hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bommløse saler
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bommløse saler
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

hestegård

» VIP

Norway

Skrevet - 01/04/2005 :  17:42:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe meg en bommløs sal. Har ei hoppe på 4 år som forandrer fasong endel for tiden, ettersom hun blir ridd mer og mer på. Men jeg har ingen erfaring med disse salene, og kjenner heller ingen som har prøvd de. Så derfor vil jeg gjerne vite om noen av dere som har sånne saler kunne si deres mening om salen.

Fröya

Norway

Skrevet - 02/04/2005 :  10:47:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg har en Freeform sal og er veldig fornøyd. Den ser nesten ut som en engelsk sal. Dessuten kan selve setet enkelt tas av og byttes, noe som er veldig greit hvis det er flere med forskjellig størrelse som bruker den. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2005 :  15:00:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har en Barefoot Cheyenne, og er meget fornøyd. den ser litt mer ut som en westernsal, og er veldig bred i setet, men myk og god når man er blitt vandt til den. stigebøylefestene er lengre bak enn på vanlige saler, noe som er veldig uvant i begynnelsen, men nå merker jeg det ikke engang (har hatt salen siden begynnelsen på januar). Loli liker den også, hun har sluttet å kaste på hodet når jeg kommer med salen den er også den billigste av de bomfrie salene, sal med pad koster 6000 kr. hadde jeg hatt råd, så hadde jeg prøvd en FreeForm først, fordi setet er smalere og det går ann å flytte på stigebøylene, men siden jeg ikke har så god råd så er Barefoot en absolutt god sal! dessuten har jeg hørt at FreeFormen ikke passer så godt til alle hester, noen har fått gnag av den, men det er vel individuelt. om du har enda tykkere lommebok, kan du også investere i saler som er nesten helt like vanlige saler, som Flexion og Ansür. disse koster en del, men er visst så absolutt verdt prisen!

her er linker til info om FreeForm og Barefoot.

her er link til siden til Ansür

her er link til siden til Flexion

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 05/04/2005 :  22:59:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har Barefoot salen og har hatt den i ca 2 år nå til sommeren! Er veldig fornøyd da salen er god og myk å sitte i- når du har vendt deg til den! Den følger formen til hesten Hesten virker også fornøyd og klarte å bygge bra med ryggmuskler da vi red en del dressur og longerte Det som jeg syns er bra med salen er at salen kan brukes på flere hester og den passer Jeg har brukt salen på 3-4 forskjellige kaldblodstravere og de hadde IKKE øm rygg etterpå! Pluss en varmblodstraver! Så har du en hest som går opp og ned i vekt eller holder på å bygge muskler så vil jeg anbefale en bomløs sal så slipper du å bytte sal hver mnd........
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2005 :  00:14:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En ting man skal være klar over er at en per dags dato ikke har lov til å bruke bomløse saler i konkurransesammenheng ved stevner som benytter NRYFs reglement. Men jeg har hørt at dette blir innført snart. Antagelig neste år når det er reglementsendring.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/04/2005 :  01:02:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Man skal også være klar over at bomløse sadler slett ikke passer alle rygger. :-) Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 06/04/2005 :  02:52:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Eh, er det riktig Spoff? Reglementet sier vel at det skal være "sal av engelsk type"? Heather Moffet sin Flexion sal f.eks, er aboslutt engelsk. Den ser ut som en helt vanlig dressursal.
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2005 :  07:17:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Eh, er det riktig Spoff? Reglementet sier vel at det skal være "sal av engelsk type"? Heather Moffet sin Flexion sal f.eks, er aboslutt engelsk. Den ser ut som en helt vanlig dressursal.

Opprinnelig postet av Kajsa

Jeg hørte en av Norges høyest autoriserte dressurdommere sa dette. Men hun påpekte også at mange av disse bomløsesalene ser jo helt like ut som en engelsk type, og at man veldig snart kom til å godkjenne dette (lurer kanskje på om FEI allerede har godkjent disse salene). Men at en per dags dato faktisk ikke har lov til å starte med en bomløs sal. Kvaliteten og komforten ved bruk av bomløse saler har også blitt så god at de ønsker å få dette godkjent. Dessverre er det ikke reglementsendringer før til neste år.

