hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rideskolehester. Har de det bra eller ikke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Rideleir/rideskole
 Rideskolehester. Har de det bra eller ikke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mix1

Norway
Innlegg: 123

Skrevet - 27/12/2002 :  01:40:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Hvordan mener dere livet til en rideskolehest er? Har den det bra, eller helt forfærdelig?

I debatten "Låner du bort hesten din?" sier mange at det er fryktelig at en hest skal gå med flere ryttere, og at den ødelegges av dette. Stemmer det?

Er det ikke egentlig bra å være rideskolehest da? Den blir ikke glemt av en eier som får øynene opp for andre interesser, og får sin mosjon selv om det er litt kaldt eller en liten regnskur ute.

--
Mix1, Moderator hestemarked.no

Redigert av mix1 den 19/02/2003 01:39:19

Lisa__Moen

» VIP

Innlegg: 159

Skrevet - 27/12/2002 :  11:40:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisa__Moen  Svar med kopi av melding
Jeg tror dette er litt forskjellig fra hest til hest, noen hester trives kanskje med det mens andre er bedre enmans hester. Det spørs sikkert litt fra rideskole til rideskole også noen lar kanskje hestene gå opptill 6 timer om dagen og dette er for mye synes jeg, mens andre lar hestene gå f.eks 3-4 timer om dagen kanskje med hvile også og da synes jeg det går bra. Gå til toppen av siden

amayan

Norway
Innlegg: 382

Skrevet - 27/12/2002 :  13:13:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
det er forskjellig fra sted til sted. noen steder bruker de eldgamle hester og halte hester, noen steder tar de hensyn! det stemmer det at det ikke er bra for en privathest å bli lånt bort til mange da den kan bli ødelagt. rytterne rir forskjellig vet du. men jeg trur ikke det spiller noen rolle på de fleste rideskolehestene lenger, de er jo vant til det nå!

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway
Innlegg: 368

Skrevet - 30/12/2002 :  11:07:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Det er forskjellig fra stall til stall, men jeg har vært borti noen rideskolehester som absolutt ikke har det godt!
Hestene gikk med hode mellom beina, og så forferdelig triste ut!
Er det et slik liv en hest skal ha?
Kanskje hestene blir vant til det, men det betyr ikke at de liker det.
Eneste gangene hestene får fri, er når de er syke.
Det finnes bra rideskoler her i landet, men ikke alle er det!

Tror dere en slave liker arbeidet sitt selv om den er vant til det???

Hestene blit tvunget til å gjøre sånn rytterene sier ellers får de smake på pisken!
Hva med når det er rytteren som gjør feil da, å ridelæreren ikke ser det, å roper ut at rytteren skal bruke pisken, rytteren pisker, og drar hesten i munnen, hesten lyer forsatt ikke og ridelærenen går bort å sparker hesten i magen, og hesten stikker.
Er det rett???
Dette er ikke rytteren sin feil for hun/han går jo på rideskolen for å lære, men ridelæreren sin feil, hun/han må følge såpass med at hun/han ser at det er rytteren som gjør feilen, ikke hesten!
Synes dere dette høres ut som et bre liv for rideskole hestene???
Det synes ikke jeg!!!

Gå til toppen av siden

Milla

Norway
Innlegg: 96

Skrevet - 30/12/2002 :  21:02:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Rideskole hester som har gått i rideskole hele livet sitt, vet nok ikke bedre! så de har det helt sikkert fint! Er nok litt kjipt for hesten å ha en rytter som ikke kan ri, hompe og dumpe i salen sin! men de fleste rideskole hester har det nok bra! ;)
-milla

ps: det kommer litt ann på hesten. En "vilter" hest går jo ikke i rideskol! Men selv synes jeg at rideskole hester av og til blir overbelastet! (når de må gå opptil 30 timer i uka!)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 31/12/2002 :  02:09:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
For å være helt ærlig synes ikke jeg det er så forfærdelig for en hest at mange ryttere rir den. Selvfølgelig er det beste å ha en rytter, som gjør alt rett og som er flink med hesten sin.. Men jeg har sett flere eksempler på hester som har eiere som aldri rir for instruksjon (kan seff gå bra uten..) og som ikke er spesielt erfarne. Rytteren prøver da å få til hesten ved å bruke hjelpetøyler (som er alt for stramme, fordi de ikke vet hvordan de skal være), pisker unødig og bruker sporer fordi det er tøft. Plutselig får de øynene opp for gutter og dropper stallen et par dager (gjenntatte ganger). Eller det er kaldt og de ikke gidder. Noen organisert form for trening driver de heller ikke. Og når det først dukker opp et stevne hopper de bare på.

