hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ri inn en hest på 18mnd?!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Ri inn en hest på 18mnd?!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2005 :  20:31:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Hva synes dere der ute om å ri inn hest på 18mnd??

Var i kontakt med en som driver med gallopphester(araber)for ca et år siden. Han ridde inn hestene når de var 18mnd, og når de var 2år startet de i løp!
Dette kan da umulig være bra?! Tviler på at de hestene holder lenge...

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2005 :  21:11:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg syntes det er helt sykt, de er ikke ferdig utvikla og blir ødelagt for livet.. Fikk nesten hakeslepp når jeg fikk høre første gang, mange år siden, at galopphester gikk i løp som 2åringer. De burde endre på denne trenden; er det ikke bedre å la hestene vokse og utvikle seg ferdig; de løper da vel fortere med skikkelige utvikla muskler uansett. La unghest være unghest..
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 27/03/2005 :  21:27:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Enig MissEva...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/03/2005 :  23:44:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nå må folk her huske at man ikke rir inn galopphester på den måten man rir inn ridehester på, da. Det er ikke slik at man krever noe av galopphestene, annet enn at de skal kunne gå, løpe og stoppe. Det er ingen krav til at de skal gå pent, at de skal kunne ta fine volter og være lette å styre - de skal bare løpe.

Man begynner saakte med dette, og bruker den samme prossessen som med andre hester; sal, hodelag, vekt og så rytter. Og dere må ikke tro at de blir ridd lenge hver gang, det tas sakte, men sikkert frem. 2-åringene går heller ikke mange løp; den beste sesongen er som regel 3-4 års sesongen. 2-åringssesongen går mer på å finne ut hva og hvordan de skal løpe.

Nå er det mange galopphester som sliter med skader, men det blir å ta alt under en kam å si at de blir ødlagte for livet - for det er utrolig mange flotte hester der ute som har vært galopphester. Husker jeg så en film som en av Englands mest kjente ryttere har vært med i; der drev han akkurat og lærte inn sin tidligere galoppør å korte ned piaffen helt - han hadde allerede deltatt i fler store konkurranser. Flere x-galoppører blir også flotte feltrittshester, og skal jeg være ærlig så har jeg aldri ridd bedre hester; ingen er så vare for vekt som dem.

Folk som ikke har vært borti galoppmiljøet snakker gjerne om hvor fælt alt er og lignende, men jeg foreslår at de tar seg en tur og faktisk jobber i en galoppstall; disse hestene får veldig bra stell - kanskje bedre enn en rekke ridehester får.

Og når man snakker om ille; jeg synes det er ille når man kjører inn et 9 måneder gammelt føll, bare for at det skal ut på travbanen... Det er -stor- forskjell på 9 og 18 måneder.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/03/2005 :  23:45:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dette er for øvrig heller ikke en "trend" - det har alltid vært slik. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2005 :  23:55:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Greit nok det at jockeyen er lett og hesten bare skal løpe, det jeg reagerer mest på er at så unge hester blir utsatt for så mye stress så tidlig i livet.

Føler litt det samme om foreldre som pusher barna sine til det ekstreme i ung alder for at de skal bli flink i en sport; barn skal få være barn, akkurat som unghest skal få være unghest.

Er klar over at det "alltid" har vært sånn, men det trenger ikke fortsette slik.

Kopi av melding:
Og når man snakker om ille; jeg synes det er ille når man kjører inn et 9 måneder gammelt føll, bare for at det skal ut på travbanen... Det er -stor- forskjell på 9 og 18 måneder.

Ja like ille det.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/03/2005 :  00:09:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nei, det MÅ ikke absolutt sett være slik, men man må huske på at det også er økonomi inne i dette bildet. Det ville ikke funke å ri inn hestene ved 3-4 års alderen, rett og slett fordi de da vil være for gamle til å klare å løpe inn noe. Den beste sesongen er som sagt 3 års-sesongen, og da er det for sent å ri dem inn som 3-åringer. Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2005 :  10:17:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Uansett hvor mye kos og stell disse hestene får, synes jeg det er ALTFOR tidlig å ri på dem når de er 18mnd!
Jeg har ei traverhoppe, hu hadde på vogna første gang når hun var 18mnd. Jeg synes ikke det er så ille å kjøre inn en hest i den alderen som det er å ri den. Jeg begynner å ri forsiktig når de er 3år, å da er det bare snakk om 5min.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/03/2005 :  10:24:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Og akkurat hvorfor er det likere å kjøre inn en 9 måneder (i ditt tilfelle 18 måneder) gammel hest, enn å ri den inn som 18 - 24 måneder gammel? Det vil jeg gjerne ha et svar på :-)

Den mest vanlige grunnen til at folk svartmaler galoppsport (og andre hestesportsgrener for den del), er at de selv ikke har snøring på hva det dreier seg om. Som sagt, reis til en galoppstall og jobb der en stund.