Faktisk er det snakk om at spesifiseringen f.eks. i dressur skal bli litt mer ala "engelsk dressurtype". Dette er kun i diskusjonsfasen etter hva jeg skjønte, og er jo et problem for alle de som har sprangsaler og som også ønsker å ri dressur. Jeg tror allroundsaler vil godkjennes som en "dressurtypesal". Men som sagt, dette er ikke bestemt ennå. Men dette med bomløsesaler stemmer visst.

Jeg har liten erfaring med bomløse saler men har forstått det sånn at noen av dem ser helt like ut. Det er litt mer enn bare barbakkputer som det var for noen år siden. Det er godt mulig at en dommer vil ha vanskelig for å se at salen faktisk ikke inneholder noen bom. Det vet jeg ikke.. Men det er jo ikke lov til å ri med den likevel, og det bør man være klar over.

PS: Forresten så gjelder dette alle grener, men siden jeg fikk høre om dette salpratet via en dressurdommer så faller fokus typisk på den grenen.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 06/04/2005 07:18:18 Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 06/04/2005 :  13:39:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Ah, men så er jeg med på hva du snakker om. Det her er jo i de høyere klassene. I LC f.eks så får man jo starte så mye man vil med allroundsal, så om man har "engelsk bomfri sal" i klasser fra LA og ned, så er det vel ingen som kicker på det vil jeg tro?
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2005 :  14:27:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg fikk høre at dette var uavhengig av klasse. Jeg hørte det i en sammenheng hvor det også dreide seg om de lette klassene. Du kan jo ta kontakt med NRYF, så får du høre deres ordlyd. Men jeg skal være enig i at reglementet faktisk ikke direkte sier at bomløs sal er forbudt, men med engelsk type mener de sal med bom. Om du tar kontakt kan du jo høre når dette blir innført, for det er på vei inn, men kommer antagelig ikke før neste år.

Destrier

Norway

Skrevet - 06/04/2005 :  15:01:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det er lov å ri med bomløst internasjonalt, d.v.s. det er nødt til å være lov, i og med at flere ryttere på elitenivå gjør det. Nå skal det sies at det er stor forskjell mellom disse salene man finner på topp-plan internasjonalt og de billige 'freeform', 'barefoot' - type salene vi ofte forbinder med bomløst her hjemme.

Det at salen skal være av Engelsk type betyr (slik jeg har lært det), at man ikke kan starte med en Spansk eller Portugisisk skolesal, ponnipute eller Westernsal eksempelvis. DEt har ingenting med om den har bom å gjøre eller ikke. Det er flere ryttere internasjonalt som rir bomfritt.

Det skal godt la seg gjøre å finne ut hvorvidt en slik sal har bom eller ikke, for de ser helt ut som en 'bomsal'.

Eksempel på bomfri sal av Engelsk type.

Og, de konkurrerer med dem også.

Slik jeg har lært å tolke reglementet (fra en høyt autorisert utenlansk dommer, som driver med utdanning av dommere verden over), er at om det ikke står at noe ikke er lov, så er det lov. Jeg har studert både det Norske og det internasjonale reglementet for å se om det finnes noe feste i teorien om at det ikke er lov å starte med bomfritt, men det står ingenting om at det er nødt til å være bomsal.

I det internasjonale reglementet står det at man må ri i dressursal. I det Norske står det at man må ri med en sal av Engelsk type. Denne formuleringen blir sannsynligvis gjort om ved neste revidering. I de tilfeller der ordlyden skiller i det Norske og det Internasjonale reglementet, har vi også lært at da er det Internasjonale som skal gjelde, d.v.s. at man må ri i dressursal. Regner med at man er lempelig med utstyr i lette klasser, slik at man kan starte med all-round eller sprangsal her.

Vet at det har vært diskutert hva som egentlig er en dressursal, da en Spansk skolesal (som f.eks. brukes på Spanske Rideskolen i Wien) er like mye dressursal som en 'vanlig' dressursal av 'Engelsk type' (husk, det står ikke noe om Engelsk type i det Internasjonale reglementet).

Alt i alt er slike formuleringer 'åpent' for mange ulike tolkninger. Og da har man selvsagt et problem, i og med at det helt sikkert kommer mange ulike tolkninger som på sin måte er like rett.

