hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Av bittet i LC?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Av bittet i LC?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

irockyou

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2005 :  19:05:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideirockyou  Svar med kopi av melding
Heisann=)
Jeg var på dressurstevne her om dagen og red LC:1

Det jeg lurer på er om det er lov til å trekke poeng for at hesten gikk av bittet en gang i skritt ca. 1 sek i LC:1. Det gjorde nemlig dommeren, og dermed fikk jeg mindre poeng...

Takk for svar;)

MVH Hilde

<3

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 10/03/2005 :  19:40:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil tro det er lov
Destrier har sikkert litt mer å si om dette enn meg.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2005 :  19:49:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er jo en motvillighet, og selv i LC (og LD for den saks skyld) er det etter dressurens mål man dømmer. Reglementet sier så fint at man ikke kan klage på den bedømning man får, og uten å ha sett dere er det vanskelig å si. Du kan nok anta at dommeren høyest sannsynlig hadde sin dømning på sin side. Selv om kravet til at hesten ikke går stabilt på tøylen i LC, vil jeg jo tro at du har fått en god dømming dersom du rei hesten riktig til tøylen konstant og stabilt i resten av programmet. Er du forresten sikker på at du er trukket så mye for denne ene lille feilen, eller er det bare kommentert ved siden av en ellers ok karakter? Og i LB vil du antagelig ha blitt dømt strengere.

Hva fikk du forresten på denne øvelsen? Og hva var egentlig kommentaren? Er det snakk om en underkjent øvelse kan du anta at feilen din var mer enn bare en hest som slo seg av bittet p.g.a. litt ustabilitet.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 10/03/2005 :  20:12:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det er så absolutt lov å trekke poeng dersom hesten slår seg av bittet som du skriver. I LC som ellers i dressurridning skal hesten gå til tøylen, sjølv om det nok blir godtatt ein meir open form her enn kravet er i LB f.eks. Kravene blir større jo lenger opp man kjem i klassane.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 10/03/2005 :  21:27:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Mener du at dommeren ikke har lov til å gi mindre poeng om hesten din slår seg fri? Hvorfor tror du det?

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2005 :  23:20:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Dommeren har lov til å trekke for det skulle man tro... Men det eneste jeg synes er veldig rart er at det står/sies at det ikke er krav til at hesten går stabilt på bittet eller at den har schwung i LC... Men når jeg starter LC blir jeg dømt nedenom å hjem av dommere som ser etter schwung i den klassen! Er derfor jeg starter LC pga at hesten min går av og på bittet enda og mangler schwung!! Men nå har jeg begynt å starte LD siden det blir høyere og høyere krav i LC... Synd det skal være sånn, får jeg får jo veldig høy prosent og høye plasseringer i LD, siden dette egentlig er en klasse for uerfarne ryttere... Men jeg gidder ikke komme på siste plass og nest siste hele tiden og få masse trekk... Da starter jeg heller en lavere klasse!! Er ikke noe artig å starte på stevner når allt bare er kritikk!! Iallefall når det står om ting det ikke er krav om!! Kall meg gjerne feig som hopper et hakk ned, men jeg er en person som trenger oppmuntring ikke bare kritikk... Så uten en eneste god plassering mister jeg lysten... Og ihvertfall når jeg starter et program nettopp som det ikke er krav om det hesten min ikke går enda!

En annen ting jeg alltid har lurt på... Hvilken ulydighet blir straffet hardest? Steiling, urolighet og rygging... eller ponni uten schwung, av og på bittet og som ikke har flettet man?

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2005 :  23:42:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Uannsett hvilken klasse man starter kommer man ikke utenom dressurens generelle prinsipper (se kap 1 i KR IV). Man har et mål for dressuren, og det er nærmest mulig dette målet man streber etter å være. Selvfølgelig blir en hest som viser de krav man streber etter også belønt for det. Også i LC. Går den på tøylen og har gode kvaliteter, og viser seg godt under rytter så blir den også belønt deretter. Man setter gjerne en grunnkvalitet i hesten, som baserer seg på hest og rytter mer generelt. En hest som våser avgårde i sine egne skispor, med en anspent rytter vil f.eks. aldri ha en god grunnkvalitet som kan bedømmes høyt. Antagelig går heller ikke denne hesten på tøylen, og tross aldri så flotte rideveier oppnår aldri denne ekvipasjen noen høy prosent.

