hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - KUN KLI????
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 KUN KLI????
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Cossie_babe

» VIP

Skrevet - 20/02/2005 :  16:20:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv om en hest har skjør mage så er det vel ikke helt bra å bare gi kli og høy,eller?

Jeg syntes det høres feil ut..

Hva mener andre om det?

Liwi

Skrevet - 20/02/2005 :  20:03:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres idiotisk ut i mine ører... og ikke minst helt feil næringsmessig sett.

Det finnes vel bedre tilbud på markedet for hester med skjør mage.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 20/02/2005 :  20:51:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har aldri skjønt poenget med kli?? Kan noen forklare meg??
Therese
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/02/2005 :  21:29:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kli er vel ment for å hjelpe for fordøyelsen, så vil tro det blir rimelig løs mage om man bare gir kli.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Cossie_babe

» VIP

Skrevet - 20/02/2005 :  22:16:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er en som har hest på samme stall som meg som har en hest som ikke tåler pellets.Hun pleier å gi han betfor og havre med klien,men han har vært litt hard i magen og ikke hatt så mye avføring,men pleier vanligvis å ha bløt mage,så siden det ikke var blitt blandet betfor så gav hun han bare kli og høy og det syntes jeg er feil.

Er noen enig eller uenig?
Kom med synspunkter og erfaringer..
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 21/02/2005 :  00:11:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hesten ikke tåler pellets så kan det vel være annet hun kan gi?

Går det med ren havre, bygg? Betfor, lucerne o.l.? Med mindre høyet er av svært god kvalitet så vil det ikke dekke beholvet til hesten, da må man gi vitaminer og mineraler utenom. Gir hun kli bare for å gi kli? Kli er ikke noe særlig energirikt for i seg selv, så derom hun gir det for at hesten skal få noen form for kraftfor, så tror jeg at hun like så godt kan la være. Å gi det for fordøyelsen er noe annet, kli skal hjelpe mot løs mage.

Men jeg skjønte kanskje ikke helt hvorfor hun bare forer på kli og høy? Tror hun burde fått tak i noen som er flinke på dette området, enten veterinær eller kanskje equi terapeut?
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/02/2005 :  00:28:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sakset fra hestemarked`s ekspertpanel:

Det finnes mange meninger om kli... Og mange fôrer med kli –mer eller mindre bevisst på hvorfor. Først og fremst er vel det positive med kli at den inneholder mye fiber og lite stivelse. Kli inneholder dermed også noe energi (fra fiber) og en del protein (av dårlig kvalitet) Relativt fattig på mineraler og vitaminer. Høyt innhold av fosfor (som skaper ubalanse i forholdet calsium:fosfor –calsium må derfor tilføres dersom man fôrer med kli).

Kli gjør nok ikke hesten sprekere eller fetere. De ”lærde” strides også om klien faktisk har den løsgjørende effekten på hestens mage og tarmsystem som man tidligere har trodd. Grunnen til dette kan også være at kli er ”avfallsprodukt” fra hvete. Etterhvert som dagens møller utnytter kornet bedre, er det mindre og mindre som går til spille –og dermed ender opp som kli til hest. Dagens kli har blitt ”finere” (mindre flak og mer støv) og muligens mindre nyttig.

Når det gjelder å fôre med kli for å tilføre fiber eller for å gi mer ”volum” i fôret (og dermed forlenge hestens spisetid) ville jeg valgt andre produkter for å oppnå dette. Grovfôr er rikt på fiber, i tillegg finnes det ulike typer chaff/”hakk” som gir samme effekt uten at man får kliens negative sider. Man har også betfôr og Spillers High Fibre Cubes som er rike på fiber. High Fibre Cubes kan også bløtlegges og blir til grøt på ca 10 min.

Så selv om jeg vet at mange har argumenter for hvorfor de fôrer med kli, er det ikke noe jeg hverken fôrer med selv eller anbefaler til andre.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 21/02/2005 :  23:15:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kun kli og høy er for lite, da kli ikke er noe basis kraftfor for hest.
Kli inneholder fiber og fosfor, en hest trenger mer enn det....

For mye fosfor er uheldig, noe som fort oppstår om man gir mer enn 1 liter av dette daglig, (det er mye fosfor i høy også). En drøy 1/2 liter er vanlig å gi i tilegg til basis kraftforrasjon.

Altså, kutt ut klien om det ikke er behov for det, å gi heller hesten ordentlig kraftfor i tilegg til høy.
Det finnes kraftfor på markedet som er ment for hester med magesår o. lign., kanskje det er et alternativ.

Redigert av - xxxx den 21/02/2005 23:17:02 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 22/02/2005 :  00:13:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Men , er det nødvendig med kraftfòr? Sett at høyet er BRA!
Therese
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 22/02/2005 :  00:32:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, noe kraftfor må selv en "paddock-hest" ha, fordi høyet ikke inneholder nok viktige næringsstoffer som et naturlig friskt grønt beite-gress gjør.

I vinterhalvåret feks., er proteininnholdet også relativt lavt i høyet i forhold til etter 1. slåtten om sommeren.
Derfor er det noe som heter "vinterforing",da tilfører man ekstra proteiner enten i form av å øke litt på kraftforet og/eller høymengden.
Noen gir også ekstra vitaminer da hesten bruker opp mye av fettreservene ved pelsfelling/setting og taper vekt.

Dette var bare noen få eksempler...

Redigert av - xxxx den 22/02/2005 01:23:48 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 22/02/2005 :  17:34:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg pleier ikke å gi kraftfòr nå som jeg slanker hesten! Og tror egentlig ikke hun trenger det når hun er blitt slank og fin heller.. FEIT fjordhoppe? Jepp

Det skal vell holde med bra høy & vitaminer? Med mindre du ser at hesten er slapp/blir tynnere?

Therese
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.