hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Innridning av hester.. Noen bra tips??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Innridning av hester.. Noen bra tips??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2005 :  08:07:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
HAr 4 hester på stallen som nå skal rides inn. Blir spennende. Blir förste gangen jeg gjör det!!

Har dere der ute noen bra tips?
Hva bör man gjöre/ ikke gjöre??

Feltritt - Tre ganger så gøy!!!

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/03/2005 :  12:38:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først og fremst ville jeg alliert meg med noen som har erfaring med innridning av hester( en tilstedeværende person, ikke på nettet), kjøpt en bok om innridning( " unghester" skal være bra , men er usikker på forfatter), og startet med grundig bakkearbeid. Dvs sørget for at hesten under leiing/ longering var lydig for kommandoer om å skritte, trave, stoppe, gallopere og sideførende innvirkning/ press. Det jeg ikke ville gjort var å sette meg opp for tidlig og krangle og tvinge gjennom "lydighet" før grunnarbeidet pfra bakken var lagt. Jeg ville ikke forsøkt å få de på tøylen i skritt ( når den tid kommer) da dette er å be om et dårlig skritt ( stutt gange uten overtramp) og i verste fall passgang.

Lykke til, dette går nok bra !

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Prince Barclay xx

Skrevet - 28/03/2005 :  15:02:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mye variert trening, lett ridning 10-30 min, tømkjøring, leiing, gå over bommer, longering, mye tur...H esten skal ha det gøy, og la den få fri ofte, nesten annenhver dag! Ta det heller for rolig enn å gå for fort frem;-) Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 28/03/2005 :  19:45:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Viktigst at du har en lydig og trygg hest før du setter deg på! Så ikke hesten blir skremt, det er ofte skummelt nok å få noen på ryggen for første gang. Og om den da ikke er trygg på det som er rundt i tillegg.
De første gangene er det viktig at den hesten kjenner best står på bakken, framme ved hesten. Da har den en trygg person å "støtte" seg på. Og ha en uredd person med balansen i orden til å sette seg på!!
Ikke gå for fort fram, men avslutt så fort hesten gjør som du ber den om, i tillegg til masse skryt og ros.
Tren heller korte perioder av gangen og heller oftere.. Jeg ville ikke latt hesten få lange perioder med fri til å begynne med. Særlig ikke før den er trygg på å få noen på ryggen..
Det viktigste for HESTEN er at de som skal ri den inn vet hva de gjør!! Dette er ikke et tidspunkt man har "råd" til å gjøre masse feil..
Lykke til
Gå til toppen av siden

Sjarmson og Trine

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  10:42:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSjarmson og Trine  Svar med kopi av melding
hei;) du burde brøve å forstå hva hesten tenker.... sett deg inn i hesten sin situasjon... sånn her: du er en hest, du er ganske glad i mennesker, og vet de ikke er farlige, men plutselig skal di begynne å ri på deg... du må ha et menneske som stoler på deg, og som du kan stole på, som kjenner deg inn og ut...

Når jeg red inn en hest var det slik jeg prøvde og tenke... det gikk faktisk ganske bra...

TRINE Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 14/04/2005 :  16:08:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
De første gangene er det viktig at den hesten kjenner best står på bakken, framme ved hesten. Da har den en trygg person å "støtte" seg på. Og ha en uredd person med balansen i orden til å sette seg på!!
Ikke gå for fort fram, men avslutt så fort hesten gjør som du ber den om, i tillegg til masse skryt og ros.

Veldig enig i dette. Jeg har nå ridd inn to hester (araber og lipizzaner), og skal begynne med en sportsponni i sommer. Alle gangene har jeg starter som skrevet over.

Husk at hesten skal være helt tilvendt sal og hodelag (selv om vi bruker grime og leietau de aller første gangene en ung hest får rytter på ryggen), hesten må også kunne bevege seg i alle gangarter uten å reagere på salen. Og være vandt til kommandoer som skritt, stopp osv. Vi bruker også å finne noe høyt å stå på, mens en av oss leier hesten rundt ved siden av, da venner hesten seg til å se oss i høyden. Husk å bruke et inngjerdet område hesten kjenner og føler seg trygg på.