At en hest ikke nødvendigvis skal gå på tøylen i LC kan sies slik at om hesten ellers går perfekt skal ikke det at hesten ikke går stabilt til tøylen straffes så strengt at øvelsen underkjenner ene og alene av den grunn. Mens man i LB antagelig ville kunne få øvelsen underkjent om hesten slår seg litt av. Man skal da også være klar over at det finnes ulike måter for at en hest slår seg av. Alt til at den ikke suger ordentlig til bittet i et hjørne og blir litt lang, til at den direkte gjør motstand (noe som antagelig vil kunne underkjenne en øvelse også i LC). Likevel.. Dressurens mål er de samme, og selv om klassen heter LC så streber man etter samme mål. Dog straffes ikke "ulydighetene" like hardt som i høyere klasser. Så sånnsett kan man si at hesten skal gå på tøylen i LC. For å oppnå de gode karakterene skal du ha hesten til tøylen.

Forøvrig skal ikke en hest dømmes utfra om den er flettet eller ikke. Men det gjør jo hesten litt mer staslig om den er skikkelig stelt, og flettet slik at nakken kommer tydligere frem. Angående hva som skal straffes hardest så er det to veldig ulike hester man snakker om. Antagelig vil den uerfarne superhesten med diverse nykker også få sine trekk i LC. Om man reiser litt rundt på LC og LB stevner vil man antagelig komme over endel utrolog flotte (for min del har jeg merket de som kaldblodshester) som er klokkeklare vinnere i disse klassene. De går feilfritt, men mangler gnisten for å komme videre. Det skal sies at disse er vanskelige å slå, selv med den uerfarne superhesten. Desverre kommer få hester videre med kun teknikk eller kun gangarter i orden, så man ser gjerne ikke så mye mer til disse hestene i klassene høyere opp. Dvs.. Du ser vel noen av dem fremdeles i LA.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 10/03/2005 23:43:25 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2005 :  10:26:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Synes det er veldig dumt at det legges sånn krav på om hesten er flettet eller ikke!! Altså å stå å flette en Norlandhest, Døl, Kaldnlods eller andre raser med lang tykk man opp i små knopper er jo håpløst!! Jeg har prøvd tusenvis av ganger å flette ardenner flette på min ponni, men så snart han rister på hodet er denne løs, pga at han har så myk og ujevn man!!

Men man kan se veldig forskjell fra dommer til dommer når man rir!! På to D-stevner samme uken fikk jeg prikk lik sum og prosent!! Den ene gangen red jeg til stående applaus av publikum og andre gangen red jeg så vidt på sporet for hesten min var redd veggene på ridehuset pluss at dommeren var jo kjempe skummel så han skvatt unna allt og løp og styra!! Og at dette blir lik poeng sum skjønner ikke jeg!! Så man må nesten finne ut hvem dommer man liker å ri for å ikke!! Jeg har sluttet å ri for en del dommere som dømmer meg neden om og hjem fordi jeg som voksen rir ponni og at det er en norlandshest og ikke en fin elegant ridehest... Har også sett dommere som dømmer sin yndlingsrase og hest de liker veldig godt til en 1. plass enda den som da fikk 2. plass red mye bedre enn 1. plassen!! Dette var det ikke bare jeg som regarte på, til og med hun som vant og resten på stevnet!! Vet at den dommeren aldri har dømt på det stedet igjen nettopp pga av dette!!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 11/03/2005 :  11:13:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Alt i alt er det kanskje også viktig å huske at dressurridning har subjektiv dømming, med visse objektive rammer. Dvs at de har et reglement å forholde seg til, som helt garantert inneholder grader av tolking.

Tror det er litt viktig å lese ting litt "hver for seg" om sluttkommentaren er "ponnien kunne godt hatt fletter, da framstillingen ville blitt mer ryddig" er ikke det samme som at man har fått trekk i øvelser fordi ponnien ikke har fletter!!

Ting 2: det er alltid litt artig når folk mener veldig mye om dommere (det gjør vi vel noe uvilkårlig også). Jeg kjenner et par stykker som dømmer, og har innimellom hørt deres versjon av saken også, og den er ofte noe annerledes enn rytterens mening
Et enkelt eksempel: rytter mener hesten har gått til tøylen, dommer mener hesten har bøyd nakken. Ergo dømmer dommer bedre for en hest som har gått "lang og lav" men i riktig form. Stor ståhei utenfor ridehuset...
Skjønner du hvor jeg vil?? Ofte er det et trenet øye som ser på deg, som ser mer enn det du selv klarer.