På en rideskole er det nok også en og annen rytter som humper litt og ikke er så flink. Men du har også de som er flinke. De som ikke er flinke, men veldig passive som er en glede for hesten. Hesten får stell og tilsyn hver dag, og får den treninga de skal ha. Riktignok er det flere rideskoler som kan kritiseres angående drift, men at rideskolehester nødvendigvis har det værre enn privathester er absolutt ikke tilfelle.

Jeg vet om opp til flere rideskoler hvor skolehestene både er finere (sett fra samme utgangspunkt), har det bedre og ser ut til å trives bedre enn privathester. Kjenner også til tilfeller hvor dette er omvendt da.. Men at et liv som privathest er dømt til å være bedre enn et liv som skolehest kommer mer ann på eier vs. rideskolen.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway
Innlegg: 368

Skrevet - 01/01/2003 :  14:30:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Jeg rir nesten ikke hesten min om vinteren....men jeg har ingen dårlig samvittighet for det!!
Grunnen til det er at, når jeg kommer hjem fra skolen i 3 tiden spiser middag og går ut til hestene, da er det mørkt så jeg kan ikke ri. Det finnes faktisk grunner til at folk ikke kan ri hestene sine!
Men jeg mener ikke at hesten har vondt av å ikke bli ridd, fordi den, og resten av flokken på 5 stykker, løper rundt hele beite, å på den måten trimmer de seg selv!!!
Men hvis du bor i byen så har du vel ikke store nok beiter til at hestene kan trimme seg selv!!!
Dessuten, selv om du driver med hest så går det ann å like gutter.
Kanskje det finnes folk som "prøver" å bruke hjelpetøyler, pisker unødig og sånne ting, men de fleste er nok kloke nok til å holde seg unna!

Jeg begynte på rideskole for et år siden, å har sluttet nå, grunnen til at jeg sluttet var at på rideskolen jeg gikk på hadde hestene det absolutt ikke godt.
Men nå er de fleste skolehestene som ikke hadde det godt, de som gikk med hode mellom beina, og var drit lei av livet sitt, "reddet"!
Dessuten lærte jeg ikke så veldig mye der!

Du sier at det ser ut til at skolehestene har det bedre enn privathestene!
Kanskje det.....men mener du de privathestene som står i byen, på stall, eller de som står på bygda, som går ute hele døgnet???
Kanskje rideskolehestene har det bedre enn privathestene som står på stall, fordi de blir brukt mer enn privathestene.
MEN er det så rart at det ser ut til at privathestene ikke trives, eller ikke har det bra, en hest er da ikke laget for å stå i ro inne i en boke, eller i en paddock, en hest er laget for å bevege seg, en hest er laget for å jobbe...


Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway
Innlegg: 205

Skrevet - 01/01/2003 :  22:12:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har jobbet på en rideskole. Jeg tror hestene har det bra der. De har erfarene hestefolk som tar ansvar og passer på dem fra morgen til kveld. Der jeg jobbet var det flere store havner. Alle hestene fikk kraftfôr inne kl. 7.00 om morgenen og fikk frokosthøy og middagshøy ute, ofte var de ute til 15.30 - 16.00. Etter dette jobbet de i fire timer, før de fikk fri igjen. Hvis ridelæreren er flink til å fordele øvede/nybegynnere på hestene i løpet av ridetimene tror jeg det er bra for hestene. Å variere timene med bommer, et hinder o.l. i timene gjør det morsommere både for hest og rytter. Der jeg jobbet var det et skogområde rett ved hvor øvede ryttere kunne varme opp eller skritte ned hestene før og etter time. Jeg synes ikke hestene er slaver, de jobber for kost og losji, det må da mennesker også gjøre. Arbeidshestene før hadde det nok hardere enn dagens rideskolehester. Uansett er holdningen til de menneskene som jobber i rideskolen viktig. Hestene gjør en flott jobb og det bør de respekteres for. Spesiellt imponerende er innsatsen de gjør på terapi-ridning for utvikligshemma, det øker livskvaliteten til disse personene noe helt enormt. Gå til toppen av siden

