hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Roundpen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Roundpen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bol Prins

» VIP

Skrevet - 10/02/2005 :  02:03:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Har et spm. På stallen hvor jeg skal ha hesten min er det ingen roundpen, er ridebane der, går det ann å bruke den? evt dele den av når man trener i den?

Takk for alle svar!

xxxx

Skrevet - 10/02/2005 :  03:12:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det går nok fint så lenge du har banen for deg selv, og det er skikkelig gjerde rundt. (Bør ikke være tynn strømtråd.)

Når man skal bruke en round pen er det gjerne for å komme over et problem, relatert til feks. lederskap/underkastelse.
Derfor bør man tilrettelegge slik at sikkerheten ivaretas, og man får gjenomført arbeidet skikkelig.

Redigert av - xxxx den 10/02/2005 03:18:01 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2005 :  03:14:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Når vi har hatt horsemanshipkurs her så har vi brukt ridebanen, og satt opp en runding av stolper og plastbånd. Det er selvfølgelig ikke like solid som en ordentlig rundpaddock, men det gikk så fint så
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/02/2005 :  03:21:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om man skal benytte en round pen til det den er ment for i utgangspunktet, (trene lederskap/lydighet,temming,tilvenning/innridning osv.) vil jeg ikke anbefale kun et plastbånd.
Det er et psykisk stengsel så lenge det varer, men ikke fysisk..

Når man skal face/reparere et problem gir du jo hesten muligheten til å fly tvers igjenom eller hoppe over.
Hele poenget med round pen er jo da borte, og det er 1-0 til den firbeinte, og du må inn i enda en ny konflikt-situasjon som kunne vært unngått om ikke hesten kom seg ut..

Lite smart om man skal løse en konflikt som nevnt, og det er strikk i strid med alt som har med Horsemanship å gjøre faktisk, da sistnevnte fokuserer på sikkerhet/ håndtering..

Et lite råd på veien bare: Start aldri noe du ikke er sikker på å kunne fullføre.Et tvilsomt verktøy er en dårlig start.

Kan jeg spørre hvem det er hos dere som holder NH kurs?
*Bare nyskjerrig*

Redigert av - xxxx den 10/02/2005 03:49:08 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2005 :  05:20:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
En rundpaddock bestående av plastbånd er selvfølgelig ikke så solid at det fysisk holder hesten tilbake hvis den føler seg så presset at den må stikke av. Men på begge kursene vi har hatt (med Ole Johansen) har det ikke vært et eneste tilfelle av rømte hester med plastbånd og gjerdestolper strødd omkring Den ene av hestene som var i ilden var en ung araberhoppe med utpregede villhest-tendenser og angst i blikket. Hadde rundpaddocken vært solid hadde han lagt mer press på henne enn han gjorde, men alt i alt så fungerte "jukse-paddocken" vår fint den Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/02/2005 :  06:14:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sitat:
Kopi av melding:
Hadde rundpaddocken vært solid hadde han lagt mer press på henne enn han gjorde

Det viser jo bare det jeg prøver å si.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 11/02/2005 :  01:17:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har heller ikke RP, men har brukt luftegårder som passer. Dersom de ikke er så alt for store går det fint å jobbe i dem. Jeg pleier alltid å bruke leietau e.l. til å kutte hjørnene med, slik at hesten ikke kan 'gjemme' seg der. Det liker de nemlig å gjøre, går å stille seg i hjørnet istedenfor Del av ridebanen, ellers må du løpe endel... Tenkt deg at 'sirkelen' skal ha en diameter på rundt 20m.

Er ikke meningen at jobbingen skal foregå i full fart heller. Selv har jeg bare brukt en enkel strømtråd, longeringsline eller noe slikt for å dele av luftegården. Hester får se først hvor den nye grensen går, og så begynner vi. Fungerer supert.

