hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Betaling?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Betaling?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  20:11:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Ta kontakt så mange steder du kan. Er du heldig får du flere alternativer å velge mellom :)
Lykke til! (=
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  20:11:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg betaler nå 400 kr. pr. mnd. og får i prinsipp ri så mye jeg vil, gjøre hva jeg vil - de stiller opp med henger og bil om jeg vil på stevne eller kurs; og stallen ligger i Oslo, slik at det ikke blir noen ekstra utgifter på meg. Aiai, heldig med den tror jeg :-) Gå til toppen av siden

Tuvus

» VIP

Skrevet - 08/02/2005 :  20:28:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva syns dere? Jeg har ridd i 1 år, men har ridd mye utenfor ridekursene+ at jeg fikk hoppe opp to kurs fordi læreren min syns jeg var så flink. Burde jeg bli hestepasser/forrytter?

klem
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  21:11:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg syntes godt du kan være hestepasser; da vil du få masse erfaring med hest som du får bruk for når du eventuelt får egen hest senere. Spør i staller rundt omkring om de trenger hjelp. Selv om du ikke har så mye erfaring fra før, blir hjelpsomme folk som man kan stole på satt stor pris på og lære gjør du underveis. :)
Gå til toppen av siden

Tuvus

» VIP

Skrevet - 09/02/2005 :  13:10:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det vil jeg! Annenhver mandag og hver(nesten) onsdag drar jeg jo opp og saler på, pluss at jeg hjelper til med å hente hester, møkke, fore, vanne+++ Så de forventer vel egentlgi at jeg kommer hver onsdag og annenhver mandag da:) Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 08/03/2005 :  12:36:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er i grunnen ikke prisen på hesten som bestemmer hvor mye man betaler når man har hest på for eller om man vil ha hestepasser. Da jeg var yngre startet jeg med å være hestepasser. Situasjonen var da slik at jeg måket, og kostet i stallen og stelte hestene. Til gjengjeld fikk jeg ri av og til gratis, når jeg da red fikk jeg beskjed om hvordan og hvor jeg skulle ri. Det var en ordning som fungerte godt for meg siden jeg fikk tett oppfølging og klare beskjeder for hva som skulle gjøres. Jeg lærte utrolig mye, og etter noen år følte jeg meg klar for litt mer ansvar. Jeg fikk meg hest på halvfor, og betalte det det kostet å ha hesten de dagene jeg hadde den og fikk ha den som "min egen" de dagene jeg leide den. Det betydde at jeg selv kunne velge hvordan og hvor jeg ville ri, tok det daglige stellet og måket. I tillegg kunne jeg være med på stevner og være med på å planlegge treningsopplegget til hesten. Nå har jeg selv egen hest, og har prøvd både å ha forryttere og hestepasser. Forrytterne har betalt det det koster å ha hesten den dagen de har den, f.eks 3100(kr pr mnd i stalleie):31(dager i mnd), dvs ca 100 kr hver gang. jeg betaler selv skoing og veterinær ol. Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 26/03/2005 :  15:43:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fordi en eier steller og rir hesten sin. Dette koster penger. Så hvis fôrrytteren også får stelle og ri uten å betale så er det rart. Hvor magne hadde hatt hest da??? Men 500 pr uke var veldig dyrt! Da jeg skulle ha hest på halvfôr (Ble ikke noe av det) da skulle det koste 500 pr mnd.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 27/03/2005 :  12:13:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Jeg tar meg ikke betalt for forrytter.
Men da har jeg visse krav til personen, at jeg vet at hesten min får ordentlig trening osv.

psst: leter etter en forrytter nær Ås for islandshesten min så hvis en av dere leter etter en islandshest to ganger i uka kontakt meg..Som sagt,gratis

Gjør livet til en fest, ri islandshest! Gå til toppen av siden

Anja il

» VIP

Skrevet - 15/04/2005 :  10:47:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
det va da veldig mye for å ri ett bar ganger i uka.. jeg ville heller anbefalt å skjekke ut flere steder å så ta den biligeste.. prisen kommer helt ann på eieren.. det er han/hun som bestemmer d.. jeg skal oxo ha hest på fôr, men det er helfôr.. å d gleder jeg meg veldig til.. Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 29/04/2005 :  20:25:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg har som som kanskje noen har fått meg seg vært på utkikk etter hest på halvfor en stund nå. Prisene varierer veldig, men det viktige for meg er HVA jeg kan bruke hesten til. Jeg ønsker å ri dressur, og er villig til å betale litt for å få lov til det. Hadde jeg kun blitt tilbudt turridning ville jeg nok ikke gjort dette selv om det var gratis. Syntes det er helt fair at hesteeiere krever penger av sine forryttere (men ikke over det det koster å ha hesten), og man må da som forrytter ta stilling til om prisen er verdt det man får igjen for det!
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

kreset

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  11:02:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Henviser til det Tutta skrev: Altså, jeg skjønner at man må betale for å ri hesten til en annen, men dette med møkking og sånt, det er vel ganske herlig å få betalt for å gå og se på at en annen jente/gutt møkker hos hesten, gir den vann, fôr og setter den ut... Du burde jo trekke litt ned i pris

