hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Distanseritt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Distanseridning
 Distanseritt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

colombus

Norway
Innlegg: 277

Skrevet - 30/03/2003 :  16:01:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Hei!
Noen som holder på med distanseritt?
Har litt lyst til å prøve meg på det, men vet ikke så mye (vet reglene, og hva som er målet med det, men vet ikke åssen der er å RI det..)

Og hvor er det distansemiljø i Norge? Synes det bare er dressur og sprang rundt her i Østfold, hvis det er noen distanseryttere der ute, please fortell meg litt :o)


Hesten er en gave. Ta vare på den.

Ida KR

» VIP

Innlegg: 1022

Skrevet - 30/03/2003 :  16:30:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg trente distanseritt i noen år med en araber jeg hadde på fòr, men det er veldig dårlig miljø for det også på denne siden av fjorden..
Vi deltok i noen turritt, samt distriktsstevner (6,5 mil). Vi trente opp til VA-nivå (120 km), men dessverre rakk jeg aldri å starte i elitestevner.

Distanseritt er kjempespennende, men du må enorm kjennskap til hesten du rir, kunnskap om hester generelt, og skikkelig god kondis selv!
Min trening da jeg trente distanser gikk ut på å løpe minst 5 kilometer pr. dag selv (helst mye lenger!) og å ri i variert tempo over lange avstander, helst et par mil. Ofte tok vi laange heldagsturer, ca. 5-8 mil.
Vi trente også mye intervaller.
Både hesten og jeg ble/var i vanvittig god form, men det krever mye tid og riktig trening skal du bli ordentlig god!

Vi fikk dessverre aldri konkurrert i høyere klasser selvom jeg svært gjerne skulle gjort det, for når hun som eide hesten skulle selge, hadde jeg ikke råd til å kjøpe ham.....


Si i fra hvis du begynner aktivt, da, -det hadde vært kjempespennende å høre! Jeg har planer om å komme tilbake selv!





Redigert av frik den 30/03/2003 19:44:42
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Innlegg: 1022

Skrevet - 30/03/2003 :  20:05:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du spør hvor distansemiljøet er størst : det er i Nord- Norge!

Gå til toppen av siden

colombus

Norway
Innlegg: 277

Skrevet - 02/04/2003 :  18:07:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Hei Frik!
Tusen takk for svar :-)

Hvis det er noen andre distanseryttere/x-distanseryttere der ute, legg igjen en beskjed her, og si hva du mener om sporten.

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Innlegg: 1022

Skrevet - 03/04/2003 :  00:11:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser ikke ut som om det er så mange med distanseritt-interesse her... Men jeg skal snart legge meg i distansetrening igjen, så hvis du begynner å trene fram mot konkurranse så MÅ du si i fra!! Mail meg gjerne direkte! Vi bor jo heller ikke så langt fra hverandre, så vi kommer jo sikkert evt. til å møte hverandre på stevner også etterhvert!


Gå til toppen av siden

newie

» VIP

Innlegg: 20

Skrevet - 04/04/2003 :  13:30:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Distanse rytter her, eller vet ikke helt om jeg kan kalle meg det da. Har bare startet 3 og 4 mil. Skulle være med på 3mila i våler i solør 27 april, men ser ikke ut til å bli noe av. har ingen til å kjøre meg. men aurskog høland rittet blir det i år og.Det er digg og komme ut og ri langt på steder hvor det er mulighet til å være litt villmann innimellom. ikke ta av da, men her hvor heg bor er det nesten ingen steder hvor det går ann å holde fart uten å sitte klar med bremsen hvis det kommer en bil rundt svingen. det er skikkelig dritt...masse distanse ryttere på østlandet, bare meld deg på et stevne og se selv.og det spiller ingen rolle hvordan hest du har, bortsett fra at det burde være en hest da. ikke liten ponni. starter kaldblods selv. og jeg eier ikke kondis.så du vet det, så for å starte et lite 3 mils stevne trenger du ikke løpe 5km hver dag. bare sørg for at hesten din klarer ig holde trav i 2 mil uten å bli sprengt. da er dere greie for start. du har ikke lov til å ha mer en 65 i pulsslag på hesten 30 min etter rittet vet du. min hadde 54 og var ikke trent til det første gang jeg startet. men vær med og se. liker du det så fortsetter du med det.klemz Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Innlegg: 1022

Skrevet - 04/04/2003 :  14:06:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så artig at det er fler distanse-interesserte her!
Sant som du sier, newie, at man ikke trenger noe kondis selv for å delta i turritt. Turritt er jo bare som en vanlig langtur, og går dessuten på idealtid. Men hvis man skal forsøke seg i distriktsstevner og kanskje elitestevner og landsstevner så må man være forberedt på å bruke sine egne bein en god del også...
Men selvfølgelig; en begynner jo med turritt og tar det gradvis...

