hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Salg eller slakt"-annonser.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 "Salg eller slakt"-annonser.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2005 :  19:20:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Nå har jeg nettopp opplevd noe litt "spesielt"... En traver gikk ikke inn penger lenger, og andelslaget bestemte den skulle selges. Prisen ble satt til 10.000.- men ingen tok kontakt. Da ble det bestemt at den skulle selges til høystbydende over slaktepris ellers ble den sendt til slakt. Bort skulle den snarest. (trenerstaller koster jo også...)
Jeg bød 2.500.- som er 1.000.- OVER slaktepris. For at den skulle få en sjanse, siden den er frisk, trafikksikker og snill.

Sorry, tommelen NED! Enten SKULLE de ha 5.000.- for den, ellers ble den slaktet! Så det var bare å melde den til slakt, for "AV PRINSIPP" skulle den ikke selges for under 5.000.-

Når den så slaktes får de max. 1.500.- av slakteriet...
Og prinsippet gjaldt...???
Og de må ha det prinsippet fordi...???

Jeg mener helt ærlig at folk som vil slakte får gjøre det uten å annonsere hesten i det hele tatt... Skal de tyne penger av folk som ser hest som verdifull og som et individ som fortjener respekt?
Sånne folk, altså... Finner jeg dem med brukket bein, skal jeg be om penger før jeg hjelper dem?? AV PRINSIPP?

Line

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/02/2005 :  22:11:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt poeng Line!
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 18/02/2005 :  23:14:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp, det blir for dumt... Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2005 :  23:14:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nå har jeg aldri forsøkt å kjøpe en av disse hestene som annonseres med "Selges, eller slaktes på mandag"-typen annonser. Det er sikkert noen av disse annonsene som er virkelige, at hesten faktisk går til slakt på mandag om ingen melder sin interesse. Men jeg har også registrert at hesten som skulle vært slaktet på mandag som var, f.eks. igjen legges ut for salg med liknende annonse, men da ny slaktedato selvfølgelig.

Min mistanke blant disse annonsene er at selger forsøker å selge ved å utnytte kjøperen følelsesmessig, som kanskje tenker "stakkars hest som må slaktes, da kan jo heller jeg ha den".

Ellers har du jo tilfeller som f.eks. denne artikkelen beskriver: «Sälj aldrig din häst under 10.000 kr!». Jeg vil jo egentlig si at denne artikkelen også beskriver et godt poeng, selv om jeg tror de færresten egentlig er ute etter slik virksomhet.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2005 :  06:42:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Den type virksomhet som skjer i EU vil ikke skje her fordi det koster 5.000.- pr. hest å føre dem ut av Norge bare for toll. Og så har en kjøreutgiftene i tillegg. Og dyretransport i Norge stilles det endel større krav til enn f.eks. i Italia.
Kostnadsmessig vil vinninga gå opp i spinninga.
Heldigvis.

Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2005 :  09:04:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Er det ikke slik at du kan slippe å fortolle en hest som du tar med som reisegods? Det er iallfall slik andre veien. Om man først har mange hester, og det viser seg å lønne seg og kjøpe billighest i Sverige, så blir ikke kjørekostnadene så annerledes om man reiser fra Sverige, som om man reiser fra Norge.

Jeg har selvsagt ikke regnet på dette, men kan ikke se at det er dyrere med hest fra Norge, enn fra Sverige.

Det kan selvfølgelig likevel hende at de forsøker å spille på kjøpers følelser, som gjør at de kan presse prisene litt opp. Ikke at jeg skjønner hvorfor, for du skal ikke ha hesten i mange ukene på egen stall før det antagelig har kostet dem mer enn å selge hesten billig til deg. Men det kan være at de har en baktanke med dette "av prinsipp".

Jeg er selvfølgelig enig med deg, at det er teit at de holder på sånn, men forsøker bare å se dette fra den andre siden, for å finne ut hvorfor.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 19/02/2005 :  10:41:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg tror de fleste lager sånne annonser for å spille på menneskers følelser, og også litt av uvitenhet. De vet rett og slett ikke hva de får for hesten om de slakter den, men innbiller seg at det er langt mer enn hva det egentlig er.

Det som forundrer meg mest ved det Line (cowgirlchris) forteller e rat de av "prinsipp" ikke ville selge hesten for 2500 kr. Jeg undrer meg sterkt over hva slags prinsipp det er, og hvordan i huleste de kan ha kommet på å ha noen som helst prinsipper når de sier salg eller slakt...
For meg framkommer ordet prinsipp som en "grunnregel" eller noe i den duren. Altså noe man forholder seg til omtrentlig alltid. Feks kan man av prinsipp ikke gjøre sånn eller slik i en gitt situasjon, men hva slags prinsipp leder deg til å heller slakte hesten din enn å selge den til en oppegående person??

Ting to: jeg har heller ikke regnet på det som Spoff forteller om, men jeg har jo en tro på at man til en viss grad også kan se mennesket an i forhold til salgspris:)

Guro
Gå til toppen av siden

Charoline

» VIP

Skrevet - 23/02/2005 :  18:06:14  Vis profil  Svar med kopi av melding

Syns annonsene er litt idiotiske. Men samtidig kan det være en desperat hestepasser som vil redde hesten som hun steller fordi eier skal slakte! Men at eier skjønner jeg ikke helt kan gjøre noe sånt. Komme med sånn "Vær så snill å ta kontakt eller så blir han slaktet på Fredag".
Det er jo idiotisk, for eier kan jo avbestille timen, er ingen tvang på å slakte hesten sin!

Ang. det Cowgirlchris forteller så må det tydeligvis være en utrolig useriøs selger som ikke bryr seg om hesten sin.

For personelig hadde jeg ALDRI slaktet hesten min hvis den ikke tjente penger eller noe sånt. Men hvis jeg var nødt, og måtte få den solgt innen f.eks en uke og noen ba 2.500, som er over slaktepris, så hadde jeg blitt overlykkelig! Ikke p.g.a. pengene, men fordi noen skulle ta seg av hesten min og den skulle fått leve!!!

Det med prinsipp er jo sprøyt. Hvilket prinsipp? Tror du har hatt med en utrolig useriøs selger (kanskje uvitende?) som ikke bryr seg en døyt om hesten får et godt hjem! Tror også en del innbiller seg at slaktepris er høyere enn den faktisk er!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.