Det beste ville vært om man kunne få ri i den dressursalen man vil, og jeg håper dette blir den endelige tolkningen.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2005 :  15:27:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg tror som sagt FEI allerede har godkjent denne salen. Det er sant at det godt skal gjøres og skille endel av disse bomløse salene med de med bom, men det var så dommeren jeg fikk høre dette av sa. Vedkommende mente at en engelsk sal hadde bom. Som sagt fikk jeg høre at dette skulle spesifiseres i reglementet ved neste endring. Dette med sal av dressurtype var et punkt som ikke er avhengig av bomløs eller ei, og var mer i diskusjonsfasen etter hva jeg skjønte. Og selvfølgelig mer spesifikt for dressur som gren.

Dette med å ikke ri med bomløs sal var vel antagelig mer relevant da alle bomløse saler var på formen som galoppsaler (putevarianten), ponniputer og barbakpadder etc.

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2005 :  15:33:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Et annet spørsmål.. Dere som velger bomløs sal. Hvorfor gjør dere det? Hva er bedre ved denne salen? Jeg har igrunn liten erfaring, og har ingen meninger om man skal være for eller mot (kanskje ikke noe man er for eller mot heller). Jeg selv tenker som så at en sal med bom som er riktig tilpasset hesten ligger mer stødig på hestens rygg. Men jeg har sett lite på disse bomløse salene, og vet igrunn ikke hvordan de ligger. Kanskje noen kan forklare litt?

Synes dessverre bomløse saler er litt "inn" for tida, og av en eller annen grunn veldig populært blant alle de som tenker veldig alternativt. Fordi jeg kanskje er litt fordomsfull mot å tenke alternativt, er antagelig interessen for å snuse på de nye bomløse salene også vært minimal. Men det er kanskje ingen grunn til å ikke gjøre det.

Destrier

Norway

Skrevet - 06/04/2005 :  18:10:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
FEI godkjenner ingen saler, eller utstyr generelt. De skriver reglement som beskriver hvordan utstyret skal være.

Foreløpig er det kun en bomløs sal på vei inn i det Norske markedet som går under kategori dressursal, og denne koster like mye som en bomsal av god kvalitet.

Som nevnt ovenfor, finnes det en rekke bomsløse 'tursaler', som etter min mening ligner på en lefse og nok ikke er veldig mye mer enn en litt videreutviklet barbackpad.

Jeg tror også at det viktigste er å ha en sal som passer til både hest og rytter.

Når noen mener at en Engelsk sal skal ha bom, så er det vel snakk om et tolknings-spørsmål.

Uttrykket 'Engelsk sal' er gammelt. Her er hva Gueriniere forteller om ulike saltyper og deres bruk (fra 1733):

There are four principal types of saddle, which are the school saddle, the saddle ala royale, the English saddle, and the flat saddle.

The school saddle is the one used for the manege and for the training of young horses. It differs from the other saddles in that the swells rise quite high from the saddle bows, in order to give a firmer support to the rider's thigts; they should be approximately four inches high.
Dette er skolesalen som man bruker blant annet på Spanske Rideksolen i Wien. Den har ikke forandret seg siden Gueriniere's tid.

The saddle ala royale, which is the most common, be it for war or travelling, has swells much less raised than those of the school saddle; they should be no more than two and a half inches high. It should be remarked that for some years the practice of fitting this type of saddle with a pommel has fallen in disuse, due to the dangers to which the rider was exposed in the event that he should fall or that the horse should go over backward.
Dette er dagens 'doma vaquera' saler, og den har utviklet seg til den 'moderne westernsalen'. Morsomt at han forteller at det i noen år var vanlig å ha 'horn' på en slik sal, men at man har gått bort fra det igjen. Denne teksten er jo Europeisk, og skrevet etter at de første imigrantene dro over til Amerika med hester.

The English saddle and the flat saddle are those used for the hunt. The former has no swells, either fore or rear; and the flat saddle has swells raised only at the front, but two inches high. The English saddle is, by virtue of its structure, the lighter; but it is also the case that the rider does have the same benefits form it as from other saddles.
Illustrasjonen i boken viser en sal som er veldig lik en moderne dressursal. Det han beskriver som 'flat saddle', ser ut som en bomfri sal av type 'freeform'.