Gå til toppen av siden

gipsy

Innlegg: 171

Skrevet - 04/04/2003 :  23:49:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppla!! Jeg syns det er gøy å se at det ikke bare er dressur og sprang på nettet. Distanseritt og turritt høres kjempe flott ut.
Gå til toppen av siden

karenina

Innlegg: 5

Skrevet - 05/04/2003 :  19:03:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heizann
Jeg hadde en islandshest jeg starta distanseritt med. Jeg hadde aldri starta det før, men heiv meg utti det. DEt var veldig koselig, men du behøver ikke å trene selv omm det er ganske lurt.. Det er en veldig bra måte å være med på stevne på, ikke så stressenes.. Du bare rir en lang tur ( Jeg starta 2.5 og 3 mil.)
Jeg synes ikke miljøet var så ille.. Det er også en ganske fin måte å gjøre hestene stevnevante på
koz og klemz fra meg
 
Gå til toppen av siden

karenina

Innlegg: 5

Skrevet - 05/04/2003 :  19:03:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heizann
Jeg hadde en islandshest jeg starta distanseritt med. Jeg hadde aldri starta det før, men heiv meg utti det. DEt var veldig koselig, men du behøver ikke å trene selv omm det er ganske lurt.. Det er en veldig bra måte å være med på stevne på, ikke så stressenes.. Du bare rir en lang tur ( Jeg starta 2.5 og 3 mil.)
Jeg synes ikke miljøet var så ille.. Det er også en ganske fin måte å gjøre hestene stevnevante på
koz og klemz fra meg
 
Gå til toppen av siden

karenina

Innlegg: 5

Skrevet - 05/04/2003 :  19:03:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heizann
Jeg hadde en islandshest jeg starta distanseritt med. Jeg hadde aldri starta det før, men heiv meg utti det. DEt var veldig koselig, men du behøver ikke å trene selv omm det er ganske lurt.. Det er en veldig bra måte å være med på stevne på, ikke så stressenes.. Du bare rir en lang tur ( Jeg starta 2.5 og 3 mil.)
Jeg synes ikke miljøet var så ille.. Det er også en ganske fin måte å gjøre hestene stevnevante på
koz og klemz fra meg
 
Gå til toppen av siden

karenina

Innlegg: 5

Skrevet - 05/04/2003 :  19:03:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heizann
Jeg hadde en islandshest jeg starta distanseritt med. Jeg hadde aldri starta det før, men heiv meg utti det. DEt var veldig koselig, men du behøver ikke å trene selv omm det er ganske lurt.. Det er en veldig bra måte å være med på stevne på, ikke så stressenes.. Du bare rir en lang tur ( Jeg starta 2.5 og 3 mil.)
Jeg synes ikke miljøet var så ille.. Det er også en ganske fin måte å gjøre hestene stevnevante på
koz og klemz fra meg
 
Gå til toppen av siden

karenina

Innlegg: 5

Skrevet - 05/04/2003 :  19:04:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heizann
Jeg hadde en islandshest jeg starta distanseritt med. Jeg hadde aldri starta det før, men heiv meg utti det. DEt var veldig koselig, men du behøver ikke å trene selv omm det er ganske lurt.. Det er en veldig bra måte å være med på stevne på, ikke så stressenes.. Du bare rir en lang tur ( Jeg starta 2.5 og 3 mil.)
Jeg synes ikke miljøet var så ille.. Det er også en ganske fin måte å gjøre hestene stevnevante på
koz og klemz fra meg
 
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway
Innlegg: 1249

Skrevet - 05/04/2003 :  23:39:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ei som lever av å ri lange turer og å starte et distanseritt høres jo helt supert ut... Men hvor finner man ut hvor det er stevner og når? er helt grønn på dette området hehe Hvordan sal er god å bruke i slike stevner? Rir man med kart eller er løypa markert? Kan dere fortelle litt hvordan det er å være med på dette og hva man skal forberede før et løp?
Kan man bruke vanlige klær eller er det spesiell "drakt" man må ha?
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Innlegg: 1022

Skrevet - 06/04/2003 :  01:11:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til lillings:
NRYF har oversikt over stevner. Ang. sal; bruk den salen du bruker til vanlig! Det man er vandt til er det beste!
Det viktigste før et distanseritt er selvfølgelig at hesten din er frisk og skadefri, så forberedelsene dine går ut på å kontrollere at den er det! Løypa er merket med flagg, retningspiler o.l. Du får også tildelt et kart hvor det er angitt veterinærkontroller, hindringer osv. Arrangøren orienterer om løypa før konkurransen begynner.
Du bruker vanlige ride-klær, men skal se presentabel ut.. Påbudt med hjelm, høyhalset genser/skjorte m.krave, ridebukse, ridestøvler eller jodpurs og leggchaps. Jeg legger ved reglementet (hele reglementet finner du på NRYF sine sider) for antrekk og løype slik at du kan studere det nærmere!