Det er også litt greit å tenke slik som Eligj har sagt en del ganger før (tror iallfall det er Eli )
Bruk stevner som en liten "reality check". Er man der man er, eller er man på en annen planet??

Til Trådstarter: det er vel lov å "trekke" så lenge øvelsen er feil, har hesten slått seg av betyr vel det at de høyeste karakterene ryker, selvom ikke øvelsen bli underkjent.

Guro
Gå til toppen av siden

irockyou

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2005 :  20:37:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideirockyou  Svar med kopi av melding
Takk for svar;)

Jeg mener ikke at det var galt av dommeren å trekke meg ett par poeng for det, absolutt ikke! Bare lurte, liksom!

Takk for svar hvertfall;)

<3 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2005 :  21:49:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Ville bare tilføye en ting og det er at når jeg har startet LD i det siste så står det at de ønsker hesten mer stabilt til bittet!! Så de ser jo søren meg etter at hesten går på bittet i LD også!!

Så jeg vet ikke jeg lenger hvor uerfarne heste jenter bør begynne å starte... I hvilken klasse er jo bare blitt strengere og strengere!!
Virker i mine øyne som LD er det samme som LC var engang og LC er det samme som LB var.... Huff Dette tar nok iniativet fra mange ryttere!!

Bra det er blitt laget et program som heter LE:1 og LE:2 så de uerfarne unge rytterne for trent på å være på stevner de også! Er jo veldig enkle program å huske også. Selvom LE ikke er noe program fra rytterforbundet ser jeg flere og flere ha det med på sine klubbstevner og andre små stevner.

*Redigert pga skrivefeil.

*~Susanne~*

Redigert av - Roxira den 12/03/2005 21:50:56 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2005 :  22:15:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nå vet jeg ikke hva du pleier å få av prosenter i LD Roxira, men jeg antar at du blir belønnet med en rimelig solid prosent likevel.

For det første. Les reglementet, så ser du hva målet med dressuren er. Et dressurprogram er å ri en oppvisning hvor du skal vise en dommer hvor langt du er kommet i hestens utdannelse, og hvor dommeren skal dømme deg og veilede deg (ikke direkte gi deg råd, men gi en vurdering) av hvordan du ligger ann til å kunne nå disse målene. Dommerne rådes til å lete etter fortjenester, men feil også noteres. Av den grunn at du neppe får så mange 10ere på øvelser du utfører og skal vite hvorfor du f.eks. får 6 på en øvelse, men kanskje en annen øvelse er god for en 7er eller 8er. Om du tror at du kun skal få bra som tilbakemelding på hver øvelse starter du antagelig i feil type konkurranse. Du skal trossalt få tilbakemelding og konstruktiv kritikk for videre utvikling for å nå dine mål ved dressurridningen.

Anbefaling: Les dressurreglementet og finn ut hva en dressurkonkurranse er, hvorfor de arrangeres, og hva målet med slike konkurranser er.

Forøvrig er LE et program som kun forekommer i skritt, og er en del av spesialdressuren for funksjonshemmede ryttere.

Jeg tror forøvrig det er mange i de laveste klassene som på mange måter miforstår dressurens hensikt og kanskje rett og slett starter feil. Dette er kanskje litt typisk for skoleryttere. Man er f.eks. misfornøyd med at dommeren ikke belønner en ekvipasje høyere fordi vedkommende rir en hest som er vanskeligere enn en annen. Saken er at dommerens oppgave er å dømme det den ser. Uannsett om hesten ellers er aldri så fin, eller ikke. Ofte skal det sies at dommeren ikke kjenner hestene også, og det er på mange måter bra. En dressurkonkurranse skal nemlig ikke dømmes ut fra om du rir en vanskelig hest, men ut fra hvordan din oppvisning ser ut ut fra dressurens målsetninger.

Innen et års tid vil det forøvrig innføres dressurrytterkonkurranser på LC til MB nivå i Norge. Tyskland har allerede god erfaring med slike konkurranser, og Sverige er også i gang (mener jeg, om de ikke er rett rundt hjørne. Et hesthode forran Norge er de iallfall). Dette er kanskje en egnet konkurranseform for de som ikke er fornøyd med dagens spesialdressur, eller rideskoleryttere som synes det er urettferdig at de må starte en vanskeligere hest enn sin venninde, og ikke bli bedømt utfra at de faktisk kanskje rir et bedre program fra rytterens side.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 12/03/2005 22:16:00 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2005 :  18:52:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå vet jeg ikke hva du pleier å få av prosenter i LD Roxira, men jeg antar at du blir belønnet med en rimelig solid prosent likevel.

