hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - å få hesten til å sette seg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 å få hesten til å sette seg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LivogZara

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  17:58:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei!!=)
jeg burde vel kanskje vite dette men....=)
ludde trenger flere muskler i rygg/bak, for å kunne sette seg i galoppen....det går bare i en fart, og det er ikke alltid det går sakte =)
jeg vet hvordan jeg bygger muskler, men det blir så myeav det samme...og jeg vil ikke gjøre hesten møkk lei...noen som kan komme med øvelser som kan være med på lang sikt å få han til å sette seg?
å ri på volte hver gang, blir altfor ensforming trening syns jeg...
vi har trent på versader,sjenkelvikninger, tempooverganger,overganger,bøy og tøy,masse halvparader, stille og vrangstille på volte og sikket mer...

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  18:11:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Skritt oppoverbakker. :-) Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 09/02/2005 :  09:28:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
For at hesten skal kunne samle seg i galopp må den ha balanse og styrke til å greie dette. En del tror at det er ryggmusklene som jobber mest når hesten bærer seg. Dette er feil. For at hesten skal kunne løfte ryggen, må musklene på undersiden trekke seg sammen (kjenn etter på deg selv når du står på alle fire) For at hesten skal få tak på dette, må den ries i en lav form først. Mange hester har også problemer med å bære seg fordi de skyver mer med bakbeina enn de bærer (de fleste travere har dette problemet...) Da må man ri dem i ganske lavt tempo slik at de lærer seg å ikke skyve.

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 21/02/2005 :  13:35:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
her er tips jeg fikk til å få hesten til å sette seg mer i galopp:
1. bomarbeide, korte ned på avstanden etterhvert slik at hesten bremser seg litt mer naturlig, gymnastikkhopning med kort avstand mellom hindrene (fint å variere litt)
2. kontragalopp
3. øvelser med galoppfatning, dvs. trav-galopp, skritt-galopp, holdt galopp og gjøre MANGE!
4. versader i trav-rette opp og deretter galoppfatning

generelt passe på tempo og test hesten ved å ri innenfor sporet innimellom, evt ri sideførende i trav for å myke opp og styrke hesten i trav som igjen vil virke positivt i galoppen.

disse øvelsene fungerte meget bra for meg! selvsagt med litt andre i trav og skritt i tillegg...;)
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 21/02/2005 :  15:27:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
takk for tips kjersti....kan begynne i skritt og trav, hesten blir 100% tulling når jeg prøver å fatte....men skal få det til en gang =)
må bare trene mer =)

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 21/02/2005 :  23:35:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Halvparader, fordelsvendinger, rygging, holdt i nedoverbakker, tempovekslinger,sideførende øvelser og skritting/traving i stigninger styrker bakparten slik at den lettere setter seg senere.

I tilegg vil jeg anbefale galoppfatninger når du merker at den begynner å bli litt sterkere. Altså ikke frese runde på runde i galopp på volta,det har ingenting for seg og styrker fint lite. Men ta ned til trav og skritt, og legg inn heller flere fatninger.

For hver gang hesten fatter galopp, må den nemlig sette seg.Og for hver gang du ber om å gå ned til trav eller skritt, rir du en halvparade..Alt dette er styrkende uansett om du sitter i salen eller ikke.
Dette arbeide pleier jeg også å gjøre fra bakken en stund, før jeg setter meg i salen å forlanger det.(Vanskligere å balansere/bære rytter enn uten).