Det er nødvendig å kjenne til litt historie om ridningens utvikling for å forstå hvordan en Engelsk sal (som Gueriniere beskriver ble brukt til jakt og i terrenget), har utviklet seg til å bli dressursal i reglementet.
Gueriniere var en Franskmann som levde i Barokken. Den tiden var jakt og veddeløp typisk Engelsk, og ikke noe man drev med i Frankrike. I Frankrike, Italia og Østerrike utviklet man ridekunsten til den høyere skolen. Til dette arbeidet benyttet man først og fremst spanske skolesaler. Den type ridning som Gueriniere sto for er også kalt 'skolen av Versai'.

Den Franske revolusjon og Napoleonskrigene snudde om på alle tradisjoner i Frankrike (ca 1894). Alt som tilhørte 'skolen av Versai' ble forbudt og man ønsket å innføre Engelsk ridning i steden, først og fremst feltritt. Og så fikk man kavaleriet, med offiserer som etterhvert begynte å konkurrere med offiserer i andre nasjoner. Feltritt heter fortsatt 'military' på Engelsk. Selvsagt red de med Engelske saler. Lettridning ble akseptert også i Frankrike, inntil da hadde man kun ridd lett i England, derav uttrykket man finner i mange Spansktalende land; Ride English, som betyr at man rir lett.

Videre benyttet man hester av mer fullblodstype, fremfor de gamle barokke hesterasene. De moderne hestene var bygget mer i likevekt, og hadde dermed talent for changement-serier og økninger. Noe som ble innført i 'testene' offiserene red mot hverandre.

Det med Engelsk sal, er nok noe som henger igjen fra denne tiden. Spørsmålet er da om ikke dette er gammelt etterslep etter noe som forlengst er utgått på dato. Hvorfor skal man si at en dressursal nødvendigvis må være Engelsk? I det Internasjonale reglementet står det som sagt ikke Engelsk sal, men Dressursal. Så får vi håpe at man så kan bli enige om hva en dressursal er. Men at den skal ha bom, nei - det tror jeg ikke har noe med saken å gjøre.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)

Redigert av - Destrier den 06/04/2005 18:16:43 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2005 :  18:39:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
men Anne, er det lov til å starte med Barefoot? jeg har veldig lyst til å starte med Lolita, men jeg har bare en Barefoot til elefanten, og jeg kjenner ingen med så brede hester og så mye ryggsvai i nærmeste område...

Spoff: jeg velger bomfri fordi det er nærmest umulig å finne sal til Lolita. hun er svær, nærmere 165 høy, og veldig bred (Wintec sitt hvite bomjern var alt for smalt), pluss at hun er i vekst enda. jeg har ikke råd til å kjøpe sal til flere tusen (jada, ikke råd til sal, ikke råd til hest, kjenner den regla), mest fordi hun er litt vanskelig å finne sal til. jeg prøvde mange når jeg kjøpte henne, og ble lurt til å kjøpe en som var for smal (stolte på selgeren, det skulle jeg aldri ha gjort), og derfor har hun fått innhulinger ved manken også. jeg har rett og slett ikke råd til å ikke få solgt salene jeg kjøper (har en liggende nå som tydeligvis ingen vil ha, urk!). derfor valgte jeg å kjøpe den billigste bomfritypen, Barefoot. den ligner en del på en westernsal, med bredt sete og høy og bred for- og baksvissel. når man har Barefoot, eller FreeForm, må man ha en pad for å avlaste ryggraden til hesten. denne paden koster rundt 1000 lappen, og har lommer for å plassere inn innlegg. selv har jeg 3 lag med innlegg i den, og i tillegg en tykk sjabrak mellom salen og paden for å avlaste enda mer. denne paden skaper også en kanal over ryggraden til hesten. jeg følger svært nøye med etter hver gang jeg har ridd på 'trykkmerkene' på ryggen, og merker meg fornøyd hver gang at hun har et jevnt merke på hele området der paden ligger (unntatt på ryggraden). altså, vektfordelina er helt jevn. hadde den ikke vær det, så hadde jeg enten endret noe, eller byttet sal. jeg kommer ikke til å kjøpe eg bomsal igjen før Loli har fått skikkelige ryggmuskler og jeg har en salmaker i umiddelbar nærhet som kan stoppe om salen etter behov!

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 06/04/2005 :  20:51:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke en Barefoot-sal ligner på en dressursal.

Når det er sagt, tviler jeg på at noen vil få startnekt om man stiller med en slik på et klubbstevne eller i LC på D-stevne.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.