hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva gjør jeg galt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hva gjør jeg galt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  10:36:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er nå i ganske god gang med min unghest. Har jobbet mye fra bakken med longering( med og uten innspenning), og turer i skogen med mye bakker/ ulendt terreng. Kondisjon/ lydighet osv begynner også å bli bra.
Men sist jeg red ham på banen måtte jeg støtte, etter min mening, altfor mye på utvendig tøyle i voltene for at han ikke skulle "skli ut".
Noen tips for at innvirkningen på utvendig tøyle kan bli "mildere"?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

munti

Skrevet - 30/03/2005 :  12:54:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hesten tar støtte på bittet så du får litt vekt i tølen, samtidig med at hesten rammes inn av dine hjelpere og arbeider bakfra. Noe som gjør at hesten legger ryggen til oppunder salen og dermed blir behagelig å sitte på, er dette på plass.

Lær hesten da og gå opp og igjennom hjørnene og rett den ut på langsidene.
Sjekk at bydningen er på plass. Det betyr at hesten vil gå litt mer fram enn du tillater uten at den løper fra dine hjelpere, ikke forveksle bydning med for raskt tempo.
Unngå og overbøye hesten mot den svake siden, få hesten til å ta støtte på den svake siden og ri hesten med riktig bøyning.
Jobb med halvparadene.
Bruk firkantsporet dropp voltene en stund. Ri ordentlig i gjennom hjørnene bruk halvparade midt på langsiden før hjørnet etter hjørnet midt på kortsiden før hjørnet etter hjørnet, ja hele veien og sørg for at de går igjennom,
Kjenn at hesten tar i når du retter den ut på langsidene og få den til å ta like mye støtte på begge tøyler fang opp energien med halvparader.
Får du ikke like mye vekt på begge tøler får du prøve og styrke den svake siden
med versader osv.

Det du oppnår er forhåpentlig vis at du får en hest som går opp og frem og er rettstilt. så har du muligheten til og ri noen rette fine midtlinjer og ellers komme deg rundt på dressurbanen i flotte vendinger og volter

Lykke till
Munti

Redigert av - munti den 30/03/2005 13:05:39 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  13:07:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk, takk munti

Skal opp og ri nå

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.