IngvildK

» VIP

Norway
Innlegg: 37

Skrevet - 03/10/2005 :  15:55:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer an på hesten om den kan ris av forskjellige ryttere. Hvis det er en hest som er stødig, trygg og erfaren, ser jeg ikke så mye galt i at den skal kunne gå i rideskole. Hvis det er en hest som f.eks. er ung, uerfaren og har uvaner, burde den få holde seg til en rytter og bli trygg på den før andre rir den :)
Ingvild, Geni og Embla Gå til toppen av siden

Island_s_hest

Norway
Innlegg: 64

Skrevet - 07/10/2005 :  20:55:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIsland_s_hest  Svar med kopi av melding
Ja, jeg syntes noen hester har det godt i rideskolen! Men slettes ikke alle. De som går 3-4 timer per dag, rundt og rundt i et ridehus, men forskjellige ryttere fra dag til dag.. Noen drar å drar i tøylen, andre sparker hesten så krampa tar dem, mens en annen bare sitter oppå der som en og annen potetsekk. Hesten står inne i boksen hele dagen og hvert femte minutt kommer en ny unge inn å klapper og klemmer, fra morgen til kveld!! En gang i blandt får hesten gå en liten skrittetur... Nei slike rideskolehester har det ikke godt, det er ingen hester som fortjener å ha det slik. Mens er rideskole hest som kanskje står i rideskolen i maks et par tre år, går ute mange timer om dagen og går fra 1 - 2 timer hver dag, og får seg en skikkelig ridetur en gang i uka, ja den rideskolehesten lider ingen nød. Så lenge den får fred den tiden den ikke går i rideskolen og ikke blir ridd på så altfor mange timer per dag, ja da har hesten det greit!! Og selfølgelig en skikkelig ferie i blandt, kanskje jul, påske og sommer eller noe!!!
Ri Islandshest, det gjør livet til en fest! Gå til toppen av siden

Island_s_hest

Norway
Innlegg: 64

Skrevet - 07/10/2005 :  20:56:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIsland_s_hest  Svar med kopi av melding
Ja, jeg syntes noen hester har det godt i rideskolen! Men slettes ikke alle. De som går 3-4 timer per dag, rundt og rundt i et ridehus, men forskjellige ryttere fra dag til dag.. Noen drar å drar i tøylen, andre sparker hesten så krampa tar dem, mens en annen bare sitter oppå der som en og annen potetsekk. Hesten står inne i boksen hele dagen og hvert femte minutt kommer en ny unge inn å klapper og klemmer, fra morgen til kveld!! En gang i blandt får hesten gå en liten skrittetur... Nei slike rideskolehester har det ikke godt, det er ingen hester som fortjener å ha det slik. Mens er rideskole hest som kanskje står i rideskolen i maks et par tre år, går ute mange timer om dagen og går fra 1 - 2 timer hver dag, og får seg en skikkelig ridetur en gang i uka, ja den rideskolehesten lider ingen nød. Så lenge den får fred den tiden den ikke går i rideskolen og ikke blir ridd på så altfor mange timer per dag, ja da har hesten det greit!! Og selfølgelig en skikkelig ferie i blandt, kanskje jul, påske og sommer eller noe!!!
Ri Islandshest, det gjør livet til en fest! Gå til toppen av siden

<3samson<3

Innlegg: 48

Skrevet - 07/10/2005 :  21:34:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tror de fleste hester har det best viss de er privat-hester... da slipper de å ''lure'' på hvem som de skal binde seg til=) og de blir skikkeli forvirret!!!:S Gå til toppen av siden

Xxjulie

» VIP

Innlegg: 45

Skrevet - 08/10/2005 :  11:23:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
på rideskolen vi har.... bare kvitter de seg med de verste hestene.. og tar inn noen nye.... sånn at det Alltid er like mange hester i rideskolen.... Noen rideskole hester ahr det nokk bra, kommer ann på hvem personer som rir dem Gå til toppen av siden

Linn+Attila

» VIP

Innlegg: 27

Skrevet - 18/10/2005 :  09:54:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
På stallen/rideskolen jeg har hesten min på, vil jeg faktisk tørre å påstå at hestene har det sånn noenlunde ganske bra i stellet. Dem får frokost, så blir de sluppet ut på beitet i kanskje 5 timer, så kommer de inn, får middag. Senere på kvelden får dem kveldsmat, og blir evnt. sluppet ut hvis det er varmt og pent i været. Boksene blir alltid møkket, de får alltid friskt høy og vann, de fleste av dem har utstyr som passer, og en steller som steller dem ca. en gang i uka. Dem går 1 til maks tre timer om dagen... Det syntes jeg ikke altfor mye om.

