hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dommere på sprangstevner: hvor går grensen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Dommere på sprangstevner: hvor går grensen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Olithyon

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  16:14:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg har flere ganger vært tilskuer på diverse stevner i sprang undrer meg ofte over en ting. Hvis en hest vegrer foran et hinder er det ikke sjelden en ser at rytteren "dæljer" løs på hesten. Dette gjelder særlig ved 2. eller 3. gangs vegring. Dette oppfattes av meg som ser på mer som en straff enn en korreksjon og jeg har flere ganger tenkt at dommerne bør gripe inn med advarsel / eliminering.

Hva må så til for at en ekvipasje kan elimineres når dette skjer?

En annen ting: Har dommere rett til å hindre ekvipasjer å starte klasser de tydelig ikke er kvalifisert for? Eks en ekvipasje starter 80cm og tydelig ikke mestrer hesten / holder på å falle av osv, men likevel starter eks 100cm.

Mvh Christine

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  16:18:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Dette er det vel regler for, så vidt jeg vet. Man har lov å korrigere hesten med piskeslag, men ikke heve pisken.. Det er iallefall det jeg har fått beskjed om :) Men nå er ikke jeg akkurat en gjenganger på sprangstevner da..hehe..
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  17:41:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Under kap. 7 i KR I finner du endel om dette med eliminasjon/"tilsnakk" ved avstraffelse og ukorrekt behandling av hest. Hvordan dette følges opp i praksis vet jeg lite om, men det står at brudd på reglementet bør meldes fra om til overdommer (§171.1). Nå vil en antagelig på mindre stevner oppleve at det er overdommer selv som dømmer stevnet, og dersom vedkommende ikke har valgt å blåse ekvipasjen ut, eller gi advarsel, så har antagelig dommeren der og da bestemt at det ikke er ille nok (om du i tillegg har sett noe utenfor selve konkurransebanen, ved oppvarming eller andre steder på stevneplassen bør du opplyse om det også). Det jeg dessverre tror at forekommer, er at man ser endel av disse "litt på kanten"-tilfellene litt mellom fingrene, og lar det gå. Det er ikke alltid like lett å avgjøre hvor grensa går, selv om jeg treningsmessig har møtt på tilfeller som helt klart har vært langt over streken.

Jeg har forresten opplevd eliminasjon (han var vel allerede eliminert, husker ikke helt, så det ble vel tilsnakk) p.g.a. ukorrekt behandling av hest på sprangbanen en gang. Det var under Oslo Horse show for en del år tilbake, hvor Jan Tops etter en misslykket runde brukte pisken kraftig som straff.

PS: Leste i en annne debatt her at du var ny, men hadde lite å tilføye den debatten.. Uannsett: Velkommen

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  18:09:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jepp er ny :)

Er ikke ute etter å være noe "politi" heller, men synes av og til at dommere ser gjennom fingrene med for mye. Å slå hesten 4-5 ganger hardt på rumpen etter å ha vegret er ikke akkurat det jeg forstår med korreksjon...

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  18:50:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En ting er at det kan være ubehagelig å føle seg som politi. Men det er et par ting som står i reglementet, og som det er et poeng at står der. Både for å fremme ryttersporten generelt, og sist med ikke minst ivareta de hestene vi har. Jeg synes det faktisk er både hestenes og ridemiljøets rett at brudd på reglementet følges opp, om det så skal dreie seg om at noen er litt for "politi" på et stevne. Å nevne en situasjon for overdommer som er uholdbar bør man så absolutt gjøre. Overdommer har ikke øyne i ryggen, og kan ikke få med seg alt som skjer. Hestene kan ikke si i fra selv, og andre uholdebare ting som er negativt mot miljøet straffer gjerne oss selv.

Nå er reglementet endel av det man skal gjennom på kurs for teknisk personell. Men på lavere nivåer, hvor dommerne/teknisk personell kanskje ikke er mer enn aspiranter, så skal det antagelig sies at det er dommere med liten erfaring når det gjelder det å være tøff nok for å si i fra (egentlig er dette en helt nødvendig egenskap hos en dommer, som i det miljøet jeg er i heldigvis stortsett følger opp), samt at det kan være skepsis i forhold til hva reglementet egentlig inneholder. Dessverre.. I mange tilfeller kan kanskje et push fra en tilskuer, som kanskje også har sett mer enn hva overdommer har sett være et godt push for en riktig avgjørelse.

Etter å ha lest litt grundigere i reglementet så vet jeg iallfall at jeg skal gi beskjed til overdommer neste gang jeg opplever at endel av "de store gutta" på sprangbanen, som dessverre ikke rei bra nok til å ligge ann til plassering setter i gang vorspielet til kveldens rytterfest mens de ser på de siste startende i klassen de rei selv krysser målstreken. Dette er heldigvis neppe til hestenes ulempe, men det tjener ikke sporten at "de store gutta" holder på sånn. Dessuten er det brudd på reglementet. Dette skjedde på et stort landsstevne i sprang som jeg var på i sommer. Antagelig var ikke dette første gang, for jeg er egentlig svært sjelden på sprangstevner. Særlig på høyt nasjonalt nivå. I Spektrum holder de seg heldigvis unna (iallfall ut fra hva jeg har sett. Antagelig er det mer kontroll der også).

