hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Liverpool kjørebitt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Liverpool kjørebitt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Eikdokka

Norway

Skrevet - 22/03/2005 :  21:59:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Noen som har erfaring med liverpool kjørebitt? (samme somm liverpool stang kanskje?)

Vurderer å kjøpe ett sånn å prøve på fjordingen "min"!
Hun har en tendens å gire seg opp når vi kjører (hun ELSKER å bli kjørt)! Hun blir ikke hard i munnen, men jeg føler at vi får lengre bremselengde når vi kjører. Føler også at det tar tid før jeg får kontakt med munnen, hvis dere skjønner. Vil ikke sitte å holde press på tømmene i 10 sekund før vi stopper.
Ville jo vært veldig fint om vi kunne brå stoppet på sekundet jeg tar på tømmene. Vet jo at kontakten mellom hånd og munn blir litt "forlenget/svakere" når man kjører ..

Har kjørt en annen hest med liverpool kjørebitt å opplevde bare positive ting. Hesten reagerte fortere, men er likevell ikke blitt hardere i munnen. + at jeg synes bitte lå ganske så stabilt og vinglet ikke i munnen.

Så å prøve det på Eikdokka en og annen gang kan bli aktuelt, med mindre det kommer frem noe negativt her

Takker for svar

Therese

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2005 :  22:42:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg kjører med Liverpool stang på min Norlandshest, dette pga at han er sykt hard i munnen, og jeg har ingen mulighet til å stoppe han uten når vi er ute å kjører... Har kjørt uten med da endte jeg opp med forstuet arm, hjernerystelse og ødelagt vogn, fordi da fant han ut at å hoppe grøfter med vogn er en fin ting når man ikke får viljen sin.

Har positive erfaringer når jeg kjører med dette bittet på tur, men når jeg er på kjørestevner synes jeg at hesten reagerer så tregt når jeg svinger, så jeg vurderer å kjøpe meg et delt et, i steden for stang.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 22/03/2005 :  23:03:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kjører kun på tur jeg. Og litt ponnitrav kjøring men da bruker jeg- og kommer fortsatt til å bruke vanlig trinse eller travhodelag med sjekk.
Therese
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 22/03/2005 :  23:54:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg bruker og Liverpool bitt til kjøring, og har samme erfaring som Roxira, at det er for upresist til å svinge med. Funker helt fint til "lalala-tur" men ikke til "kjøring-kjøring", synes jeg. Min ponnis går til vanlig på trinse eller bittløst, og er helt fin i munnen, men jeg bruker dette bittet fordi jeg vil ha en nødbrems hvis om og men noe skulle skje på tur.
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 23/03/2005 :  00:13:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Tenker akkurat det samme! Jeg ønsker å ha den nødbremsen.. Både for hest,dyr og menneskers sikkerhet.

Hva er best for hesten da, stang eller delt? Har bare sett stang på nettbutikk jeg da, på skoies sine sider..

Therese
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2005 :  08:39:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tenker akkurat det samme! Jeg ønsker å ha den nødbremsen.. Både for hest,dyr og menneskers sikkerhet.

Hva er best for hesten da, stang eller delt? Har bare sett stang på nettbutikk jeg da, på skoies sine sider..

Opprinnelig postet av Eikdokka*

Tror nok delt er best, for dette er noe mildere... Og stangen på Liverpool bittene er på den ene siden ruglete.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 23/03/2005 :  11:02:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Noen tips om nettbutikk som selger delt liverpool bitt?
Therese
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2005 :  11:33:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
de fleste nettbutikker selger Liverpool bitt. Skoies er en butikk jeg har god erfaring med, det samme med Minhestebutikk.

men jeg må nok si meg uenig med Roxira (?) i at delt er mildere. et delt bitt er mer fleksibelt, i.o.m. at hesten kan bevege mer på det selv, men eksperter som har lang erfaring med bitt og tenner sier at stang er det mildeste bittet fordi det fordeler trykket likt på både ladene og tungen. personlig foretrekker jeg tredelte bitt fordi todelte har en tendens til å stikke opp i ganen på hestene (auau). men, jeg har desverre enda til gode å se et tredelt kjørebitt, og det er sikkert en god grunn til det og.

har du ikke mulighet til å prøve flere bitt? prøv et delt kjørebitt, og et rett? så får hesten selv velge hva den vil ha.

