hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - manen, på en eller begge sider?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 manen, på en eller begge sider?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

CowGirl

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2005 :  18:49:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowGirl  Svar med kopi av melding
hei!

Sitter å lurer litt på hva folk syns er finest, med manen til hesten på en side, eller på begge?

Ikke tenk, bare ri! Og nyt det!

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 10/02/2005 :  18:54:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg liker det best når det er på en side!!! Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2005 :  19:07:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Manen til noen hester er helt umulig å holde på en side, med mindre du bruker hårspray, hehe. Blandt annet på forponnien min; han har så mye hår at det er helt utrolig. Vokser som ugress alle veier. Syntes egentlig det ser fint ut med man på begge sider. På arabere, de jeg har kjent til, ligger manen ofte på bare en side, ihvertfall mesteparten og det ser fint ut det også, så lenge det ser naturlig ut.

Velstelt, men naturlig man ser best ut; for styla og rettklipt er ikke spesielt fint og skikkelig tjafsehår ser ikke fint ut på de fleste typer ridehester.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2005 :  19:19:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg synes egentlig det er likegyldig.. Det er ikke så nøye. Jeg legger igrunn veldig lite merke til hestens man når jeg ser en hest. Med mindre den er veldig stygg (dvs så og si ikke eksisterende, eller veldig slitt og ustelt), eller man har en flott spansk hest med den fantastiske tykke og lange man selvfølgelig..

Jeg vet ikke om det er tilfelle, men i boka "Lær ridning med Kjersit og Alex" av Kjersti Wigen forteller Kjersti om en litt morsom ting. Hennes Alex hadde da hun startet å ri han manen på en side. Det var mot den siden hesten var mest stiv. Etterhvert som han myknet opp, og ble mer jevn på begge hender forteller hun at manen delte seg mer. Hun forteller også selv at dette er noe hun har oppdaget på flere hester. Om så stemmer vet jeg ikke, men jeg tror det gjelder for et flertall av de hestene jeg har ridd iallfall. Men jeg har også opplevd flere unntak. Ofte vil jo hester med veldig tykk man også ha delt man av den grunn at det er så og si umulig å få en lang og tung man til å henge pent på den ene siden.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 10/02/2005 :  21:27:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det er fint både det eine og det andre synest eg.

Appropo det spoff nemner om man som deler seg. Far min hadde tidlegare ein fjording som fekk ha lang man. Denne var kjempetjukk. Eg dreiv derfor på å børste og styre for å få manen til å legge seg til begge sider slik att hesten ikkje skulle få all belastninga på ei side for den manen var tung altså. Etter ei stund la den seg fint til begge sider og det var ganske fint syntest eg (bortsett fra att eg aller helst ville klippe bort heile greia da, strev å ri med all den manen i veien, men, men) Men altså det eg ville sei er att om manen deler seg har litt med stellet og gjøre også, men ikkje berre det sjølvsagt.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2005 :  21:36:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Apropo hester med veldig tykk man, og det som sies om at fjordingen kan få skeiv nakke om den har lang man (jeg har aldri sett dette på fjording), så kan jeg nevne at disse hesteskysshestene i Malaga (aner ikke rase) hadde en enormt skeiv nakke grunnet en tung man som kun lå til den ene siden. Enkelte av hestene så direkte ekle ut pga dette. øverste delen av rota der mana sitter hadde rett og slett lagt seg til siden med mana, og blitt sånn. Nesten som en "pølse" som hang over. Det er kanskje en bra ting at jeg ikke har sett dette på fjording. Fjordingen har også en litt kraftigere hals, og selv om en lang fjordingman er lang, skal det antagelig ennå mer til. Men etter å ha sett disse hestene i Spania, og hørt utsagnet om at fjordingen skal ha kort man for å unngå skeiv nakke, så har jeg skjønt hvorfor. Vil igrunn anta at dersom mana er lang, og mana er delt er sjansene for skeiv nakke ennå mindre.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/02/2005 :  23:04:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Om hesten er en hingst som skal vises, så er det i alle fall lurt å ha like mengder man på begge sider, slik at hingstne kan vises fra begge sider :-) Gå til toppen av siden

CowGirl

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2005 :  00:12:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowGirl  Svar med kopi av melding
hehe.. dette var spennende å lese.. trodde ikke at manen kunne gjøre at nakken ble skeiv. Eller at manen la seg etter hvilken side hesten var stiv og myk på.. gøy!
Ikke tenk, bare ri! Og nyt det! Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 11/02/2005 :  00:27:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kommer veldig ann på hesten, synes jeg..
Hestene mine har kraftig man og midtskill :) Synes de er søte som de er jeg!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 11/02/2005 :  08:45:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
At manen deler seg etter hvilken side hesten er sterk og svak på er tilfelle. I hvertfall på samtlige hester jeg har hatt noe med å gjøre de siste årene.

Min egen har delt man, men har mest man på høyre side. Den er sterkest i venstre. I en periode var den mer rak, og manen var jevnere fordelt.

Stod på en stall med løpshester noen år, og gjorde samme oppdagelse. Fulgte et par av hestene fra føllstadiet. Som føll/ åringer hadde disse delt man, men når de ble satt i trening (trav) havnet manen på en side.

Redigert for å legge til at jeg synes det er penest med manen på begge sider til normalt, men det kommer jo litt an på hvor mye man hesten faktisk har. Angående utstilling så vises "min rase" med fletter, og da har det jo ikke så mye å si.

Redigert av - Liwi den 14/02/2005 15:12:54 Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 12/02/2005 :  22:05:32  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Jeg har også hørt at manen er delt hvis hesten har balanse, og ikke at den ligger til en side når hesten ikke har balanse. Dette er tilfelle hos noen hester virker det som, men det gjelder sikkert ikke alle hester. Morsomt uansett
[Karen og Irpill] Gå til toppen av siden

helert

Skrevet - 13/02/2005 :  18:18:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er finest med man på begge sider. Men på utstilling vil de helst ha på en fikk jeg erfare, mange liter hårspray måtte til da. Hvis manen er i veien så ser de ikke linjene godt nok.
Gå til toppen av siden

May Be Vic
» VIP

Skrevet - 13/02/2005 :  18:58:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, min hest har ikke så stor man, så jeg synes hun er penest med manen på 1 side får ellers blir det litt stusselig:P Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/02/2005 :  20:39:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
helert: Merkelig - er dette på hingstekåring?
Vi fikk beskjed om å prøve å dele manen, slik at hingsten vi hadde i trening fikk man på begge sider og kunne vises på begge.
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 14/02/2005 :  15:01:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er finest når manen er på samme side. Men hittil har jeg hatt fjording, så jeg har ikke hatt noe problemer med hvilken side den skal ligge på...

Til helga igjen får jeg en ridehest på fòr. Hans øverste del av manen er på venstre side, og den nederste på høyre side. Han er veldig jevnstilt i sidene, men om dette virkelig henger sammen, vet jeg ikke.
Men jeg har allefall lest det flere steder, og på mange hester jeg har sett/stelt, har det stemt.
Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 14/02/2005 :  15:45:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om det er nødvendig å ha manen på en side er det bare og flette ganske stramme fletter over til den siden du vil ha manen og la flettene være i tre/fire dager ( bare fletter ikke sett de i knopper)

Dette pleier og holde i sånn 9 til 12 uker på mine hester.

Varmblodsridehester er de og mine hester har ikke så veldig kraftig man de da.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.