hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lettdøl/?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Lettdøl/?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

SheWitch

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2005 :  13:54:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSheWitch  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen!

Ønsker å komme i kontakt med noen som har krysset lettdøl/?.
Høres kanskje litt useriøst ut, men saken er denne...
Jeg har en stor lettdøl-hoppe (1.55) som jeg skal sette føll på til sommeren. Hun er ikke reg., men det spiller ingen rolle siden det er hennes tidligere eier som skal ha avkommet.
Vi er begge litt usikre på hva slags type hingst vi skal bruke, ønsket er å få en relativt stor, men noe lettere type enn hoppa.
Er det noen som har noen erfaringer her? Er interessert i å høre fra alle som har krysset lettdøl for å høste erfaringer, både gode og dårlige sådann.

Ring meg gjerne, tlf 93819775, eller send meg en e-mail (annthe81@online.no). Ønsker helst skriftlige henvendelser via post hvis mulig, adressen min er Ann Therese Hardy-Olufsen, Dagali, 3580 Geilo. Gjerne bilder! Disse returnerer jeg selvfølgelig hvis ønskelig.

På forhånd takk for tips!

Mvh Ann Therese

Jo lengre opp på pidestallen du klatrer, jo lengre blir det å falle ned igjen...

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/03/2005 :  14:40:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dette er kanskje ikke svaret du ønsker, men om dere absolutt -må- avle på denne uregistrerte hesten, så bruk en lettdøl. Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 06/03/2005 :  19:46:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Det du planlegger er faktisk ulovlig! Synes ikke du skal bedekke hu i det hele tatt...
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 06/03/2005 :  20:16:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hvorfor er hun ikke reg.? Det må jo være en grunn til det.. Synes heller ikke du skal bedekke i det hele tatt!
Therese
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 07/03/2005 :  22:22:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husk at det er mange minussider med en uregistrert hest, men det er dere nok klar over.
Dersom hoppen ikke er registrert og det overhodet ikke er mulig å registrere henne spiller det ingen rolle hvilken hingst dere bruker.
Hva med fullblods/araber, har sett mange lekre hester av denne typen.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 08/03/2005 :  00:02:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva mener du er lettdøl? Det finnes ikke kårede lettdøler om du tror det, enkelt og greit fordi det ikke finnes noe som heter lettdøl. Det er utrolig forvirrende når folk bruker slike navn på hestene, fordi det forteller ingenting om hva hesten egentlig er. Vi har Norsk Kaldblodstraver og Dølehest. Finnes ingen mellomting.

Grunnen til at jeg maser om dette, er fordi når det står lettdøl så vet man aldri hva som menes. Folk bruker betegnelsen om alt mulig. Reg. Kaldblodstraver som aldri har gått løp, ureg. Kaldblodstraver, kryssning mellom Kaldblodstraver og Døl (blandingshest).

Skal du bedekke med så kan du jo bruke hva som helst. Men jeg liker absolutt ikke tanken på å bedekke uregistrerte ehster. Spesielt ikke når de opprinnelige rasene trenger støtte. Vi bør heller ta vare på de rasene vi har fremfor å bringe frem en masse blandinger som ikke kan brukes til særlig mye annet enn turer i skogen.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/03/2005 :  08:16:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg bruker lettdøl om traver/x-traver, stygg uvane og prøver å legge meg til å bruke "kaldblodstraver".
Men, du har feil på ett punkt Irriducibili; en miks mellom kaldblods og døl er -ikke- en blandingshest, den blir registrert som døl, og er døl på alle mulige måter, slik at den også kan avles på lovelig. (Det er dog ikke hipp som happ hvem som er far og hvem som er mor).
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 08/03/2005 :  18:57:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husker ikke helt hvordan det er, om det er dølahings og kaldblodshoppe som kan registeres som døl, eller om det er kaldblodshings og dølahoppe om kan reg. som døl. Det er sant, men det er altså ikke alle som kan registreres, og slike hester synes jeg ikke man bør avle på. Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 16/03/2005 :  19:01:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan krysse kaldblodshoppe med døl og få avkommet registrert som døl, men ikke omvendt.

Er enig med Irriducibilli, slutt med disse lett/tungdøl betegnelsene. Det skaper bare forvirring. Enten så har du kaldblodstraver, eller så har du døl.

Vil ikke anbefale deg å bedekke uregistrert hoppe. Det er useriøst, synes jeg.

Merete
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 17/03/2005 :  10:46:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med alle andre her...sånn ellers er det ikke bare bare å finne en fin hingst og satse på at det går bra...hingsten må passe til hoppa osv...

men personlig ville jeg ikke bedekket denne hesten...
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.