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2005 :  13:13:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hvis jeg var deg, ville jeg prøvd et crescendobitt først. Crescendoen er todelt, men med begrenset vinkling. Et utmerket bitt, som jeg bruker selv. Crescendo får du kjøpt på alle travbaner, og utstyrsbutikker som fører travartikler.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 23/03/2005 :  14:06:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har bare mulighet å prøve liverpool stang før kjøp.
Har hatt mange nye bitt på og hun trives med alle.. så lenge de passer og rytteren er fin på hånden! Har inntrykk av at hun kan ha uansett bitt i munnen uten å misslike det. (edit: hadde skrevet "mange forskjellige bitt", men har jo bare prøvd forkjellige to/tre-delte trinser)

crescendobitt, noe som jeg ikke har hørt om før! Sitter å ser på bildet av det på skoies.. Er det litt spesielt? Synes det ser mer ubehagelig ut for hesten jeg da.. men har jo ikke sett det "live".
Har heller ikke funnet delt liverpool bitt enda..

Tror jeg skal prøve liverpool stang på henne en dag. Er veldig positiv til det bittet, siden det var så "rolig" i munnen til kaldblodsen vi kjører med..

Hva med bristol da? Hakke peiling på så mange forskjellige bitt , har kun brukt to og tre delt trinse på Eikdokka. Ser bare at bristol bittet på skoies er tredelt og ligger under kjøreutstyr..? Kan det være bra?

Therese

Redigert av - Eikdokka den 23/03/2005 14:11:12 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 23/03/2005 :  15:49:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kva med postkandar da? Dei som driver med aktiv køyring (konkurranse) her omkring bruker postkandar.

Desse får du også i todelt. Men her blir det nok brukt av den rette (stang) varianten. Sjå på Høøks.

Redigert av - Lucinda: den 23/03/2005 17:55:01 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 23/03/2005 :  17:19:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Ligger den godt i munnen på hesten? tenker på at den ikke vingler eller er "skranglete"..
Er den sånn ruglete på stangen?

Tror jeg vil bruke stang, virker som stang ligger bedre. Så skal jeg heller ikke kjøre mer enn 2-3 dager i uka jeg da.. og det på tur.

Edit: Er det noe vits i å ha hakekjedet på? Eller, har det noe å si hvis jeg tar det av hvis jeg ikke ønsker å bruke det..?

Therese

Redigert av - Eikdokka den 23/03/2005 17:22:29 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 23/03/2005 :  18:05:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ja, postkandar skal da ligge bra i munnen. Den er ruglete på eine sida av stanga.

Hakekjedet bør være på, men du bestemmer jo sjølv kor stramt det skal være. Når du ikkje drar i bittet vil hakekjedet være slakt. Skal stillast inn slik att hakekjedet er stramt når stanga er 90 grader. (Tenk deg att hestens munn er ein ret strek, og hakene på stanga ein rett strek. Skal danne 90 graders vinkel) Litt vanskelig å forklare, lettare å vise.

Tar du av hakekjedet mister du ein del av nødbremsen du ønsker.

Redigert av - Lucinda: den 23/03/2005 18:06:58 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 23/03/2005 :  18:17:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Skjønte faktisk hva du mente
Er litt skeptisk til hakekjedet.. Synes det blir litt mye på en måte. Tror ikke jeg har noe problem å nødbremse med kun liverpool stang eller postkandar uten hakekjedet. Klarer fin å nødbremse på vanlig trinse, men da må vi nok ty til brå svinge-nødbremsen. Noe som heldigvis ikke har vært nødvendig enda.

Therese
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  00:23:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
crescendobitt, noe som jeg ikke har hørt om før! Sitter å ser på bildet av det på skoies.. Er det litt spesielt? Synes det ser mer ubehagelig ut for hesten jeg da.. men har jo ikke sett det "live".

Crescendo kan se litt spesielt ut, men hestene mine liker det faktisk. Absolutt verdt å prøve før du setter på stang.

Jeg kjørte også på Liverpoolstang tidligere, men det hadde som flere sier litt dårlig "sving". Fikk tips om crescendo av en travtrener faktisk, og selv om jeg ble litt skeptisk til det når jeg så det, var det noe helt annet å kjøre med. Hestene mine stortrives faktisk med det! Ville prøvd crescendo før jeg prøvde postkandar. Siden du driver litt med ponnitrav, kjenner du vel en travtrener? Spør om å få låne ett og prøve det!

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  11:40:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Tja, travtrener & travtrener da.. Er ikke så veldig mange seriøse folk rundt om kring her. Feks. Når vi hadde kurs i ponnitrav kunne vi plutselig få en telefon om at "ja nå var det kurs! vi hadde bare med å komme!" . Og da var det faktisk mange av oss som bodde noen mil unna.. Kunne også skje at vi fikk høre om en kursdag etter at det hadde vært..

Tror de bruker kun vanlige bitt. Så jeg blir sikkert slakta hvis jeg spør etter ett Crescendo!
Men jeg hadde fort kjøpt 2-3 bitt for å prøve. *Har ingenting å bruke penger på*

Er det noe spesielt med Crescendo bitt? Skal det være like stramt på som ett vanlig bitt osv.? Det er ikke hakekjede?

Therese
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.