hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forplan til norlandshest....som er FEIT!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Forplan til norlandshest....som er FEIT!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tone&Svartn&Arni!

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  09:14:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTone&Svartn&Arni!  Svar med kopi av melding
HEISANN!
har en nordlandshest som er alt for feit....har lyst til å få han tynnere!Så jeg trenger noen til å sette opp et exempel på en forplan...litt informasjon om han:

-nordlandshest
-24 år ca....
-300-350kg!?
-ca 136 i mankehøyde
-blir brukt ca 2timer hver dag;sprang,tur,feltritt,dressyr,gallopp,kjøring og noen ganger longering....
-

HAR IKKE LYST TIL Å BEGYNNE Å KJØPE MANGE FORSKJELLIGE FORSORTER.....!

Tone,Svarten å Arni<3

Cesar

» VIP

Skrevet - 24/03/2005 :  09:29:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Kunne du kanskje sagt noe om hva du forer nå? Litt vanskelig å si noe uten å vite hva og hvor mye han får nå..
Gå til toppen av siden

Tone&Svartn&Arni!

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  10:08:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTone&Svartn&Arni!  Svar med kopi av melding
han får kun høy og vann...NOEN ganger kukraftfor....
Tone,Svarten å Arni<3
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  10:38:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Fysj og fy, kufôr skal han i alle fall ikke ha. Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 24/03/2005 :  10:48:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det nytter ikke å minske ned fôret. Du må ri mer! Det beste for en hest i toppform er to ganger om dagen, 6 dager i uken. Men du må begynne i det små. Ri en liten skrittetur på flatmark og øke litt hele tiden. Så kan du ri turer i terrenget og trene litt sprang eller hva en du gjør. Og når hesten er i form, da kan du gjøre som du vil nesten, men husk å trene. Du må jo ØKE fôret hvis hesten jobber hardt. Men... hvis du ikke har tid til hesten, så burde du enten selge den, sette den ut på fôr, sette den bort på halvfôr, få hestepasser eller hestepasser. Men hvis du ikke skal trene med den så er nok denne planen bra. Det er denne jeg bruker på nordlandshoppa jeg rir og hun er feit og har vært ute av trening!

Morgen:
Kraftfôr: 500 gr
Høy: 2 kg

Ettermiddag:
Da står hun ute på beitet

Kveld:
Kraftfôr: 500 gr

Dette kan virke veeeeldig lite, men så snart hun er blitt tynnere og fått mer trening så blir denne planen økt. Denne brukte hun sist gang hun var i toppform:

Morgen:
Kraftfôr: 1 1/2 kg
Havre: 1 kg

Ettermiddag:
Gress fra beitet

Kveld:
Det samme som morgen

Men nå må hesten bli trent OFTE. Men siden han er gammel å du kanskje ikke bruker han, så må han ikke få havre fordi det gjør han veldig tynn.

Dette ble veldig rotete og jeg forstår det knapt selv

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  11:10:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hvis hesten har masse energi og er frisk trenger du nødvendigvis ikke å fòre med kraftfòr! Da kan du heller gi kraftfòr nå hesten er blitt i fin form.
Therese
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  11:23:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Har hesten mye energi som du akter å utnytte ved ridning/arbeid, bør du da gi kraftfor så hesten ikke mister energien sin..

Siden du ikke vil bruke mange forsjellige forslag, foreslår jeg Komplett fra felleskjøpet; den inneholder alt fra før så skal ikke gis sammen med annet kraftfor. Bedre enn grisefor ihvertfall!

Får hesten fri tilgang på høy? Isåfall bør du gjerne kontrollere høyinntaket noe, gi heller en favn høy tre-fire ganger om dagen, siden han er så feit. Sikker på at han er feit forresten, det kan jo vr han bare er bygget kraftig eller har mye pels :P Kan du kjenne ribbbeina?

Gå til toppen av siden

Tone&Svartn&Arni!

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  11:44:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTone&Svartn&Arni!  Svar med kopi av melding
JEG HAR TID TIL HAN....RIR HAN CA 2 TIMER HVER DAG...!!!!!!!!!!!!!!1ER DET LITE SÅ VET IKKE JEG...MATTÅ!!!!!!!!!!!