MEN. Det er veldig mange rideskoler som der ikke hestene har det så bra.. Hestene på rideskolen er dritt-leie av å gå i rideskolen. Noen hester takler å bli ridd av mange mennesker, andre ikke. Til tross for de ca. 90% av befolkningen som lærte å ri på en rideskole, syntes ikke noe særlig om rideskoler. Ser også ovenfor at folk har skrevet at dem bare bytter ut de fæle hestene. De "gode" går i mange, mange år.. Og når dem kjøper nye, kjøper dem som regel noen som ikke er noe særlig rideskole-emne.

Et godt eksempel er f.eks den nyinnkjøpte hesten min Shaker. Rideskolen kjøpte ham, han gikk fint i en måned, til han bare løp ut på ridetimene. Han løp og løp og løp og løp. Rundt og rundt. De måtte til slutt nesten slutte å bruke ham, og det ble til at to veldig flinke jenter ridde ham litt, og jed da. Til slutt ble jeg så forelska i hesten, at jeg sendte den jeg hadde bort, og kjøpte ham. Jeg har ikke angra et sekund! Veel, kanskje litt, på grunnlag at jeg følte at jeg hadde kjøpt "feil" stevnehest.

Tarzan og er et veldig godt eksempel. Han ble utrolig aggressiv i rideskolen, opplevde selv at han løp etter meg i boksen hans. Alle var redde ham, utenom Else, som eier han nå! :)

Huff..

Redigert av - Linn+Attila den 18/10/2005 09:56:09 Gå til toppen av siden

Silver&Karro

» VIP

Innlegg: 21

Skrevet - 24/10/2005 :  17:39:46  Vis profil  Svar med kopi av melding

Denne uendelige diskusjonen med rideskolehestene igjen! det går jo aldri an å bli enige om dette, men en ting er hvertfall sikkeret; ingen rideskolehester har det sååå ille som noen personer skal ha det til! dessuten har det kommet nye regler for hvordan rideskolen SKAL være nå!
på de fleste rideskoler har hestene det veldig bratenk litt da, hestene er vant til å vandre hele tiden fra de var villhester og har IKKE vondt av å bevege på seg. at en rideskolehest går 3-4 timer om dagen er ikke for mye for en hest. som regel er det veldig lette timer for hestene med mange nybegynnerkurs, det er jo på rideskoler man begynner en gang. å skritte, trave litt rundt og kanskje galoppere en liten langside er ikke noe særlig tungt for en hest. og det er også veldig bra for dem å ha viderekomne ryttere på ryggen av og til, slik at de kan jobbe litt!
i motsetning til en del privathester får rideskolehester være ute MASSE og leve i STORE flokker! mange som har egen hest rir den en gang for dagen og det er det hesten for komme ut!(sier ikke at dette gjelder alle.) og noen privathester står kanskje på en stall med 2-3 andre hester, er ikke hester flokkdyr?? jo!!!!!!
hvis jeg for eksempel tar rideskolen jeg rir på (Epona Rideklubb,) så har de det supert. alle har -HVER SIN HESTEPASSER-, noe jeg mener er bedre enn forskjellige hver dag. da får hesten en person den kan stole på og vere venn med, i stede for nye mennesker for hver dag. alle hestene og ponniene blir sluppet ut i banen/beite sammen med FLERE andre hester på førmiddagen og blir pusset bra hver dag. timene varierer på ettermiddagen, dressur, sprang, tur, kymkhana++++ hver helg tar hestepasserene ekstra ansvar for hesten og lar den få variere litt mellom hva den gjør ute. Longering, tømkjøring, leietur, gressing, turridning, beite, gå fritt i banen++++
det jeg prøver å si er at skolehester ike har det så ille, men får leve med mange andre gode hestevenner

Hvis det er noen andre som har ridd på Roligheten Ridesenter/Epona Rideklubb i Bergen, please ta kontakt i gjesteboken på VIPen min eller noe liknende Takk
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.