg. Jeg red en hest for noen år siden som var ekspert på dette, og det var ingen tvil om at hesten lurte seg unna. Siden den hadde gjort dette en stund, kunne man tydelig se det på musklaturen til hesten: Ikke muskler i overlinjen i halsen, men noen snodige "vinger" helt oppe bak ørene, og en vakker underhals. Ikke særlig stilig :). Og det tok mye arbeid å rette det opp igjen også. I tillegg til å gå i form må hesten suge fremover til tøylen. Når man har den følelsen, jobber hesten godt.
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 14/07/2003 :  19:48:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
nå ble jeg også anbefalt å bruke chambong av en prof.sprangrytter... jeg synes nå det er helt supert jeg, hesten min slapper av med det, og ho har fått en del ryggmuskler. alt i alt, ho jobber på den riktige måten!

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2003 :  23:01:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hvis hesten fungerer med chambong så synes jeg du skal fortsette å bruke det... hjelpetøyler av ulike slag KAN faktisk være verdifull hjelp - til hestens beste!

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 29/09/2003 :  00:24:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
En chambon er laget for longering og er IKKE egnet til ridning.
Skal man ri med innspenning er det mer henssiktsmessig og ri meg eqvilonge eller gogue.Chambon festes til bittringene og hesten blir låst,mens med f.eks gogue tres den gjennom bittringene og festes til tøylen.Da blr den fleksibel.Ved longering kan du også brukes gogue,da festes de tilbake til brystremmen.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2003 :  09:10:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
nei...
skjønner ikke vitsen med å bruke chambon!
helt unødvendig! bruker av og til innspenningstøyler når jeg longerer.. men verken rir eller longerer hesten med chambon..
hvorfor ikke bare ri de vanlige bøyeøvelsene, og få hesten ned på en mer "naturlig" måte, i stedet for å tvinge den ned ved hjelp av chambonen?

anne,spot&gina
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.