Kopi av melding:
Tren heller korte perioder av gangen og heller oftere.. Jeg ville ikke latt hesten få lange perioder med fri til å begynne med. Særlig ikke før den er trygg på å få noen på ryggen..
Det viktigste for HESTEN er at de som skal ri den inn vet hva de gjør!! Dette er ikke et tidspunkt man har "råd" til å gjøre masse feil..
Lykke til
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 14/04/2005 :  16:29:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et godt tips er å kjøre dem inn først. Dette blir et pluss hvis du skal selge dem og det er lettere for hesten hvis den kan lydene. Så når du smatter på den når du kjører og så rir, så kan den den lyden!
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

AAndreA

Skrevet - 14/04/2005 :  18:18:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes faktisk ikke det er så bra å kjøreinn hestene først. De blir alt for tøylestyrt, og det kan oppstå problemer når du så skal ri dem inn.. Jeg er ihvertfall av den oppfatning at man KUN skal styre hesten ved hjelp av skjenkel og vekt, tøylene skal brukes til andre ting etter min mening.. Gå til toppen av siden

AAndreA

Skrevet - 14/04/2005 :  18:20:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes faktisk ikke det er så bra å kjøreinn hestene først. De blir alt for tøylestyrt, og det kan oppstå problemer når du så skal ri dem inn.. Jeg er ihvertfall av den oppfatning at man KUN skal styre hesten ved hjelp av skjenkel og vekt, tøylene skal brukes til andre ting etter min mening.. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 17/04/2005 :  11:30:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Først og fremst er det viktig at du gjør hesten fortrolig med seletøy. Etter min mening bør man longere hesten først. Deretter kan man begynne med innkjøring. Da må man drive mye med tømmekjøring og gjerne ha med en medhjelper. Man behøver selvfølgelig ikke å kjøre inn hesten først, men om hesten er innkjørt er det lettere for den å finne variasjon i arbeidet.
Videre er det viktig å la noen sitte på ryggen til hesten noen minutter av gangen noen ganger i uken. Når det er i boks kan den være med på korte rideturer i lett terreng sammen med en erfaren hest. Videre må hjelperne læres inn. Jeg råder deg til å ta kontakt med noen erfarne personer, og bruke litt faglitteratur, f.eks. Unghester. Dette er en veldig bra bok. Lykke til!!

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2005 :  15:29:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Synes faktisk ikke det er så bra å kjøreinn hestene først. De blir alt for tøylestyrt, og det kan oppstå problemer når du så skal ri dem inn.. Jeg er ihvertfall av den oppfatning at man KUN skal styre hesten ved hjelp av skjenkel og vekt, tøylene skal brukes til andre ting etter min mening..

HAR du prøvd å kjøre inn en hest som skal bli ridehest før?

Det er bare tull at de ikke bør kjøres inn først. En hest lærer faktisk forskjellen svært raskt, iallefall en normalt intelligent en. Jeg kjørte inn 3åringen min som 2åring, og han skal bli hovedsaklig ridehest, mulig han skal gå noen ponnitravløp.

Ved å kjøre den inn først, lærer den for det første dette med at "noe henger på". For det andre vil den bli fortrolig med stemmekommandoen, og å få sal på ryggen etter å ha dratt vogn er piece of cake. De møter rett og slett rytter med knusende ro, og man har også mulighet til å aktivisere de og bygge så smått litt muskler ved kjøring:)

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/04/2005 :  19:00:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Opprinnelig postet av Real Storm
Kopi av melding:
HAR du prøvd å kjøre inn en hest som skal bli ridehest før?

Det er bare tull at de ikke bør kjøres inn først. En hest lærer faktisk forskjellen svært raskt, iallefall en normalt intelligent en. Jeg kjørte inn 3åringen min som 2åring, og han skal bli hovedsaklig ridehest, mulig han skal gå noen ponnitravløp.

Ved å kjøre den inn først, lærer den for det første dette med at "noe henger på". For det andre vil den bli fortrolig med stemmekommandoen, og å få sal på ryggen etter å ha dratt vogn er piece of cake. De møter rett og slett rytter med knusende ro, og man har også mulighet til å aktivisere de og bygge så smått litt muskler ved kjøring:)

Godt sagt!! :-) Støtter deg der ja....

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2005 :  19:38:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Er også helt enig med real storm ang innkjøring:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 20/04/2005 :  21:14:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Heilt enig i att det går heilt flott å køyre inn hesten først. Hesten blir absolutt ikkje tøylestyrt om man køyrer riktig. Man bruker mykje stemme som man også får god hjelp av i ridninga. Og man bruker køyrepisk som sjenkel. Ved å køyre dressurkøyring med hesten så bygger man ryggmuskler som er gode å ha for hesten når den skal ha rytterens vekt på ryggen.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.