hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva tilsvarer normal, vid og x-vid bom i tall?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hva tilsvarer normal, vid og x-vid bom i tall?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  16:44:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ja, dette lurer jeg på.
Saltilpasseren fant i dag ut at en 36 bom var passelig til pånnin, men hva tilsvarer dette i normal, vid og x-vid-språk? ;-)

(Nå skal jeg slutte å spamme forumet)

Eikdokka

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  17:18:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
32 er vid tror jeg ? Kanskje 34 er x-vid & 36 xx-vid?
Hvordan hest er det snakk om?? Er bare nyskjerrig, har en sånn superbred en selv som må bruke 34/35 i bom!

Therese
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  17:43:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Islandshest.
Den typen sal som han prøvde (det var Globusen) gikk opp til 38.. :-)
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  17:55:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
*wow* Og jeg som hadde problemer å finne 34/35 i bom!
Therese
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  18:35:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
det varierer vel veldig. jeg regner 36 som XXW, 34 som XW, 32 som W osv. men stübben regner vel 30/31 som W tror jeg.

går alle Globus saler opp til 38? vet du om andre saler som går så høyt opp? pånnisen trenger nemlig 36 i bom, og hvis jeg skal starte dressur med henne så er jeg redd jeg behøver en bomsal (nå har jeg bomfri)... det er også veldig greit å ha om jeg noen gang skal starte feltritt (min store drøm).

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  18:56:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Vet at skoies selger JC onyx sal med 34/35 i bom. Men du kan få en med 36 i bom hvis du spesial bestiller. Det gjordet jeg, betalte ikke noe ekstra, men fikk ikke saltrekk med som vanlig derfra. Men det gjordet ingenting! Den salen er utrolig god å sitte i, synes jeg da..

(Har ca. 36 i bom, ikke 34/35 som jeg skrev i de to andre innleggene. )

Therese
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  19:08:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
kristy: Globus-dressur kommer i alle fall til 38 :-)
(globussport.se)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  23:15:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En ting man skal være klar over er at tallene også kan variere fra merke til merke. Det er også ulike tall som brukes. Tror Windsor bruker 1, 2, 3, mens f.eks. Stübben bruker mer 29, 30, 31. Det er vel slik Stübben oppgir størrelsene det er vanligst å gjøre det. Men en sal med 29 i bomvidde på et merke trenger ikke å tilsvare samme størrelse på en annet merke. Ofte er det selve formen, og om salen f.eks. er bygd for hest med høy/lav manke, brede/smale skuldre osv som også har sin betydning.

Man må rett og slett bare prøve salene på for å finne ut hva som passer.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

lienka
» VIP

Skrevet - 03/03/2005 :  22:47:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva det tilsvarer vil variere veldig fra merke til merke.. Hesten min bruker vid bom i Wintec og Trainers, M/W i Ideal og 32" i Fieldhouse. Mens i et annet merke (Passier eller Prestige) måtte hun nok hatt en 36" sal.. Det skal neimen ikke være lett!! Gå til toppen av siden

jökull
» VIP

Skrevet - 04/03/2005 :  10:37:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
vet noen hva bomviddene til kieffer tilsvarer, de bruker jo bom |,||,|||,||||....osv...

hadde vært veldig greitt med en slags standard
Gå til toppen av siden

Søvnig

» VIP

Skrevet - 08/03/2005 :  15:36:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette med bomvidder og tall varierer like mye som setestørrelser og salens lengde i tall, slik som jeg har svart deg på Bukefalos. F.eks er wintec 500 dressur i 17" hele 48 cm mot hesten, mens Griffin cob/ haflinger dressur 17" er bare 45cm mot hesten... Og Henri de Rivels islandsmodell er visst bare 45 cm mot hesten selv om den har 18" sete!

Over til bomvidder, som du spurte om her...

Globus bomvidde 36 er ca 105 grader, og det er akkurat det samme som griffin/cob haflinger dressur x-vid, eller wintecs hvite jern. Imidlertid ser det ut til å tilsvare VID i sigma. Mens f.eks prestiges 36 har jeg hørt at ikke er så vid...

Setestørrelser i forhold til salens lengde mot hesteryggen, og tallet/ betegnelsen på bomvidder varierer fra salmerke til salmerke, det er ikke lett å bli klok på, du må nesten bare prøve deg frem, og ikke heng deg opp i betegnelser; let etter noe som er kort og bredt!

Mål mankevinkelen på hesten din, og lengden på en sal som er passe lang, da er det lettere å finne frem i jungelen.

www.lillhastenistav.se har bra beskrivelser av det meste.
Gå til toppen av siden

Dream

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2005 :  23:22:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDream  Svar med kopi av melding
Litt utenom emnet, men er det noen her som har hvitt bomjern til Wintec sal og selge? :) Har kjøpt meg Wintec sal og har det røde bomjernet, men det passa ikke.. :-(

Mvh. Therese og Fanta
Gå til toppen av siden

honni_korn

Skrevet - 25/03/2005 :  19:44:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har nå Griffin haflinger med x-vid bom til min nordlandshest. Har litt lyst til å gå over til lærsal igjen når jeg får penger. Har litt lyst på en Globus sal ("Loke"). Må jeg da ha bomvidde 36?

Hvilken andre størrelser tilsvarer Griffin sin x-vid i andre saler av andre merker? Noen som har erfaring?

Jeg målte Griffin salen min som skal være 17" i sete (det selges vel ikke mindre?) og da fant jeg ut at den kun måler 16"! Syntes den så mistenkelig kort ut!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.