hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er sur og biter...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Er sur og biter...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  00:47:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
men hesten gjør det ikke uten grunn.. jeg skubber hesten unna meg viss den gjør noe.. ikke tar hevn liksom. men for all del gjør det på din måte, så gjør jeg det på min. men jeg bare la min mening å kanskje skjønner noen hvorfor jeg gjør det slik. parelli har jo studert hester i 27 år for å finne ut de seven games. så jeg er ganske sikker på at han vet hva han snakker om et så mange år med å studere hesters adferd mot hverandre og mennesker.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 10/10/2005 :  01:08:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gjør det ikke uten grunn jeg heller ;) Går ikke bort til noen og slår uten grunn..
Ja, jeg synes virkelig parelli sine teorier, men noe synes jeg fungerer bedre. derfor gjør jeg det på min måte, ja ..

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  11:32:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Missy; du kan ikke legge ut bare halvparten... Uten treningsmetode på å fjerne adferden blir det bare et "forbud" og ikke noe læringsverdi i det du skriver...

Jeg har øyne i nakken med slike og en klar albue. I det øyeblikk jeg ser bevegelsen i øyekroken sender jeg tilfeldigvis albuen ut litt så hesten får seg en på tenna eller kinnet. Og hesten GIKK SELV INN I ALBUEN... Jeg stoppet bevegelsen før jeg traff hesten. Det var den som traff meg... AU! Søren.. det var ikke noe lurt... Hadde hesten stoppe før, så ville den ikke truffet albuen min. Og det lærte den av... Neste gang eller gangen etter det stopper den seg selv i det øyeblikk den tenker bite, siden tanken på å bite påfølges av minnet om albuen i trynet...
Denne metoden funker fint på de "lure" hestene som vil sette tenna i deg når du ikke ser på den...

Og så har du den som skal leke "jegerraskereenndegogkanbitedegogkommemegunnameddet, såhh"-leken.
Møkka-lek spør du meg... Be hesten om å jobbe med noe hver gang den driver med dette. Send den rundt deg, rygg den eller flytt den vekk fra deg på annet vis. Bite=arbeid.. Usj, så kjedelig. Da blir det mindre stas med biteleken også..

Voksne hester som driver med dette når jeg setter på dekken eller lignende irriterer meg grenseløst. Å ha en tauende klar jeg kan sende rundt ryggen på meg når jeg ser bevegelsen kommer (bøyer meg for å sette på kryssgjorder og der får jeg et salig klyp i skinka ARGH) som hesten får et rapp av eller rekker trekke seg vekk fra er et signal om at jeg er obs på å holde den på plass i rang om det trengs. En voksen hest er i bedre stand til å dra denne slutningen enn en unghest i lekebite-alder...

Biting er frekkhet. Eller lek. En voksen hest som biter har lært seg at dette er en metode som fører fram (får mennesker til å vike unna) eller den føler at dette er den eneste metoden vi dumme mennesker skjønner når den prøver å si fra om at noe er ubehagelig eller direkte vondt. Finn alltid årsaken til adferden før du korrigerer. For fjerner du årsaken til adferden kan den forsvinne som ved et trylleslag, eller du kan lettere la den forstå at adferden er uønsket og unødvendig når du skal trene det vekk etterpå.

Ikke la hesten drive med dette uansett. Har den hatt det vanskelig før; javel. Men NÅ er det andre tilstander, og ingen her er urettferdige mot den. Derfor overdriver den med slike reaksjoner, og de er både uønsket og unødvendige...

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 10/10/2005 :  13:43:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
...or they learn how to push your emotional buttons and get very artful about the biting or any other behavior that makes you upset.

Hehe, det stemmer så alt for godt. Har hatt noen små frekkiser som bare plage De synes det er så gøy når jeg blir sinna
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  17:40:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
jeg la ut link til hele siden tiligere her. så det er bare å lese alt. metodene er de seven games der friendly game er viktig for å skape respekt. frigge ville aldri drømt om å bite meg, å det fordi hun respekterer meg. men å slå tilbake eller andre ting skaper bare frykt for å gjøre det igjen, ikke respekt for deg som person til å ikke bite, men det jo min mening da. min og parelli. men alle har jo ikke samme syn. frisko bet meg fordi han ikke respekterte meg. å jeg har ALDRI tatt "hevn" å han har sluttet. men han har jo phsykiske problem. men å ha albue klar å hesten går inn i den selv. da er det jo ikke din feil! kommer min for nærme hemser jeg med armene som en kylling på en måte..hehe..ble litt rart forklard. men da rygger hesten unna. uten at jeg smekker liksom. men selvfølgelig deler ikke alle samme syn.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.