hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kuler i salleiet.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Kuler i salleiet.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 01/03/2005 :  15:03:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hadde en veldig grundig puss og massasje på Ibrahim i går. Har lenge lagt merke til små kuler i salleiet, men har tenkt veldig lite på de da de har kommet og gått. Han pleier somregel å få slike på høsten av fluer som legger egg da han går på beite, men nå har han de fortsatt. Det var 4-5 kuler på hver side av ryggrdaden, ca 5-6 cm innenfor baksvisselen på salen (mot forsvisselen). Det virker som om de tørker inn og blir borte, men han får ikke noe arr eller noe lignende.

Noen som har noe forslag på hva det er og evt. hva jeg kan gjøre med det?

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''

jalla

Skrevet - 01/03/2005 :  15:13:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Halvblodsen jeg har på fòr får også noen små kuler rundt ruggraden/salleiet, og i følge av eieren kommer det av at han ikke får nok væske i seg. Denne hesten er veldig stor, trenger en del vann, og har tidligere bare hatt automatisk vannkar. Men der renner vannet så "sakte" at han" rett og slett "ikke gidder" å vente, får dermed i seg for lite væske, og disse kulene kommer frem.

Løsningen her ble å ha en stor bøtte med vann i tillegg til vannkaret. Hesten drakk da det den trengte, og kulene ble borte.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 01/03/2005 :  15:24:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Kanskje jeg skal prøve det? Han har jo automatisk vannkar.....
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 01/03/2005 :  20:54:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Er du hundre prosent sikker på at salen sitter som den skal og at salunderlag/pad ikke gnager frem og tilbake når han går? Irritasjon fra salen kan også gi kuler.
http://www.hestekur.no

(anbefales)
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  08:23:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Hefa, det kan være irritasjon fra sal eller underlag (blant annet skittent underlag/dekken). Har også vært borti at slike kuler kommer av allergi.
Hege Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  08:37:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg tenkte på det samme jeg og, men jeg har akkurat sendt alle sjabrakene på renseri, og det samme med dekkenene. Det som er er at han har fått det når han har gått på beite. Før har de forsvunnet like etter, men nå er det altså der fortsatt
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  23:19:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Det er verdt å vise dem til veterinæren, selv om de ikke høres alvorlige ut - haster sikkert ikke. Men vis dem neste gang veterinæren er der.

Gjør det vondt for han om du klemmer eller trykker på dem?
Kommer det puss ut? flasser huden? Faller hårene av? Er de varme? Er de harde eller bløte? Hvis harde: Som en ballong fylt av luft/vann eller massiv? (Kan av og til være vanskelig å kjenne forskjell) Hvor lenge sitter de før de går tilbake? Vasker du han med såpe?

(anbefales)
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  15:17:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Skal sjekke ut punktene i det siste avsnittet når jeg skal i stallen i dag.

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 05/03/2005 :  00:16:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Okei, nå har jeg sjekket. Det gjør ikke vondt om jeg klemmer på dem. Og det kommer ikke puss ut. De er harde (massive) og de flasser av og blir etterhvert borte. Det jeg la merke til var at han syntes det var deilig å bli klødd der. Noe han til vanlig ikke bryr seg mye om. De sitter vel en ukes tid, og så kan det ta uker til de kommer igjen. Begynte å vaske han med såpe i forigårs.

Hefa

Norway

Skrevet - 06/03/2005 :  01:55:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
OK, så det kan ikke være en reaksjon på såpe?

Tror jeg ville bedt noen om å se på det. Kan umulig være bra å ha sånt under salen.

(anbefales)
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 06/03/2005 :  16:17:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
En veninne av meg har en hest som også fikk slike klumper som " flasset " av. De var harde og når hun klødde på dem løsnet de med hud og hår. Hun fikk veterinæren til og se på det og fikk beskjed om at det var våteksem. Kan det være likt det din hest har tro?

Hun fikk beskjed om og holde hesten tørr ( måtte begynne med dekken ) og fikk antibiotikakur.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 07/03/2005 :  12:08:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
kristine: har u sjekket han for mat allergi? hester kan få sånne kuler på ryggen, hvis de spiser mat de ikke tåler.... de må masseres bort.
bare et tips =)

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/03/2005 :  13:14:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sadelknutor (Kuler)
- en slags allergi

Att hästar får knutor på ryggen just där sadeln ska ligga är vanligt och också besvärligt. Knutorna är stora som ärtor och sitter direkt under huden.
- Knutorna, Eosinofila granulom, är en samling av vita blodkroppar, De kan orsakas av en retning från fodret. Hästen reagerar så att det blir någon form av allergisk reaktion tror man, men man kan inte säga hur och varför. Någonting är det som retar detta, ganska likt en finne, berättar veterinär Bo Sjöholm.

En av orsaken till knutorna kommer alltså från hästens mage, att den har ätit någon den är känslig för. Ofta kallas dessa knutor även för proteinknölar därför att det finns ett samband med högt näringsvärde i fodret och dessa knutor. Detsamma gäller för gallor.
- Man vet heller inte varför ledvätskan ökar och hästen får gallor på grund av näringsvärdet i fodret. Men man vet att det är så.
Knutor kan hästen få på andra ställen på kroppen, till exempel på halsen, men då vållar de normalt inga problem. Problemen blir där sadeln ska ligga.
- Den mekaniska nötningen från sadeln bidrar till knutorna. På grund av att det är sadeln som ligger på så trycks bakterier ner i porerna.
- Man kan spruta kortison i dem, så försvinner de eller blir mindre. Håll rent och torrt, ha på bakteriedödande för att minska inflammationen, råder Bo Sjöholm.

Att låta hästen få gå utan täcke i solen hjälper också till att läka.
- Ultravioletta strålarna från solen är bakteriedödande, torkar ut och hämmar olika mikroorganismer.

Så förebygger du bäst:
Har man en häst som reagerar på näringsrikt hö eller hösilage så får man ge den ett som har lägre näringsvärde. Bra tips är att ha en del fjolårshö kvar under hösten och blanda med så att hästen inte bara får näringsrikt årshö.
Se till att alla foderbyten sker under extra långa perioder och var sparsam med kraftfoder.
Ha fårskinnsvojlock under sadeln.
Gör rent ryggen efter ridning med till exempelvis alsollösning.
Låt hästen gå ut utan täcke soliga dagar.

Om det kan være til hjelp..

Redigert av - xxxx den 07/03/2005 13:15:26 Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 07/03/2005 :  20:07:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Takk She-Type :) Ringte dyrlegen i går og han sa jeg skulle vaske det med grønnsåpe og så avvente å se. Han har gått på det samme fôret siden jeg fikk han, så det er liten sjanse for fôrallergi. Så sant allergien ikke kan oppstå etterhvert. Men da hadde han vel kanskje ikke tålt det fra dag 1 heller? Fikk også beskjed om å la han stå uten dekken når det var sol og godt vær. Nå kommer jo vårværet for fullt her jeg bor, så det passer jo perfekt. Han kommer å vaksinerer/rasper tenner i begynnelsen av April så han skulle se på det da, så sant det ikke skjedde noe drastisk. Men det høres jo ufarlig ut, og så lenge han ikke har noe vondt så går det vel ann å vente. Det å vaske hesten, la han stå uten dekken, etc får jo ikke dyrlegen gjort uansett.
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.