hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dekken galskap
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Dekken galskap
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Guro
» VIP

Skrevet - 01/03/2005 :  16:36:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hva med å heller få temperaturen opp i stallen slik at man kan ha på mindre/tynnere dekken inne?

Opprinnelig postet av Roxira

Vil bare kommentere at dette neppe er den beste løsningen. Ved varm stall blir jo bare forskjellen på ute og inne myyye større, og gjør det dermed vanskeligere for deg og evt andre som vil bruke minst mulig dekken. Da vil dine hester bli varme inne, og kalde ute (eller iallfall få større aklimatiseringsproblemer enn nødvendig)

Hva angår ridehus i Trondheim så er de stortsett kaldere enn det å være ute , så der er det bare å kle på seg, og av seg når både hest og rytter begynner å bli varme

Jeg tror faktisk at det er et større problem hvis dekken aldri vaskes og pelsen aldri får puste (eller huden er det vel i grunnen som skal puste) enn at folk faktisk bruker disse deknene.
Det kan jo være fordi hesten ikke pusses av godt, og dekkenet blir vasket at disse hestene på stallen din klør seg masse Roxira, ikke nødvendigvis fordi de er påkledd!!

Guro
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  08:33:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg Guro! Og du vet godt hva kalde staller og ridehus betyr her i Trondheim:) Sånn som i dag... Brrr!!
Hege Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 22/03/2005 :  14:18:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes også at hester bruker formye dekken. Hva skal en hest med sommerdekken. Greit nok med de som har eksem og slikt, men jeg har sett de som bruker det fordi hesten kan få eksem eller fordi hesten blir solbrent. Jeg blir nesten kvalm. Kan ikke hestene få et ly på beitet eller noen trær. Med hester som har tynn pels som fullblods og varmblods, de kunne godt hatt et stalldekken og et utedekken. Men alle hester burde hatt minst et dekken hvis de skulle fått kolikk eller blitt veldig syke. Men hester er ikke laget av glass! Ikke misforstå meg! Mange hester har behov for dekken! Og hvis de har behov for det så skal jeg respektere det!
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/03/2005 :  14:38:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men alle hester burde hatt minst et dekken hvis de skulle fått kolikk eller blitt veldig syke.
Opprinnelig postet av Mattå

Tja, om så skulle skje så har man vel alltids teppe eller noko liggande som kan fungere like godt.

Altså poenget mitt er att min ikkje nødvendigvis på død og liv må ha dekken til hesten sin dersom man ikkje bruker dekken (det kjem jo mykje ann på type hest og bruken av den)

Sjølv bruker eg litt dekken, ja. Men eg har svært sjelden/nesten aldri meir enn eit dekken på hesten. Sjølv når det er 15 minus ute så går hesten min med eit heilt vanleg middels tjukt utedekken på seg.

Og sjølv om hesten min er barbert to ganger i vinter så er eg omtrent slutta med dekken på no. Både ute og inne.

Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 24/03/2005 :  09:53:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da er vel jeg også under kategorien dekkenfanatiker. Bruker ikke dekken på unghestene som bare skal være hest, men ellers begynner jeg med dekken på høsten og tar de av på våren.
Ikke jåleri med barbering! Ikke særlig sunt for en hest å stå svett og kald med lang pels. Og kjøper man SKIKKELIGE dekken og passer på å holde de rene og hele skal ikke hestene stå å klø...
En annen ting. Det var en som sa at man skulle heve stalltemp. Det er hvertfall ikke sunt! Bedere med "kald" stall og dekken pga luft kvaliteten. Jeg hadde selv kaldstall med 34 hester, og ingen hosting i det hele tatt, men ta en tur på ridesentere med oppvarmet stall så kan jeg nesten garantere at man har endel hosting. Med mindre de har et skikkelig ventilasjon system.
Pleier også å ta av hesten dekken så den får rullet seg på varme vinterdager, men lar de ikke gå uten.
Og jo eldre hesten er jo viktigere er det å holde de varme, blodsirkulasjonen oppe, og får en mykere hest.
Gå til toppen av siden

Maximillian

Skrevet - 31/03/2005 :  13:28:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei

jeg bor langt opp i "kalde nord"... her er det litt sånn forskjellig når det gjelder dekken bruk men er blitt litt glad i dekken bruk, for man slipper langhårete hester og ponnier... men samtidig er jeg opptatt av at hesten må få beholde sin naturlige beskyttelses fett underlaget sitt...

f.eks. en ponni i hardt arbeid syns jeg BØR få bruke dekken å ha "lite pels", grunnen er at en langhåret ponni er ikke noe gøy å trene hardt ettersom det er vanskelig å få hesten fort tørket. dette vet jeg, har erfart det meget sterkt selv

men ingen i den stallen jeg bruker å være på (har selv 2hester der) eller som jeg vet om her i nærheten, bruker faktisk ikke dekken inne i det hele tatt utenom når hesten skal få tørke. selv tror jeg det bare er ca. 0 grader der.... vet ikke den ene hesten bruker nå en lett vinterdekken, veldig tynn, fordi hun har mistet all vinterpels. blir det kjøligere enn 5 minus får hun vinterdekken! den andre hesten bruker ikke dekken før det er 10 minus ute. kan hende man setter regndekken(som varmer og beskyttermot vær) hvis det blåser og eller snør. her blåser det jo nesten hver dag men..

menmen... vi har det ikke sånn som dere søringer

klems fra oss i nord!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.