hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelp med kjøp av hest.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Hjelp med kjøp av hest.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2005 :  20:56:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Bør man få med en "flink" person til å se på hesten før man kjøper den? Har sett meg ut en hest nå, har prøveridd den, og føler meg veldig trygg på den. Skal være med på vet. undersøkelse i morra, og om han går tilfredsstillende igjennom den, er jeg veldig frista til å slå til. Men bør jeg det uten at noen andre har vært med å sett på hesten? Selv føler jeg at dette er en hest jeg vil komme godt over ens med, og at det er en hest jeg vil trives med og som innfrir mine krav. Hva har dere pleid å gjort når dere har kjøpt hest for første gang?

Guro
» VIP

Skrevet - 20/02/2005 :  21:20:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg har jo ikke kjøpt hest enda da. Men har en plan om å gjøre det om noen år. Det jeg tenker er at det kan være greit å ha med en objektiv 3 part når man skal kikke. Ikke nødvendigvis for å si noe om hvordan man passer med hesten men for å komme med innspill på hvordan man tror hesten vil passe til det den skal brukes til. Ikke fordi jeg nødvendigvis føler meg fryktelig ukompetent selv, men fordi jeg vet at noen som ikke selv skal ha hesten nok lettere vil se både fordeler og ulemper ved den, og sånn sett kan kanskje denne gi en bedre helhetlig vurdering.

Når dette er sagt: Nå husker ikke jeg hva du skal ha hesten din til, og heller ikke heeelt hva slags hester du ser etter, dermed kan det være at det du har funnet ut av selv er helt OK for deg og ditt bruk, og at du sånn sett ikke har noe bruk for å ha med deg en person ekstra for å se. Om man skal ha en turhest, og på forhånd har gått igjennom inni hodet sitt hva som er viktig (at den er stødig, ikke blir redd ting osv) så er det kanskje ikke behov for å ha hjelp. Men skal man kjøpe en unghest med utdanningspotensiale kan det alltid være greit med "a second opinion" tror jeg. Rett og slett fordi mye kommer ann på øye som ser, og 4 øyer ser mer og bedre enn 2.

editert for å si at avsnittet over ble litt feil, det kunne tolkes som at det å kjøpe en hest som skal være turhest er en "dans på roser". Det var ikke slik ment. Det jeg derimot skulle fram til var at desto mindre komplekst kjøpet er i forhold til hva hesten skal utvikles til i forhold til hva den er i dag, desto større grunn er det kanskje til å stole på seg selv. Om man skal ha noe som skal utvikle en selv som rytter eller at en selv skal utvikle hesten en del kan nok i større grad være grunn for å be om hjelp fordi at ens egne kunnskaper kan være mangelfulle eller for ensidige. (Skal man ha en lærehest i sprang som går 140 klasser, og en selv bare rir 80 kan det være greit å ha med en man stoler på til å hoppe hesten gjennom noe kompliserte pinneting av litt størrelse, så man får et bedre inntrykk av om den fungerer til formålet)

Guro

Ps: Lykke til med hestekjøp: håper det går i boks og at veterinæren ikke har noe å utsette på dyret Krysser fingre og tær!

Redigert av - Guro den 20/02/2005 21:24:37 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2005 :  21:26:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det beste er å ha noen med seg. Ellers vet jeg mange benytter seg av video, og filmer, slik at man kan forhøre seg med instruktør/en mer erfaren ut fra det.

Ellers så er det jo ikke alle som har anledning til å få en slik personlig oppfølging. Da bør du kanskje tenke deg ekstra om (noe du igrunn bør gjøre uannsett), og virkelig finne ut om dette er riktig. Er dette hesten du virkelig vil ha, og alt er greit med den (jeg mener den bør bære mer enn bare "tilfredsstillende" i vet.sjekk), så slå til. Er du overhode litt usikker så dra og prøv hesten en gang til. Få noen til å filme deg, se filmen selv, få noen venninder av deg til å se. Få gjerne disse med (selv om de ligger likt som deg). Ofte er det bedre å la en god hest gå forbi, enn å bestemme seg for raskt.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2005 :  21:35:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Det er spranghest jeg skal ha, og har hoppa han 120 selv, og det til tross for at jeg aldri hadde hoppa så høyt før. Hesten er 9 år. Vil være litt problemer å få med meg en hestekyndig å se på, men en video av meg og hesten som noen kan se på burde være mulig. Kan prøve å få med ei venninne en gang kanskje. Takk for tips :) Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 20/02/2005 :  21:41:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg hadde planer om å ha med meg både veterinær og ridelærer når jeg skulle kjøpe hest.. Men så ble mitt hestekjøp nesten litt på impuls, så jeg valgte han ut på 5 min. Kunne lissom ikke dra med meg alle mulige folk til danmark :) Hadde likevel en avtale om at hvis jeg ikke var fornøyd eller noe var galt, så kunne jeg gjøre om handelen eller levere han tilbake..

