hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Shettis i tau
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Shettis i tau
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ShyBoy

Skrevet - 22/03/2005 :  14:12:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når vi går til stallen, så ser vi bort på en ponni som står på en annen gård. Eierene har bundet henne i et langt tau. Tauet er festet i grimen. Hun står på beitet hele døgnet. Dessuten er eieren en jente på 11 år (Hun har gått i klassen min men byttet skole). Hun rir henne aldri! Ponnien lever på kufôr og høy når hun står inne. Eieren har ingen strigleredskaper bare en smørekniv til bena og noen hundebørster. Når hun rir, så rir hun useriøst. Og en annen ting! Hun har to hester på halvfor! Hun er hos dem flere ganger i uka, men er ikke borti sin egen! Når de kjøpte sal kan du vel gjette: De bestilte den i posten og prøvde den ikke engang. Salgjorden er 110 lang osv. Selen er for liten og slikt. Er dette dyremishandling??? Bør jeg gå til dyrevernet???
http://www.mmdreamteam.piczo.com

Tone&Svartn&Arni!

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2005 :  14:25:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTone&Svartn&Arni!  Svar med kopi av melding
ja...har en shettis som ikke ble ridd på 6 år sånn cirka...kjøpte han fordi jeg syntes synd på han også var han så søt da....han var dobbelt så stor som han var og greide såvidt å gå,nå er hasene hans forkalket på grunn av det!men han lider ikke så det blir ridning på han uansett!....han ble også mishandlet der...skulle egentlig ha rapportert det til dyrevernet men gjorde ikke det!mitt råd er gjør noe før det blir som hos ponnien jeg kjøpte!
Tone,Svarten å Arni<3
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/03/2005 :  14:31:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Tviler på att dyrevernet vil gjøre noko med den saken der. Er nok mangen hester som har det tusen ganger værre enn det du skriver om.

Mange hester som ikkje blir trent (ridd/køyrt osv.) særlig ofte uten att dei har det vondt fordiom. Samme med børsting. Hesten blir ikkje børsta i vill tilstand så den klarer seg uten det også.

Det er heller ingen krise att hesten står på kufor og høy.

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 22/03/2005 :  14:33:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
De kjøpte shettisen for 20.000 kr med en vogn og noen hodelag. Shabracken er faktisk i størrelse full! Jenta har ikke erfaring med hest. Hun har vært på en rideleir og noen små kurs. De skulle selge henne for 25.000 kr!!! Hesten er ikke en god ridehest men er en god kjørehest. Dessuten får jeg ikke hest enda
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/03/2005 :  21:54:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kanskje dette er et dumt forslag men... Kjenner du noen som muligens kunne ha spurt om og få begynne og stelle ponnien? Så hadde den hvertfall fått det litt lettere? Det er utrolig hva litt omsorg og kjærlighet kan gjøre for ponnien

Syntes det høres fælt ut for ponnien, men er enig i at dyrevernet kommer nok ikke til og gjøre noe med saken Har opplevd værre misshandling av dyr og dyrevernet tok lang tid før de gjorde noe med det, uheldigvis!!

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 23/03/2005 :  23:22:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten får tilstrekkelig med mat og vann, tilstrekkelig oppstalling (ute eller inne), hovstell og tilsyn av veterinær om nødvendig, er hesteholdet innenfor det som regnes for forsvarlig. Hvis hesten ikke ris eller kjøres hardt, gjør det antagelig ingen forskjell om den får kufor og høy (sålenge den får omtrent passelig mye). Om jenta har shabrak i størrelse full, eller om hun ikke er flink til å ri, behøver ikke bety at hesten ikke har det nogenlunde bra. Antagelig tusler den rundt i tauet sitt og har det helt ok, bortsett fra at den kanskje kjeder seg litt.

Nå er kanskje ikke dette hesteholdet noe perfekt opplegg, langt derifra. Men å kalle det mishandling eller forsømmelse skal man være forsiktig med. Kanskje du selv kan tilby deg å hjelpe henne litt, på en hyggelig måte? Antagelig er det mer ubetenksomhet og uvitenhet enn uvilje og slemhet som gjør at hun ikke tar seg mer av ponnien.
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 24/03/2005 :  11:01:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den har aldri blitt sånn hovklipt eller hva det heter. Hesten står alene, og når vi rir forbi så løper ponnien imot oss, men så falt den engang fordi den stod i et tau.

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  11:05:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ingen av dere som da vil/kan spørre om og få stelle den litt?
Mener fortsatt at det vil hjelpe ponnien.. Bare tenk selv når du er trist og lei, hvordan hjelper det ikke da om en veninne kommer over til deg;)
mener ikke at det vil løse problemet, for all del, men det vil nok glede ponnien og den kan ha noe og se fram til da..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  11:21:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kom på en annen ting.. Vet ikke om jeg har rett nå men lurer på om ikke dyrevernet kanskje er pliktet til og ta kontakt med eier, hvis de får telefon o.l. fra person som er bekymret for et dyr?.. Mener og huske at prosedyren er slik her hvor jeg bor. En eier fikk telefon fra dyrevernet, da en hadde ringt dem. De pratet med eier pr.telefon men kom også og tok en titt.
Mulig at det kunne ha "vekket" eierne litt? Jeg vet ikke, men kom bare på at det er gjordt her hvertfall.

eligj

Skrevet - 24/03/2005 :  11:34:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dyrevernet er en frivillig organisasjon som ikke har plikt eller rett til noe som helst. [Oops, rettelse: Dyrebeskyttelsen er en frivillig organisasjon. Dyrevernet er vel et gammelt navn på nåværende mattilsynet.]

Mattilsynet er derimot den offentlige instansen som tar seg av eventuelle saker som gjelder vanskjøtsel av hest (og andre dyr). De består blant annet av en del som driver med dyrehelse/dyrevern.

Men jeg synes man skal tenke seg om før man ringer hit og dit på grunn av en ponni som står i et tau. Og ut i fra det du skriver om "hovklipping" mistenker jeg at du kanskje ikke selv har full oversikt over hva riktig hovstell er? Hvis du virkelig bekymrer deg, be en voksen, hestekyndig person om å bli med å ta en titt på ponnien, for eksempel en ridelærer i nærheten. Man skal være ganske forsiktig med å kalle andres hestehold for mishandling, selv om det hesteholdet ikke er likt som det man har selv.

Redigert av - eligj den 25/03/2005 00:05:54 Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 24/03/2005 :  14:42:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har greie på hovstell. Men er ikke så flink med ordene. Jeg har ikke peiling på om det er mishandling, og kan ikke passe hesten, fordi jeg red hesten en gang før. Hesten giddet ikke røre på seg og når jeg presset den fremover så kom bare moren til eieren og sa: "Å nei! Du må ikke gjøre det!" Og etter det har jeg ikke vært borti hesten. Men drit i det uansett folkens. Da er det jo ikke mishandling alikevel

døla digger

» VIP

Skrevet - 11/04/2005 :  18:43:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
dete er dyreplagerid dete kan skade hesten fert.
jeg synes du burde dra til dyrevernet.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.