For det første. Les reglementet, så ser du hva målet med dressuren er. Et dressurprogram er å ri en oppvisning hvor du skal vise en dommer hvor langt du er kommet i hestens utdannelse, og hvor dommeren skal dømme deg og veilede deg (ikke direkte gi deg råd, men gi en vurdering) av hvordan du ligger ann til å kunne nå disse målene. Dommerne rådes til å lete etter fortjenester, men feil også noteres. Av den grunn at du neppe får så mange 10ere på øvelser du utfører og skal vite hvorfor du f.eks. får 6 på en øvelse, men kanskje en annen øvelse er god for en 7er eller 8er. Om du tror at du kun skal få bra som tilbakemelding på hver øvelse starter du antagelig i feil type konkurranse. Du skal trossalt få tilbakemelding og konstruktiv kritikk for videre utvikling for å nå dine mål ved dressurridningen.

Anbefaling: Les dressurreglementet og finn ut hva en dressurkonkurranse er, hvorfor de arrangeres, og hva målet med slike konkurranser er.

Forøvrig er LE et program som kun forekommer i skritt, og er en del av spesialdressuren for funksjonshemmede ryttere.

Jeg tror forøvrig det er mange i de laveste klassene som på mange måter miforstår dressurens hensikt og kanskje rett og slett starter feil. Dette er kanskje litt typisk for skoleryttere. Man er f.eks. misfornøyd med at dommeren ikke belønner en ekvipasje høyere fordi vedkommende rir en hest som er vanskeligere enn en annen. Saken er at dommerens oppgave er å dømme det den ser. Uannsett om hesten ellers er aldri så fin, eller ikke. Ofte skal det sies at dommeren ikke kjenner hestene også, og det er på mange måter bra. En dressurkonkurranse skal nemlig ikke dømmes ut fra om du rir en vanskelig hest, men ut fra hvordan din oppvisning ser ut ut fra dressurens målsetninger.

Innen et års tid vil det forøvrig innføres dressurrytterkonkurranser på LC til MB nivå i Norge. Tyskland har allerede god erfaring med slike konkurranser, og Sverige er også i gang (mener jeg, om de ikke er rett rundt hjørne. Et hesthode forran Norge er de iallfall). Dette er kanskje en egnet konkurranseform for de som ikke er fornøyd med dagens spesialdressur, eller rideskoleryttere som synes det er urettferdig at de må starte en vanskeligere hest enn sin venninde, og ikke bli bedømt utfra at de faktisk kanskje rir et bedre program fra rytterens side.

Opprinnelig postet av spoff

Det har ikke noe med hva jeg får i prosenter å gjøre!! Det jeg snakker om er kravene... en ting står i reglementet og en annen ting blir gjort på stevner!! Det er ikke krav om at hesten går på bittet i hverken LD eller LC... Iallfall ikke LD... Derfor reagerer jeg!! Rir LD så får jeg beskjed om at hesten bør gå mer stabilt!! HALLO!!! Tror ikke du skjønner hvor jeg vil!

Jeg er glad for at jeg får vite feilene jeg gjør jeg, slik at jeg får rettet opp i dette!! Men synes det blir for drøyt at hesten min skal gå stabilt på tøylen i LD!! Iallfall når det ikke er krav om det...
Startet LD senest i dag og der sto det ikke noe om noe sånt i det hele tatt!

Har du sett LE programmet? Tror ikke det... Det er trav i LE!

Virker som du sammenligner oss med skoleryttere.... Synes det er teit! Om hesten min bare tuller og er vanskelig... Selvfølgelig skal jeg straffes for det. Er ikke noe dommeren skal ta hensyn til det, at hesten er stri!

Tror du misforstår meg veldig her nå!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2005 :  16:40:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvor står det at hesten ikke skal gå på tøylen i LD og LC?

Skolerytter vs ikke.. En LC rytter er ikke nødvendigvis en skolerytter. Det har jeg heller aldri sagt.

LE er uannsett et program ment for handicapede ryttere. Jeg skal ærlig innrømme at jeg har vært lite borti handicapidrett generelt.

Noen aktuelle debatter for videre ettertanke (synes debatten her har sklidd langt utenfor tema allerede):

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 14/03/2005 16:41:37 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.4 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.