Hvis hesten går gjennom vet.testen og du har en god følelse, ser jeg ikke noen grunn til at du MÅ ha med deg masse folk for å se den, men å ha med noen gir litt større trygghet for at det inntrykket du har av hesten er riktig. Regner med at du er hestevant, siden du skal kjøpe deg hest :) Men har du muligheten, er det selvsagt bare bra med flere øyne! Man har en tendens til å bli litt blind for ting om man liker en hest... Enig med spoff - finnes det en minste tvil om hesten er noe for deg, så drar du og prøver den igjen!
Og kan du få prøvetid, så benytt deg av den sjansen...!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2005 :  15:24:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Istedetfor å lage ny tråd fortsetter jeg bare under her, og håper noen ser det ;)
Var på veterinærsjekk med hesten i går, og han ble fra 0,5 - 1 grad halt i tåleddene foran, men det var likt på begge bein. Hesten er som sagt ni år, og har gått aktivt sprang i hvertfall de tre siste årene av sitt liv. Han hadde også en ganske tøff dag dagen før han blei bøyd opp (reiste en times tid, dressurstevne og reiste tilbake igjen), noe som kunne innvirke på resultatene på bøyeprøven mente han som var med meg med hesten (faren til hun som eier han). Hesten blei røntgtet i alle bein, og det var ikke noe galt der. Så spørsmålet er vel om det 0,5-1 grads halthet i tærne er noe jeg bør se veldig alvorlig på? Takker for svar :)
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 22/02/2005 :  15:49:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sakset:

En halthet på 1/2 grader på 2 bein er "bra" hos en voksen hest som har blitt brukt mye. Hvis hesten normalt er haltfri og ikke har sykehistorie på flere og lengre trenings-avbrudd pga. halthet, så skal dette ikke ha mye å si - sammenlignet med en hest som er haltfri ved en bøyeprøve.
På den annen side;
Nå vet du at hesten har noen svakheter i tåleddene -ergo; det er en sannsynlighet for at det oppstår belastnings-skader der først - i årene som kommer. Når en spranghest lander etter et høyt hinder, så tar forbeina kraftig av for fart og støtet - så her vil ledd og seneapparat være utsatt. Hvis du følger godt med på hestens bein og alltid kjenner etter unormale hevelser og spesiell ømhet eller varme, så vil du kunne avdekke en skade på et tidlig tidspunkt. Da er et konkurranse- og treningsavbrudd å anbefale, sammen med en ny veterinær-konsultasjon/bøyeprøver.
Hvis du trener jevnt og allsidig (dressur/terreng og svømming) så vil hestens ledd og seneapparat lettere kunne takle den belastningen det er å konkurrere/trene i sprang. I tillegg bør du være nøye med å sko/beskjære hestens høver regelmessig.

Personlig ville jeg nok ikke kjøpt en hest med utslag på bøyeprøve, men det avhenger jo av hvilke ambisjoner du har på sprangbanen, pris på hesten osv osv...
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2005 :  18:09:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hvis hesten er fin på alle andre måter, ville jeg tatt en bøyeprøve til og forhøre meg med egen veterinær (la alltid egen veterinær sjekke hesten i tillegg til eiers).
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2005 :  18:19:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Opal: Takk for nyttig info :) Jeg blir å bruke han hovedsaklig i sprang, men selvfølgelig også dressur, tur og andre aktiviteter. Muligens også litt kjøring. Så allsidighet skal ikke bli noe problem :)

Jeg blir å ta en vet. sjekk og bøyeprøve til før jeg kjøper han, da jeg ikke skal ha han før til sommern.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2005 :  18:45:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er helt normalt at en hest som har gått aktivt i sitt liv, og spesielt når den har gått hardt dagene før, å få utslag på en bøyeprøve. 0,5-1 grad er dessuten veldig lite. Så lenge hesten ikke har problemer med halthet o.l., vil det trolig ikke ha noen betydning. Jeg ville faktisk heller blitt litt skeptisk hvis hesten ikke hadde hatt noe utslag; noen lar hestene stå osv før en bøyeprøve for å "jukse" på resultatet..
Men bruk gjerne en dyrlege som ikke eierne kjenner i tilegg.

Hege Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2005 :  19:58:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Han som tok den dyrlegetesten kjenner faktisk ikke hesten så godt i fra før av, da de ikke har brukt den dyrlegen så ofte, men jeg kommer nok til å bruke en annen dyrlege neste gang. Det er godt å høre at det ikke har så mye å si, for hesten er nydelig :) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.