Angående at galopphester blir ødlagte for livet; se på vår egen Musical Fappi - avelshingst til han ble 18.
Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 28/03/2005 :  10:34:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke så mye greie på galoppsport, men det er en ting dere kan ha i bakhodet når dere snakker om tidlig innridning av galopphester;

Den engelske fullblodshesten er avlet fram med tanke på at den skal være tidlig "moden" og er tidligere utviklet enn en "vanlig" hest.

Så kan man jo alltids diskutere om det likevel bør være slik at disse hestene skal ut i løp som 2- og 3-åringer, men her er det nok dessverre pengene som bestemmer.
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2005 :  13:41:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
JEG mener at det er for tidlig å ri inn hest på 18mnd. Ville selv aldri gjort det. Jeg mener også at det ikke blir så stor belastning under innkjøring som å ri.

Det virker som om folka tenker mer på pengene enn hesten.
Selv ser jeg nøye ann åssen hoppa mi er i form og humør, er hun ikke helt 100% går hun ikke på banen.
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 28/03/2005 :  13:58:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Desverre er det sånn for alle galopphester... de blir innridd tidlig og dette kan føre til at etter noen år, er ryggen ødelagt.

Det er ikke så mye å gjøre med det som jeg vet om, men hvis noen jockyer hadde sett verden med hestens øyne, så hadde det vært siste gangen de var på galoppbanen.

Det blir ødelagt altfor mange hester som brukes innen veddeløp. Er det bare penger det handler om, eller har folk følelser for annet en mennesker???

Og ja, mange mener at det er verdens gang. Men det er ikke sånn som at vi er nødt til å spise dyr. Dette er mulig å hindre. Men vi kan ikke slutte å spise.

Så jeg er imot dette. Hester burde ris inn mellom 3-5 års alder (alt etter rasen)

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 28/03/2005 :  13:59:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men så er det en vesentlig stor forskjell på fullblodshester og andre hesteraser da

Aldri i verden om jeg hadde ridd inn fjordingen min når hun var 18mnd, men med en fullblods er det en helt annen sak.
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2005 :  14:13:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at arabere er seinere utviklet enn andre hester, er det da bra å ri de inn når de er 18mnd? Gå til toppen av siden

Charoline

» VIP

Skrevet - 28/03/2005 :  14:15:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Galopp er ikke ridning. Det er en helt annen sport en sprang\dressur. Jeg har en del erfaring med galopp og disse hestene lider ingen nød! Nå kan ikke jeg svare for hester som blir mishandlet, men galopphester som står på en galoppstall med skikkelige folk lider ingen nød! De får gå mye ute og får godt stell! Husk at disse hestene er veldig store allerede ved 2 års alderen og man rir de lett inn. Man krever ingenting av dem som og gå på tøylen, kunne hoppe eller noe slikt! Det er kun enkle ting. Dessuten veier en jockey ikke så mye mer enn en 13 åring f.eks. Og salene veier stort sett ingenting.
Så må vi ikke glemme at de fleste galopphester elsker banen. De elsker å løpe! De er født med det instinktet.
Det og si at man "rir" inn en hest ved 18 måneder blir helt feil. For man rir den ikke inn slik vi rir inn våre hester. Disse hestene kan leve lenge og ha et godt liv! De har det mye bedre enn f.eks unghester som SKAL bli sprang eller dressurhester på toppnivå. Da kan du snakke om stress og hard trening. Løping er bare løping. Og hester galopperer rundt fra de er føll. Man krever ikke at hestene må lære noe nytt. Noe vanskelig. Hestene gjør bare noe de syns er gøy. Jeg har ikke hørt om så mange hester med ødelagt rygg etter noen år. De fleste er dyktige og gode ridehester etter endt løpekarriere. Og som Formosissima sier; 3 års sesongen er den beste sesongen, som oftest. 2 års sesongen skal bare være mest en forberedelse til 3 års sesongen. 4 års sesongen kan jo også være bra.

Galopphester er mer "hest" enn ridehester. Dvs. de blir ikke krevd noe av som og gå på tøylen, lære seg ditt og datt. Nei, de løper bare og gjør det de liker... Og galoppere er en naturlig ting for hester. Det er ikke vanskelige dressurøvelser. Så det er ikke lurt og si stakkars hester med mindre man har jobbet med disse hestene og sett hva som skjer fra innsiden.
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2005 :  14:25:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Stakkars hester. (Jeg har ikke jobbet med gallopphester) Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.