§ 824 – Antrekk
1. Generelt
Det vises til bestemmelsene i KR I, § 135 om antrekk, sikkerhetshjelm og pisk og § 136 om hilsning.
2. Hjelm
Godkjent ridehjelm er obligatorisk under all ridning etter dette reglement på stevneområdet. Hvis rytteren mister hjelmen under rittet, skal rytteren umiddelbart avbryte rittet for å sette på hjelmen igjen. Hvis hjelmen ikke settes på igjen før rytteren fortsetter, medfører dette eliminasjon.
3. Antrekk
Klesdrakten forøvrig må være passende for konkurransen og ikke skade distanseridningens anseelse.
Antrekket skal være:
– ridebukser og høye støvler eller
– ridebukser og skoletter (jodpurs) eller løpesko med gamasjer eller
– ridebukser og skoletter eller løpesko med lange strømper utenpå ridebuksene
– (Hvis løpesko uten heler brukes, må sikkerhetsstigbøyle brukes.)
– skjorte med krave eller høyhalset genser
– nødvendige klær for dårlig vær (i tillegg)
– langermet jakke og skjorte med slips ved premieutdeling
– ved internasjonale mesterskap og CEIO?stevner dertil uniformert felles lagantrekk med ridecap eller evt. hjelm med like silkeovertrekk.
Brudd mot de 4 første strekpunkter medfører eliminasjon.
Sporer er forbudt og medfører eliminasjon.



§ 830 – Løypa – utforming og merking
1. Terrengforhold og høydeforskjeller må fremgå av stevnets proposisjoner. Løypetraséen skal ikke ha mer enn 10 % asfalt uten ridbare veikanter. Den mest krevende delen av løypa skal ikke være mot slutten. Oppløpet de siste ca. 100 m før mållinjen skal være rett og med plass til minst 3 hester i bredden, slik at flere hester skal kunne avslutte i full fart uten å forstyrre hverandre. Etter mållinjen skal det også være en ca. 100 m rett strekning uten asfalt eller annet glatt underlag, så hestene trygt kan bremse ned farten etter et spurtoppgjør. Ved fellesstart må også startstrekningen være bred og gi plass til flere hester ved siden av hverandre over så lang strekning at det ikke blir problemer for deltagerne.
2. Merkingen av løypa må gjøres på en slik måte at det ikke er noen tvil om hvor det skal ris. Merkene kan være flagg, bånd, piler, kritt, maling, sagflis e.l.
3. Røde og hvite markeringsflagg skal benyttes for å markere obligatoriske passasjer, spesielle forhindringer (se § 831) og start og mållinje. Markeringsflaggene skal plasseres ca 1,8 m over bakkenivå og slik at ekvipasjen skal passere med rødt markeringsflagg på sin høyre side og hvitt på sin venstre side. Der avkorting av løypa er mulig må det brukes obligatoriske passasjer for å sikre at avkorting ikke skjer. Passasjene skal være nummerert og må passeres i riktig rekkefølge. Kontrollører skal kontrollere at markeringsflaggene respekteres av rytterne hvor de enn måtte befinne seg i løypetraséen. Ekvipasjene må fullføre hele løypa i den retning det er angitt på løypekartet. Ved feilridning må rytteren ri tilbake og passere passasjen i riktig retning. Brudd mot disse bestemmelsene fører til eliminasjon.
4. Retningspiler eller tegn har til hensikt å vise retningen så rytterne finner veien. De må plasseres slik at rytterne lett kan se og kjenne dem igjen uten å miste tid. Et skilt som viser hvor langt man har ridd, må finnes for hver 10. km.
5. Rytterne er pliktige til å bruke det kartet som er utdelt, senest på det offisielle orienteringsmøtet (jf. § 828), som et supplement til merkingen.



Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway
Innlegg: 722

Skrevet - 25/04/2003 :  17:45:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser at Frik skriver at distansemiljøet er stort i Nord-Norge.
Det stemmer desverre ikke lengre!!

Jeg har selv ridd distanse i flere år, da det virkelig var miljø for det her nord.
Da hadde vi stevner hver måned fra april til og med september.
Mens nå er det dødt over alt.
Det eneste som arrangeres her i år er et treningsritt på 2 mil...

De som red aktivt har enten flyttet eller sluttet, i fjor var det vel et par stevner her nord ( da mener jeg Troms og Finmark ).
Trist men sant...

For øvrig var det godt miljø i distansemiljøet her, og stort sett over alt vi har vært.
Vi har startet både i Sør-Norge og helt sør i Sverige, og stort sett bare truffet hyggelige mennesker.

Så jeg vil anbefale alle som har lyst å prøve uansett hesterase.
Det er en fin måte å bruke hesten sin på, og er man virkelig flink å trene riktig kan man nå langt.
Bare se på Ellen Suhr fra Alta.
Hun har ridd VM, EM, Nordisk osv flere ganger.
Og i tillegg vært invitert til Dubai, noe ikke alle er forunt.

Uansett Lykke til til de som prøver!

Anette
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.