Lykke til!
Gå til toppen av siden

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 22/02/2005 :  18:56:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også en hest(kaldblods) som har vanskelig for å fatte galopp! Han er for tiden dårlig trent, men jeg ønsker selvfølgelig å gjøre noe med det.
Ble nyskjerrig på det She-Type sier om å forlange det fra bakken før man forlanger det fra salen.
Orker du å forklare meg i detalj(som om jeg var helt grønn) hvordan jeg får hesten min til å fatte galopp fra bakken uten at det er snakk om full fart også galopp...
Longerer han for tiden med lett innspenning, men klarer ikke få han til å fatte galopp. Mulig volta er for lita til han? Er jo også snø-underlag,kanskje han er redd for å skli?
Hadde vært fint med innspill både fra She-Type og dere andre!!
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 24/02/2005 :  11:11:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg jobber hesten min mykje slik She-Type snakker om. Tenker spesielt på galoppfatninger. Og det hjelper det skal eg love deg. Eg gjør dette både frå hesteryggen, da gjerne ved å ri på storvolten og fatte ved c eller x, ri 1/4 til 1/2 storvolte, gjøre overgang til roleg trav eller skritt, ny fatning osv.

Gjør dette også når eg longerer eller tømmelongerer hesten. Samme metode. Fatte galopp galoppere opptil ei halv runde, overgang, ny fatning.

Det krever jo ein del lydighetstrening å få hesten til å høyre på stemma di, men det kommer med trening og tolmodighet.

Gå til toppen av siden

Jax

Skrevet - 24/02/2005 :  15:08:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
får bare komme med at åttetall er også en fin måte å trene hesten opp i steden for på bare en volte bytter du volte hver gang. :D lykke til(=

Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 24/02/2005 :  19:37:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Har du lært deg pessoa longesystem (har sikkert mange navn), eller kjenner noen som faktisk kan bruke det, kan det være et nyttig hjelpemiddel. Det er et longesystem som også går bak bakbeina, slik at hesten tvinges mer til å sette beina under seg. Jeg har sett gode resultater med dette på unghester i proff trening.

Men pass på! Dette kan, som all annen innspenning, gjøre stor skade dersom det brukes feil! Hvis du vurderer å bruke slikt, bør du få opplæring av en som kan det. (generelt råd - jeg vet jo ikke hva du kan og ikke kan)

http://www.hestekur.no

(anbefales)
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 25/02/2005 :  19:30:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hefa. har hørt om pessoa systemet, men kan nok ikke det nei....
longerte i dag, jobbet bra nok, men kan ikke kreve så mye av han...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/03/2005 :  10:44:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
MartineDagny:

Det er et stort tema å skulle forklare, vi har alle forskjellige metoder ved å lære en hest å galoppere fra bakken.
Din hest er vel en Kaldblodstraver, (selv om den ikke er travkjørt, er den avlet frem for det) og da må man ta utgangspunkt i det, og ikke som min feks. som har gangarten galopp inne fra før.

I store trekk med din hest er dette noen tips å gå ut fra:

<Gi hesten stor plass, be alltid om galoppfatning i utgangen av svingen på kortsidene.Da ser hesten at den har plass i bevegelsesretningen. Longer gjerne uten tau i starten for bare å få hesten til å tenke galopp.

<Sørg for at det er et godt underlag.Er det dårlig vil hesten kvie seg for å slippe seg ut i en gangart den har dårlig kontroll/balanse over.

<Ikke ha den spent inn, den har lettere for å balansere seg "lang" når den ikke har ridehestmuskler og er vant med å samle seg i kortere form.

<Prøv å time fatningen riktig, følg med på beinplasseringen og be om galopp når hesten har noe av vekten på innsiden.I utgangen av hjørnet har den det om den ikke flyr med hodet utoverstilt.
Den fatter med innvendig bakbein, derfor er det lurt å "fange" akkurat dette øyeblikket for lettere å provosere frem galoppsteget.

<Gi masse ros med stemmen om hesten bare "tenker" et galoppsteg.
Om den så bare tar ett steg er det veldig bra.Det er slik den lærer en ny øvelse.Man må nemlig se på dette som en ny øvelse hesten skal lære og da er ros meget viktig for at den skal forstå at den har tenkt riktig.

< For å få typiske ridehest- muskler og balanse til gangarten galopp, må hesten styrkes til dette.Bruk gjerne litt innspennning i trav når du longerer, det er eneste måten du får samlet den uten å sitte i salen.
Da vil den automatisk måtte krumme ryggen og bruke mer bakpart for å skyve seg frem.