Olithyon

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  19:07:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Takk for godt svar :)
Men til den andre tingen jeg nevnte : om dommerens rett til å trekke ekvipasjer fra høyere klasser om en forstår ut fra start i tidligere klasser eller atferd under oppvarming at rytteren helt klart er i fare for å kunne skade både seg selv og hesten hvis de starter.

Dette har jeg sett og opplevde for første gang at publikum på tribunen faktisk SNUDDE SEG VEKK (!) da denne rytteren hoppet.... bør ikke dommerne reagere da, og utestenge rytter for deltakelse i høyere klasse?

Det burde være opp til en hver å bedømme sitt eget ferdighetsnivå, men av og til ser det ut for at dette mislykkes... totalt...

Føler meg litt "kritisk" her nå, men men ;)

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  20:13:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke lest sprangreglementet, men etter å ha tatt en kjapp titt ser jeg ikke umiddelbart at det finnes noen regel som gjør at man kan diske en slik ekvipasje. Ikke så lenge klassen er åpen for alle, og eksvipasjen ellers møter rettslig opp. I kap 6 i KR II står det litt om muligheter for eliminasjon. Jeg finner ikke noe som tilsier at dommer kan eliminere en ekvipasje ene og alene for uansvarlig ridning.

Jeg tror det forresten i feltritt er slik at man til tross for at eksvipasjen har gjennomført dressuren og sprangen, kan nektes start i terrenget dersom ekvipasjen viser seg sikkerhetsmessig uegnet for dette. Dvs. jeg kjenner ikke feltrittreglementet helt i detalj her heller, men mener å ha hørt noe om det.

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  23:50:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å slå hesten 4-5 ganger hardt på rumpen etter å ha vegret er ikke akkurat det jeg forstår med korreksjon...

Synes faktisk at "et par kjappe på rumpa" er helt greit om hesten refuserer, vel og merke om det er hestens feil og ikke rytteren... Det er nettopp hva jeg vil kalle korrigering.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 06/04/2005 :  00:53:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Det kan sikkert være på sin plass med slik korrigering innimellom. Samtidig synes det for meg som om dette ofte gjøres i "affekt" av rytteren og at en straffer hesten for egne feil. Det er forskjell på kontrollert / ukontrollert bruk av pisk, og timingen må være rett. Som nevnt, det er en forskjell på korrigering og straff. En god rytter bør vite forskjellen og unngå sistnevnte!

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  22:58:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
De gangene jeg har sittet i dommerboden (som tidtaker), og slike ting har skjedd, har dommeren sagt F.eks: "... Ekvipasjen blir desverre eliminert pga tre ulydigheter. Vi ber rytteren henvende seg i sekretariatet."

Når rytteren da kommer opp i sekretariatet, så gir dommeren beskjed om at slik adferd (altså pisking med hevet arm) er uønsket, og at det ikke tar seg ut.

Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2005 :  13:54:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Er det ikke også nå slik at man elimineres pga to ulydigheter og ikke tre som tidligere?
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2005 :  15:26:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Stemmer Helle.

Forøvrig var jeg på sprangstevne for to helger siden som tilskuer. Dette var et større landsstevne, med høye klasser. Så på 1.20 og 1.30 som var de laveste klassene den dagen. Dommeren(e) på dette stevnet var typisk erfarne. Men her ble slike ting virkelig slått ned på. Det ble også slått ned på "mildere" tilfeller, og det synes jeg er bra. Tror man som uerfaren dommer (som da typisk dømmer de lave klassene) er litt forsiktig med å si i fra om det kan oppleves som "på kanten", men likevel kanskje ganske "mildt".

anneks

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2005 :  11:15:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideanneks  Svar med kopi av melding
Jeg har opplevd at dommer hindrer rytter i å sterte høyerer klasser etter vegring i lavere klasser. Dette var et temmelig ekstremt tilfelle på et D-stevne.

Ekvipasjen var påmeldt i 80 cm, 1 meter og 1,10 m. I 80 vegrer de seg ut på første hinder. Piskebruk. Ekvipasjen stiller til start i 1 m og det samme skjer igjen.

"Vil (navnet på rytter) komme til dommeren snarest!" lyder det da over høytaleranlegget. Vet ikke hva som ble sagt, men ekvipasjen stilte ikke til start i 1,10. Heldigvis!

Failure is not falling down, it is not getting up again Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 27/06/2005 :  10:58:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Så dere sendingen på NRK fra laghoppninga på Lier i helga?
Der var det et godt eksempel på uakseptabel piskbruk synes jeg!

Om jeg ikke husker helt feil, var rytteren fra Nederland.
Da hesten for andre gang vegra seg ved vanngrava, tok han tøylene i ei hand, og banka løs på hesten.
I mine øyne stygg bruk av pisk, og i henhold til reglementet ikke lovelig.
Javel så var hesten ulydig, men slikt skal da vel ikke forekomme?
Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 06/07/2005 :  11:38:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med dag Sarha. Den piskbruken kan ikke ha vært helt "etter reglene". I tilegg til at dette ble vist direkte på Nrk synes jeg det er ganske flaut at ryttersporten blir presentert slik... Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2005 :  14:00:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det ble vel tilsnakk også? Jeg skal ærlig innrømme at jeg sov litt i grøfta under laghopningen, men mener å huske det. Så dette dog ikke på TV, så mulig TV-seerne fikk en annen vinkling.

Likevel ikke bra.. Selv om man får tilsnakk.

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.