hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Profesjonelle hestefolk
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Profesjonelle hestefolk
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Magette

Norway

Skrevet - 04/04/2003 :  14:36:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hva er profesjonelle hestefolk?

Er det noe med "de" som ikke "vi vanlige" har?

Hva er forskjellen på en profesjonell og uprofesjonell hesteeier/trener?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 14:01:00

eligj

Skrevet - 04/04/2003 :  16:12:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
At en person er en profesjonell hestetrener betyr at personen har som yrke å trene hesten (per definisjon av ordet "profesjonell"). Uprofesjonelle trenere blir da de som ikke har hestetrening som yrke, det vil si alle oss andre hobbyryttere og hobbytrenere. Tenkte bare å nevne dette slik at alle er enige om hva vi diskuterer. :)

Først må jeg bare si at jeg synes det er litt meningsløst å snakke om at noen "kan" ri og at andre ikke "kan" ri, eller at noen "kan" hest og at noen ikke "kan" hest. Ingen kan ri 100 %. Alle ryttere har noen sterke sider og noen svake sider, det gjelder også de profesjonelle. Hvis man spør rytterne i verdenstoppen, kan sikkert selv de nevne minst tre punkter ved sin gren som de er svake på. Det er mange måter å være flink til å ri på. Man kan for eksempel være flink til å utføre en del øvelser på et bestemt nivå innenfor dressur, eller man kan være flink til å trene stressede hester. Det at man kan det ene betyr ikke at man nædvendigvis kan det andre.

Jeg tror det viktige for både proffe og uproffe ryttere er at man ser kritisk på sine egne kunnskaper, og at man avslører de tingene man er dårlig på slik at man kan jobbe med dem. Man skal også se etter ting man er god til, og være litt fornøyd med dem.

En ting proffe ryttere/trene ofte har mer av enn andre, er erfaring og rutine rett og slett fordi de har mulighet til å jobbe med hestene hele dagen, og ikke bare noen timer om kvelden, kanskje bare noen kvelder i uka. De tilhører også ofte et større miljø slik at de har gode muligheter for å gå på kurs, snakke med andre trenere og så videre. Dessuten jobber de gjerne med et stort antall hester slik at de får erfaringer med forskjellige hester og ulike problemer. De fleste av oss hobbyryttere jobber kanskje aktivt med maks 2-3 hester i løpet av en uke, og vi får dermed et noe snevrere erfaringsgrunnlag.
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2003 :  21:17:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Riktig svar eligj :)
Det er mange som tror at folk som er proffe er folk som har peiling (det har de jo og) , men det er jo ikke det det egentlig er...

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 04/04/2003 :  22:43:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
De som kan om hest syns nå jeg er d som har voks opp med de og jobbet med de hele livet.. tatt kurs osv alt som kan.. Og jeg vet om en som er en proff islandshest ekspert... men folk kan også tro de er verdensmestre.. har opplevd en del av de som tror de vet alt...

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 04/04/2003 :  22:51:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje man kan si at de som er proffe bare kan hest... Jeg har jobbet med hest en stund, og er utdannet innen hest. For tiden er vel det det eneste jeg synes at jeg kan. Det eneste yrket jeg føler at jeg mestrer er å ri og stelle hester. Jeg er ingen ekspert, men jeg kan fore, møkke, slippe ut/inn 25 hester, og ri dem som skal ris. For å være proff mener jeg at man må oppføre seg slik. Jeg prøver alltid å bruke mest tid på de hestene jeg ikke liker. Det er ofte de som får mindst stell og kos, da er det min jobb å bry meg om de på dagtid. På kvelden får alle de "populære" hestene sin dose med stell, så dem bruker jeg ikke så mye tid på. Når du er proff må du også gjøre alle de kjedelige jobbene. Bestille flis, for, dyrlege, hovslager. De hestene jeg rir er alltid de som har kastet av rytteren tre ridetimer på rad kvelden før... Det kan jo være spennende...
Når man er proff gjør man alt det man kan ro seg vekk fra som hobbyrytter, ri hester for folk du ikke tåler trynet på og smile like vel... Pusse og sale opp hester for bortskjemte pappajenter, som oppfører seg slik som de aller ekleste jentene i pennybladene... Man har privattimer til 250 kr. timen for folk som bare gidder å ri halve tiden. De rir bare fordi foreldrene presser dem... ryttere som egentlig burde vært på nybegynnerkurs, men som har foreldre som synes barna er såååå talentfulle.
Det er gøy å jobbe med hest!!! Det mener jeg, men det er enkelte sider som ikke er like morsomme.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.