hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Massasje på egenhånd
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Massasje på egenhånd
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 14/03/2005 :  21:31:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Var på stevne i Kongsvinger i helgen og var innom en stall hvor venninna mi skulle hente hesten sin. Han har stått der til behandling for stivheter i bakparten. Før vi tok med oss han hjem skulle hun ri på time for treneren der. Da hesten sto klar til å pusses viste hun oss litt av massasje-teknikkene hun hadde brukt. Hun foreslo at venninna mi masserte han på den måten før ridning.

I går tenkte jeg at jeg skulle prøve å massere stumpen til Ibrahim på samme måte . Holdt faktisk på en stund og det så virkelig ut som om han likte det.

Tenkte at jeg skulle gjenta det samme i dag, men da jeg masserte han så ¨løftet¨ han krysset og ryggen. Akkurat som han ømmet seg. Han reagerte mindre og mindre etterhvert som jeg masserte, men alikevel var det en helt annen reaksjon enn i går!

Er det rett og slett at ¨behandlingen¨ virket?

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 15/03/2005 :  14:42:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Massasje øker blodsirkulasjonen, og hjelper virkelig, men jeg fikk beskjed om (av equiterapeut) å begynne forsiktig, ikke for lange økter (10-15min), og ikke for ofte (dagen før hardt arbeid f.eks). Jeg maserer da med Arnica.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 15/03/2005 :  16:13:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Ja, det er de samme instruksene som jeg fikk, men spm. mitt var om det var normalt at hesten reagerte dagen etter første behandling? Altså at musklene blir litt ømme
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/03/2005 :  17:38:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Egentlig litt off-topic, men likevel kanskje litt relevant

Jeg har sett to bøker om hestemasasje. «Praktisk hestemassage» av Renate Ettl (dansk bok) og «Massage Techniques for Horse and Rider» av Mary W Bromiley (engelsk bok ja..). Har ikke lest eller bladd i noen av disse to, men har sett dem, og notert dem som interessante.

Jeg kan alt for lite om massasje til at jeg kan si så mye i denne tråden, men at det er behandling som hjelper tror jeg. Jeg vet jo det hjelper selv.. Ellers er jeg som oftest veldig skeptisk til alle former for alternativ behandling (selv om jeg egentlig ikke vil kategorisere massasje helt i denne kategorien heller).

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Boyen

» VIP

Skrevet - 15/03/2005 :  21:33:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er helt normalt at de ømmer seg litt, sesiellt hvis de ikke er vant til å bli massert. Det er veldig viktig og ta det ganske så lett og forsiktig i begynnelsen..og så gå litt dypere etterhvert!

Det er kjempe bra hvis hesten hever halen,krysset og ryggen.
Da gjør du det riktig:)

Boyen synes det er så godt når jeg masserer bakparten hans at han kommer susende med rompa mot meg, da gjelder det bare å passe på tærne;) Det er også et tegn på at han tar imot massasjen!

Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 15/03/2005 :  23:35:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Okei, dette bør jeg kunne siden det er dette som er jobben min

Om hesten hever ryggen mot deg når du masserer den, så vil jeg tro at hesten har vondt. At den jobber mot deg - da skal du ikke massere den. Ihvertfall ikke med det trykket du hadde. Den kan f.eks ha en betennelse i musklene som gjør at den hever ryggen når du masserer (smerter), og da skader du den om du fortsetter. En hest kan godt få "treningsverk" etter en behandling, og det anbefales ikke å massere den hver dag. Her gjelder regelen om kvalitet fremfor kvantiet. Musklene må få tid til å hvile i mellom behandlingene.

Man kan godt massere hesten sin selv, men ha i bakhodet at en hest ikke er et menneske. En hest er ikke som oss som tenker "jo hardere jo bedre". En gylden regel er at man skal bruke mye lettere trykk på en hest enn på et menneske

Massasje er en mange tusen år gammel behandlingsform, og det går vel ikke innunder alternativ behandling kategorien. Det som er viktig å tenke på før man gyver løs på sin egen hest er HVORFOR man gjør det. HVA er det man ønske å oppnå, og hvorfor prøver man å løse dette selv? En ting er å kose på hesten sin og gni litt hist og her, men om hesten har et reellt problem, så kan man faktisk gjøre det verre om man prøver å fikse det selv uten å få instrukser fra noen som kan det. Er hesten syk eller skadet så kontakt veterinær. Jeg kan bare ikke si det nok. Ikke prøv å masser den frisk fordi "noen man kjenner sin hest ble bra på det viset".

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2005 :  00:05:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kajsa, du som kan dette.. Har du erfaring med litt litteratur kanskje? Har du enten hørt om de bøkene jeg har nevnt, eller andre anbefalinger?
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Boyen

» VIP

Skrevet - 16/03/2005 :  00:40:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lærte av en massør (Fagkyndig) en måte å massere på for å få hesten til å heve ryggen..bare for å få strekt på den. Det var bare sunt det en gang i blandt!! Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 16/03/2005 :  01:26:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Spoff: Ja det var det... Det finnes en liten grønn bok om hestemassasje, som jeg selvsagt ikke husker hverken tittel eller forfatter på, men som svært mange har skaffet seg. Jeg har den ikke selv, men jeg har sett i den og kan anbefale den som en "gjør det selv bok". Elles er "ABC of the horse" et must om man har lyst å sette seg inn i hesten muskler. Den er "bibelen" min og kan skaffes hos "Hobbybokhandlen" i Stockholm (de har nettbutikk óg). Ellers så er TTeam og TTouch bøkene supre om man prøve på egen hånd. Det er knallgode øvelser (de har jeg adoptert selv) for hestene, og massasjegrepene er lette å forstå og enkle å innse at (og hvorfor) de skal være lette.

Boyen: Da er det annerledes, for da er det nok en slags strching du har lært. At du trykker på visse steder f.eks på rumpa, og hesten hever kryss, lend og rygg? Stemmer det? For med selve massasjen nemlig, så skal man ikke ha motstand når man masserer, da jobber hesten i mot trykket og man får motsatt effekt.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 17/03/2005 :  00:40:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
TTouch anbefales. Har prøvd litt på et par hester på stallen, de sovnet nesten. Likte det veldig godt, mye bedre enn når jeg brukte apparat på dem. Er i grunn ganske lett, og jeg merka at hesten ble ganske varm på områdene jeg hadde massert også, så det funket veldig bra. Ble overrasket jeg iallefall over hvor mye effekt det lille jeg gjorde gav. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.