Er hesten så ille at den kan finne på å løpe ut, så ville jeg nok heller vurdert å jobbet den i line jeg da... Hesten skal ikke føle seg så presset at den ønsker å hoppe over eller løpe gjennom gjerdet. Du kan trene hesten like godt uten å ta den opp i trav en gang. Hovepoenget er å flytte på hesten, ikke at den skal beinfly rundt inni der. Selv prøver jeg å oppnå et rolig og jevnt trav. Er den skikkelig ille så er det nok uansett best å få noen erfarne til å jobbe med den.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/02/2005 :  04:47:29  Vis profil  Svar med kopi av melding

En ting er hva en kan bruke, en annen ting er hva man bør bruke. Det var det jeg ga råd om.

At noen bruker en round pen feil og trener/presser hesten ut over det som er hinsides all fornuft, er nok en annen problemstilling og tråd.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 11/02/2005 :  22:31:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klart det. Men man tager hvad man haver Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2005 :  07:10:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hvis hesten føler seg så presset og redd at den prøver å bryte seg ut av gjerdet, da er det normalt ikke gjerdet som i utgangspunktet er problemet, men den personen i midten som overdriver en smule... Jeg vet ikke hvordan alle her praktiserer trening i rundpaddock, siden rundpaddock av plastbånd kalles et dårlig verktøy. Men den måten jeg har lært går fint å utføre på en normal tam hest i en rundpaddock av plastbånd, selv om en solid en hadde vært å foretrekke i enkelte tilfeller Gå til toppen av siden

Bol Prins

» VIP

Skrevet - 23/02/2005 :  14:50:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ridebana er selvfølgelig ordentlig, med solide stolper og ikke trå for å si det slik, men syns ridebana blir for stor, så tenkte at jeg skulle dele av halve eller noe...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 23/02/2005 :  20:46:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det gjør du nok lurt i å prøve.

Jo større områder og åpne gjerder rundt (som et plastikkbånd feks..) jo mer må du streve for å få nærkontakt og oppmerksomhet av hesten.
Ikke noe godt utgangspunkt som sagt om du har et problem du må løse.

Dette er også en grunn til at en Round Pen egentlig er konstruert med tette høye vegger..

I Norge er det nok få som helt har fortsått hva en Round Pen egentlig er og skal brukes til.
Derfor prøver jeg å forklare dette litt da, men noen er tydeligvis mer opptatt av å poengtere hva en selv synes fungerer like bra som en Round Pen...sukk, det var ikke poenget mitt ihvertfall.
En Round Pen er en Round Pen.

En Round Pen brukes ikke til å trene skolerte voksne hester i, (bortsett fra Norge kanskje da...?) da den i utgangspunktet som nevnt tidligere, er utviklet for temming (få hesten "broke") og tilvenning/lydighetstrening av urutinerte/uberegnlige og/eller problem- hester.

Som jeg skrev tidligere men som enkelte har oversett; en ting er hva en kan bruke, en annen ting er hva en bør bruke.
Jeg synes ikke man skal oppfordre til å bruke noe som egentlig er dårlig egnet om man har et større problem med hesten som må løse.

Man må jo se an hesten og hva man skal trene også.
Nå vet forhåpentligvis noen fler forskjellen på bruksområde på en ridebane kontra en Round Pen da ihvertfall, for den er faktisk nokså stor, og derfor er det viktig også å få frem hvorfor ..
Så får man bare bruke det man selv vil.

Lykke til uansett!

Redigert av - xxxx den 23/02/2005 21:14:10 Gå til toppen av siden

Bol Prins

» VIP

Skrevet - 05/03/2005 :  00:57:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen :p skjønner din frustrasjon She-type.. Jeg har brukt rundpaddock masse før, er bare det at den stallen jeg skal ha hesten på er det ikke det.. og det må da gå ann å bruke en grei ridebane, om den deles av selvfølgelig :)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/03/2005 :  15:45:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeps, høres helt greit ut slik du beskrev den tidligere. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.