<Vær nøye med at den er spent inn i riktig form med tanke på dens utgangspunkt, kroppsbygning og styrke. Spennes den inn for kort, vil den henge/støtte kun på bittet og ikke slippe seg foran og bruke bakparten.
Den skal gå lang og dyp i starten, senere kan man forlange noe mer samling.Det viktigste er at den ikke går med hodet rett ut eller opp i været. Det er også slik unge ridehester blir spent inn/ridd i begynnelsen.

<Husk: Lang og dyp i trav, da er du på rett vei. En traver har generelt en flatere overlinje enn en halvblods ridehest, så du kan ikke forlange en kortere form før hesten er styrket og bygd for det. Og ikke noen innspenning i galopp enda, først må den få tillit til å balansere seg å sette beina riktig i gangarten.

<Ikke bry deg om tempo på dette tidspunktet, (men runde på runde med beinflying har lite for seg) det viktigste er at hesten vil prøve å galoppere noen steg. Når den forhåpentligvis får mer riktig musklatur/styrke og balanse, vil den senke tempo av seg selv fordi den da er mer styrket og kan samle seg.
Dette tar lang tid og enkelte travere får aldri en kort galopp, det må man være klar over.De er avlet for noe annet og man skal ikke presse de til noe som er unaturlig og umulig for de å klare. Men dess yngre hesten er jo lettere mht. til å bygge om musklatur osv.

Lykke til!

Redigert av - xxxx den 01/03/2005 10:57:43 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 01/03/2005 :  11:59:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Det høres veldig intressant ut det She-Type skriver her. Men hvordan longerer/trener jeg hesten lang og dyp?
Dette er jeg helt " grønn " på....

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/03/2005 :  12:36:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vansklig å forklare uten et bilde, men jeg skal prøve.Det finnes forøvrig en masse gode bøker og videos om dette, og de vil jeg anbefale.

Man spenner inn hesten med feks. innspenningstøyler ifra salen (i nivå med feks.gjordfeste, eller mellom forbeina) eller longeringsgjorden (den har ringer som viser hvor det bør festes) til bittet, slik at hesten vil gi etter for presset av bittet/tøylene i munn, og krummer nakken noe og senker hodet ned og frem når man ber hesten om å gå.
Altså ikke nesa inn mot bringen, men mot bakken i en svak,lav bue sett fra hestens nakke/rygg.

Da krummer den ryggen i stedet for å gå svai som den gjør med hodet rett ut eller opp.
Senere når hesten da skal ris, sitter du på musklene og ikke skjelettet.
Sistnevnte sliter voldsomt på hesten og målet ved all ridning er å ri en hest som går i samling og at man sitter på ryggmusklene og ikke rett på skjelettet.

Ikke longer med innspenning på egenhånd første gangen om du er "green as grass", men få en erfaren til å vise deg hvor mye du skal spenne inn, og hvorfor man bør gjøre det.
Det har også med at hesten lærer seg å akseptere bittets virkning riktig, vike unna for press.Og det kan jo være kjekt at hesten har lært når du sitter i salen...

Redigert av - xxxx den 01/03/2005 12:43:34 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 01/03/2005 :  18:17:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja, nå forstod jeg hva du mener
Det er slik jeg har longert ham, men visste ikke at det er det som heter lang og dyp. Men det var kjempekjekt og få lære det, takker og bukker

Du er meget god til og forklare og beskrive ting, She-Type

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 01/03/2005 :  18:23:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
OK She-Type!!
Tusen takk!
Tror det første problemet mitt er at jeg ikke har hatt stor nok plass for longeringen hittil. Skal forsøke på et større område, nå.
Han er nemlig veldig flink i longe, lydhør og rolig. Så jeg tror at det kan være fint for han og meg å lære/øve på galoppsjenkel fra bakken til å begynne med.
Igjen tusen takk for fine tips!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.