hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trenger mer slitesterke sko
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Trenger mer slitesterke sko
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ullsokken

Norway

Skrevet - 04/04/2005 :  20:37:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Fòrhesten min er noe tåtrang (hun er født slik, ikke noe å gjøre med), og er dessuten en "graver" (graver med forhovene nå hun syns ting går for seint) av klasse.

Så lenge jeg har hatt henne har hun brukt tradisjonelle jernsko.
I vinter hadde hun brodder, så da var det det fremste paret som tok støyten. Dette var veldig greit, for det var bare å sette inn nye, og nye..
Uføret startet nå som jeg har lagt om til sommersko. Hun har bare hatt de i litt over en uke, men jeg ser allerede hvor dette vil ende: Bytting av fremsko hver tredje uke, eller så. Dette blir dyrt det!

Derfor lurer jeg på om det finnes sko eller andre "ting" som kunne hindret så rask slitasje?

Har tenkt å kanskje sette på en eller annen form for brodder, men har slått det fra meg da jeg rir mye på asfalt på grunn an mangel på areal å boltre meg på.

Raving madness suits me fine

Supermaja

» VIP

Skrevet - 11/04/2005 :  12:08:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Vel, en slitesterk type sko er "gull-sko". Det er en travsko som er lager av veldig sterkt materiale som slites saktere enn vanlig jernsko. Og omdet ikke skulle holde så kunne du jo få hovslageren din til å sveise på litt ekstra i forkant av skoen?
Håper du får orden på det...
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2005 :  13:36:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gullskoene er svakere enn vanlige ridesko. De er mye tynnere, og laget av et mykere materiale, som gjør at de også vrir seg lett. sommerskoene har en kant som er sveiset på, ja, men det gjør dem ikke så mye sterkere.

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  17:02:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gullskoene brukte jeg på hesten min i ca et år tenker jeg... De er veldig slitesterke(og tro meg, hesten min sliter vanligvis ut sko oftere enn andre mennesker skifter underbukse!!) og kan brukes flere skoinger... Brukte om sommeren en sko med en slags diamantrand rund, slik at man hadde litt tak, men ikke sånn at det ble så hardt for beina(som med brodder)... De også tålte mye, selv om de jeg brukte om vinteren egnet seg best til mitt bruk...
Men over til grunnen at jeg byttet... Da jeg hadde hesten min på fjellet i 1 1/2 uke, mistet hun sko to ganger, ogg skoen var bøyd i den utroligste retning... Så de tåler ikke så mye sånn sett, det er nok at de går i steinete terreng så får skoen en "bulk"...
Men savner de skoene egentlig, men vil vel ikke sko med de igjen pga de ikke tåler så mye, selv om de er slitesterke...

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  09:35:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men over til grunnen at jeg byttet... Da jeg hadde hesten min på fjellet i 1 1/2 uke, mistet hun sko to ganger, ogg skoen var bøyd i den utroligste retning... Så de tåler ikke så mye sånn sett, det er nok at de går i steinete terreng så får skoen en "bulk"...
Men savner de skoene egentlig, men vil vel ikke sko med de igjen pga de ikke tåler så mye, selv om de er slitesterke...

Opprinnelig postet av lillings

Damn

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  16:30:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
men rir du mye i terenget og steinete steder??
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 19/04/2005 :  09:38:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Ja. Er i "skogen" og på fjellet så ofte jeg overhodet kan.

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 19/04/2005 :  11:25:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Disse skoene kalles "Sommer-broddsko", eller Hollandske randsko(med diamant-rand). Har brukt disse skoene endel selv,og de er veldig slite-sterke.... Men største probemet med disse skoene,er at de "låser" steget på hesten... Skal prøve å forklare... Når hestens hov treffer bakken,blir det alltid en liten vridning av hoven. Dette er helt normalt,og hos endel er det så svak vridning at du ikke legger merke til det med mindre du ser etter det!
Men randen på sommer-broddskoen hindrer hoven i å få denne vridningen,altså "låser" steget...
Dette kan forårsake en stor belasting på de nederste ledd og helt opp mot kneleddet....og er derfor ikke de beste skoene å ha på over for lang tid.. Skoene er derimot geniale i løp/konkuranser på et mykere underlag(grus/sand) da de gir et bedre feste,og bedre fraspark(spes travere på løpsbane-underlag).
Tror ikke det er noen sko som er så mye mer slitesterk enn selv ride-skoen...har prøvd mange selv... Trav-sko er ofte laget for minst mulig vekt+forskjellig balansering...ikke for å vare lengst mulig...noe jeg sliter med selv! Bruker selv vanlige hollanske uten rand,da disse er de mest slite-sterke av trav-skoene(foruten broddskoene)

Takker for meg. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.84 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.