hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Longering
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Longering
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ShyBoy

Skrevet - 22/03/2005 :  19:20:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lyst til å begynne å longere hoppa jeg er passer for. Problemet er at hun svinger inn imot midten, starter å spise og bare tuller. Hun bryr seg ikke om pisk (Ikke at jeg slår henne, men hun er bare ikke redd eller bryr seg). Jeg sier ikke hun SKAL være redd den, men kan hvertfall bry seg. Hun er veldig lat og rund og god, men jeg må få henne i trening igjen, og hun har ikke vært svett siden vi red tur om sommeren. Noen som vet hva jeg kan gjøre med dette???
http://www.mmdreamteam.piczo.com

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2005 :  19:47:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Få noen til å leie henne i sirkel mens du står i midten, slik at hun venner seg til at hun skal gå rundt deg; det kan være hun ikke forstår hva du vil. Du kan gjerne også ta en tur innom biblioteket og se om du finner noen bøker som handler om trening/innridning av hest; og plukke opp litt tips der. Du bør ikke la henne spise når dere skal jobbe, gi klart beskjed om det; du er sjefen! Håndtrer henne mye; leie på tur, ol og få henne til å respektere deg.

Hvis du skal begynne å trene henne opp, begynn gjerne med å trene mye på overganger; det får de fleste hester jeg har vært borti til å konsentrere seg bedre.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  00:16:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette kan som Eva sier, være at den ikke skjønner hva du mener og/eller at den ikke respekterer deg. Skulle longere en åring en gang, var bare for lek, men hvor lett er det når hesten bare legger seg ned og ruller seg for så å bare tøyse rundt? :) Tenk dermed at hesten er ung, og ikke skjønner deg + at den skal vite at du er lederen. Du viser med kroppsspråk når den skal gå, stoppe osv, og dette kan øves inn ved håndtering.
Selv synes jeg det er lettest å øve dette inn i en rundpad, men har du ikke tilgang på en, må du bruke andre metoder. Har du ingen erfarne til å hjelpe deg da?

Hege Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  00:40:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Ville anbefale deg å ikke ha pisk i det hele tatt i begynnelsen, til hun skjønner hva hun skal gjøre. Pisk får ofte hesten til å føle tvang, og det igjen kan bety at hu tuller og setter seg mot deg, istedenfor å samarbeide.

Jeg ville begynt å gå turer med henne, og fått henne til å forstå skritt, trav og gjøre holdt på kommando. Da er du kommet et godt stykke på vei...
Neste skritt er å få henne til å forstå at hun skal gå i en ring rundt deg, og ikke inn til deg. Gå rundt sammen med henne førts, og beveg deg lengre og lengre fra etterhvert. Går hun inn til deg, dytter du henne ut og begynner på nytt... Pass hele tida på å være bak skuldra hennes, da har du mer kontroll.. Prøv å få hesten til å synes det er morsomt, isteden for å tvinge den fram. Ikke ta det så alvorlig de første gangene. En runde uten å søke mot deg er bra! JObb gradvis, så kommer det til å gå fin-fint etterhvert..

Ble ikke så godt forklart... Vil anbefale deg å kjøpe/låne en bok om longering, hvor det er bilder og forklaringer. Lykke til :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 24/03/2005 :  11:04:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hør nå her! Hun vet godt hva hun skal gjøre! Hun var helt fantastisk før, men så ble hun ridd av for mange og hun ble helt sjef. Hesten har hatt 8 år på seg. Vel, de starta trening i 3-4 års alderen tror jeg og nå er hun 12. Hvordan skal jeg få henne til å vite at jeg er sjef???
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  11:08:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ikke lett å hjelpe når vi ikke kjenner hesten vet du!

Du må vise at du er sjef ved å være bestemt og konskekvent. Som jeg sa, tilbring mye tid med henne, lei turer ol og ikke la henne gjøre ting du ikke vil. Belønn henne når hun gjør ting riktig.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  14:05:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det ingen som kan NH der du bor da? Er en veldig grei og fin måte å få hesten til å respektere deg som sin leder! Som Eva sier er det ikke lett å hjelpe når vi verken kjenner eller ser hesten, den beste måte å hjelpe eller lære på, er når man er til stedet:) Hester kan være "slu" dyr, og de merker fort når de kan gjøre hva de vil, vær derfor bestemt og konsevent på en slik måte at den forstår at den ikke kan tulle slik med deg! Kan ikke feks eieren hjelpe deg da?

ShyBoy

Skrevet - 24/03/2005 :  14:38:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo... Men eieren bor ikke der lenger. Det er søsteren til eieren som passer på henne nå. Og hun kan ha like store problemer som meg. Jeg ville gjerne brukt NH hvis noen ville hjelpe meg, men det er ingen som driver med NH der.

ShyBoy

Skrevet - 24/03/2005 :  14:38:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo... Men eieren bor ikke der lenger. Det er søsteren til eieren som passer på henne nå. Og hun kan ha like store problemer som meg. Jeg ville gjerne brukt NH hvis noen ville hjelpe meg, men det er ingen som driver med NH der.

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  15:35:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, er alltid vanskelig når man ikke har noen i nærheten til å hjelpe, men da kan jo et alternativ være å kjøpe bøker/filmer og kanskje reise på et helgakurs?

ShyBoy

Skrevet - 24/03/2005 :  16:29:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal på kurs 22-24 april med henne. Det er Astrid Kvam som er ridelærer. Der er det ikke så mye longering tror jeg, mest sånn vanlig ridning selv om ridelæreren er dressurrytter. Jeg tror hun er det, men er ikke sikker. Er det noen andre som skal eller har vært på kurs med henne???
http://www.mmdreamteam.piczo.com
Redigert av - ShyBoy den 24/03/2005 16:31:35 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  18:58:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres jo bra ut! Du kan jo spørre henne om noen tips til longering også da! Eller om hun vet av noen som kan hjelpe deg:)

ShyBoy

Skrevet - 24/03/2005 :  19:01:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det skal jeg!

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  20:54:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Ok... da misforsto jeg spørsmålet ditt :)
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.