hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Strupepiping og astma...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Strupepiping og astma...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2003 :  18:11:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heizy, jeg lurte på om noen kunne fortelle litt om strupepiping og/eller astma? Jeg tror hesten min strupepiping etter noen tips fra forskjellige folk + at jeg har lest litt om det, men det sto ikke så mye...
Hun som solgte hesten til meg hadde hatt dyrlege to ganger for å skjekke lyden, men han fant ikke noe galt. Har selv hatt dyrlege for å sjekke lunge og hjerte men ikke noe galt med det.
Er det noen som kan noe om sykdommene så hadde det vært fint om dere svarte på dette, da jeg gjerne vil vite mer.

Redigert av mix1 den 14/05/2003 13:58:39

Ida KR

» VIP

Skrevet - 03/04/2003 :  20:23:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Strupepiping er egentlig bare en slags pipelyd som kommer av at stemmebåndet er lammet slik at respirasjonen hindres. Dette gjør som oftest ingen skade, men hvis det ser ut til å hemme hesten på noe vis er det fullt mulig med en operasjon.

Har hesten astma er saken straks litt verre... Astma kan gjøre at hesten får store pusteproblemer, og det er viktig at man tilrettelegger hesteholdet best mulig for en asmatiker-hest. Da er det viktig med maksimalt mye utegang, og fòring med silo/rundball/alfa fremfor høy. Hvis du ikke har tilgang på annet enn høy må høyet vannes. Du bør erstatte flis med avisstrimler eller torv, og i det hele tatt gjøre stallen mest mulig støvfri for hesten.
Astma er en kronisk lidelse, så utegang er som sagt det viktigste, da hesten kan være symptomfri mens den står på beite, men bli helt tett så snart den settes inn.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 04/04/2003 :  00:08:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Strupepiping kan være prestasjons hemmende, kan det ikke? Om en løps hest har det så vil den ikke få nok oksygen trodde jeg.

Men en vanlig hobby hest skal kunne klare seg het fint uten operasjon. Men som sagt, er ikke sikker.
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 04/04/2003 :  10:18:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
strupepiping kan være farlig. hesten til en jeg kjenner hadde det nå, og den måtte bli operert. når hesten blir operert for det, kan den dø på bordet, og resten av livet dens må det ikke være noe støv i det hele tatt! astma er heller ikke bra. min forrige hest hadde det, og jeg ga ham horsepower. da ble han bedre. først ga vi ham cortison, men horsepoweren var mye, mye bedre.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 04/04/2003 :  14:35:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Strupepiping kan helt klart være prestasjonshemmende, det hindrer jo tross alt respirasjonen. Ved alvorlige tilfeller på trav- og galopphester, eller andre hester det stilles høye prestasjonskrav til, må man enten operere eller legge opp.. Men ofte så høres pipingen verre ut enn den er, og for den normale hobby-hest trenger det ikke å ha noen betydning.

Alle operasjoner (eller narkoser) innebærer en viss risiko, men det er jo sjelden det går galt da...

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2003 :  23:43:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min var traver før, så kanskje det var grunnen til at den sluttet å gå løp???
Takk for alle svarene
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.