MATTÅ;JEG HAR IKKE SAGT JEG IKKE HAR TID TIL HAN!!!!!!!HVOR HAR DU FÅTT DET FRA?????RIR HAN 2 TIMER HVER DAG,FÅR FRI EN DAG,ER HOS HAN CA 7 TIMER HVER DAG!!!!NOEN GANGER MER!

HVA BØR JEG FORE MED(FORSORTER)???????

Tone,Svarten å Arni<3
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  11:48:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ikke skriv med kun store bokstaver! Det regnes som skriking og er veldig lite hyggelig. Mattå prøver helt sikkert bare å hjelpe og det gjør hun nok aldri igjen hvis folk bare skriker som takk...

Jeg har allerede foreslått komplett som forsort..

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  13:46:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en erfaren i "nabolaget" ditt, som feks en dyrlege til å hjelpe deg med forplan og slanking. Hesten begynner jo å bli litt oppe i årene, og det er viktig at den får i seg de vitaminer osv som den skal ha. Kufor må du i allefall slutte å gi med en gang.
Hege Gå til toppen av siden

Tone&Svartn&Arni!

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  14:05:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTone&Svartn&Arni!  Svar med kopi av melding
OK...unskyld men ble litt frustrert...men skjønner ikke når hun skriver at "du bruker han kanskje ikke" når det står jeg bruker han ca 2 timer hver dag!!!!

menmen....

Tone,Svarten å Arni<3
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 24/03/2005 :  14:36:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Unnskyld da Men hvis du rir han så ofte, så må du bare ha tålmodighet. Og kufôr må han ABSOLUTT ikke ha. Hoppa jeg steller, klarte ikke stå på bena etter å ha spist det i to dager. Det beste for en hest i hard trening er champion gull, eller noe lignende. Husker ikke jeg. Det kan godt henne det er kuforet som har gjort han feit. Men sorry da... Jeg visste ikke. Jeg trodde bare at hvis han var feit, så pleier det å ha med treninga å gjøre. Sorry x 1000
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Tone&Svartn&Arni!

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  16:32:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTone&Svartn&Arni!  Svar med kopi av melding
det er greit mattå!
Tone,Svarten å Arni<3
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 25/03/2005 :  08:12:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten din er feit og bare får høy og vann, selv om han blir bruk 2 timer hver dag.. Får han mye høy? Du burde begynne å gi han vitaminer. Og at champion complett inneholder alt en hest trenger som stod skrevet lenger oppe er vel noe ymse... Faktisk så inneholder det ikke engang det samme fra "brenning" til "brenning" engang.
Om hesten din har stått uten tilskudd av noe slag lenge ville jeg tatt en blodprøve av han for å finne ut om han mangler noen. Muligheten er faktisk temmelig stor for det.
Kjøpte selv en FEIT ponny fra en rideskole da jeg var liten. Min mor hadde heldigvis litt peiling og fikk foretatt en blodanalyse. Det var ikke den ting som som det skulle. Fikk alt på plass, og etter noen mnd var han faktisk ikke så feit lenger.
Mangler de viktige ting bygger de ikke muskler, og kan framstå som oppblåste. Hos gamle hester er dette ofte enda viktigere, de utnytter ofte ikke maten så bra lenger heller.
Og det var en her som skrev at hester blir tynne av havre?? Hvor har du det fra? I såfall noe jeg ikke har fått med meg.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 25/03/2005 :  10:32:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Nordlandshesten min var også litt rund når jeg hadde hu, og hu fikk bare høy og vitaminer + litt gulrøtter og et par brødskalker. Hvis den blir brukt 2 timer per dag og bare får høy og vann, tror jeg det må være noe annet enn foret som gjør hu "feit". Ta kontakt med dyrlegen eller en annen hestekyndig person, så kan du få råd og veiledning.
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Tone&Svartn&Arni!

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  21:11:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTone&Svartn&Arni!  Svar med kopi av melding
hvilke vitaminer bør han ha?aventuelt hvilken forsort?
Tone,Svarten å Arni<3
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.