At det er "herlig" å se på at andre møkker er det ikke. Jeg synes at en forvert skal betale for sin dag, for at det er dyrt å holde en hest. Det å møkke og å fylle vann hører med til å ha omsorg for et dyr. Betaler man bare for å ri, gjør man bare noe for seg selv, og er ikke med på helheten liksom. Samtidig synes jeg ikke at noen eiere skal tjene på å ha forvert. Det er stor forskjell i pris for en eier å ha en hest på en stor stall med ridebane, ridehus og utslipp osv. Mens for de som har hesten hjemme som bare betaler akkurat hesten (slipper baneleie og stalleie), så er saken annerledes. Og man bør betale litt i forhold til hvor fritt man får bruke hesten; om man bare skal skritte på tur, eller man får ri på både tur og bane. Siden jeg har en stor hest som er dyr i drift, og samtidig må betale stalleie og baneleie, betaler forverten min 650 kr i måneden for to dager i uka. Jeg skulle gjerne ha tatt ned prisen, men da er det jo nesten umulig å ha råd til å ha hesten på stall. Dessuten er ikke 650 kr i måneden mye i forhold til mye annet jeg har hørt om her!

Dessuten er det forskjell på hva forverter ønsker å bruke hestene til! Vet at det er mange som bare vil betale for baneridning, men jeg vet også av flere som ikke vil ri på bane- og som tar det som en selvfølge at de skal betale like mye for å ri på tur. Som sagt: hesten er like dyr i drift om man rir på tur eller bane.

Mvh Kamilla
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  12:25:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
At man betaler for å ri mener jeg forsovidt er helt greit så lenge man da får litt ut av det,gjerne ved at hesten er en godt skolert hest...som man kan ri med på bane dressur/sprang.

Men er dette en "uskolert" hest,som min ;) og blir brukt på tur(traver som og går løp),og gjerne er en hest i opplærings-fasen...da mener jeg det blir feil av meg å kreve betaling...for da gjør jo passer meg en tjeneste :) Jeg får fri,og avlastning.
Men er og viktig da for mitt vedkommende at denne passeren er en som er så flink at hun kan ta seg av hesten uten at jeg trenger være der...ellers er jo hele poenget for min del borte... :)

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 26/05/2005 12:30:09 Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  19:52:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
At man betaler for å ri mener jeg forsovidt er helt greit så lenge man da får litt ut av det,gjerne ved at hesten er en godt skolert hest...som man kan ri med på bane dressur/sprang.
Opprinnelig postet av Lene.

Dette er jeg helt enig i. Som forrytter er betalingsvilligheten min større når hesten er godt skolert og jeg kan lære masse av å ri hesten. Dette går vel mest på personlige preferanser - liker man å ri på tur er man kanskje villig til å betale mer for å få lov til å gjøre dette.

Jeg har nå lett etter hest på for siden januar. Jeg har vært en del rundt og prøveridd hester og syntes det samme går igjen. I Trondheim ligger prisen på forhest på ca 100 kroner gangen, noe jeg syntes er helt fair. De jeg har vært i kontakt med har også vært klare på at jeg som betalende forrytter kan disponere hesten som jeg vil den dagen jeg har hesten - såfremt den er frisk da. Med mindre hesteeier er fantastisk rik syntes jeg det er riktig å betaler for meg så lenge jeg opplever et utbytte av å holde på med hesten. For meg å bare ri på tur f.eks ville nok blitt kjedelig i lengden (kanskje jeg erter på meg litt folk her nå, men slik er nå min mening).

De fleste hesteeierne sier imidlertid at det er mer viktig med riktig rytter enn pris. Syntes mange strekker seg langt for å beholde foryttere de er glade i, selv om det betyr at de får mindre penger for det. Alle virker dessuten opptatt av at "gullet deres" skal ha det så bra som mulig de dagene de ikke kan ri selv - åpentbart innlysende. Noen har kanskje forrytter kun grunnet det økonimiske aspektet - og jeg har full respekt for dette og at de således må ha betaling for det.

Tutta: Syntes det høres ut som en god ide for deg er å bli hestepasser. Da lærer du masse om hestestell som vil være uvurdelig senere. Dessuten er mange hesteeiere flinke med å gi ridning som belønning for gode hestepassere. Du kan jo prøve å gå innom ulike staller i nærmiljøet. Dette anbefales sterkt da du fort kan danne deg et intrykk av stallen og om du vil trives der. Du kan også sette inn annonse i lokalavisen/her på hestemarked. Du kan også høre på den stallen du er nå om noen vet om noen med behov for hestepasser.

edit for å legge til svar til tutta

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 26/05/2005 19:57:21 Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 27/05/2005 :  12:57:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en hestepasser/fôrrytter på hesten min. Hun har hesten min 2 dager i uken hvor hun rir, møkker, blander fôr og alt annet stell av hesten min. Hun betaler ingenting, og dermed er hun jo en hestepasser. Men grunnen til at jeg ikke tar noe fra henne er at det å finne en som vil betale og som jeg samtidig stoler 100% ikke er så lett. Dessuten har jeg økonomi til å ikke ta betalt av henne. Er viktigere for meg at jeg kan spørre henne hvis jeg trenger hjelp utenom det faste og at hun er til så stole på, enn å få 600 kr i mnd som faktisk ikke utgjør så mye forskjell uansett. Men hadde jeg hatt dårligere økonomi måtte jeg nok ha tatt betalt, men da er det ikke sikkert jeg hadde beholdt henne...

Da jeg var fôrrytter betalte jeg 75 kr gangen og da gjorde jeg det samme som hestepasseren min gjør. Men skulle jeg betalt masse for å være fôrrytter ville jeg nok hatt litt frihet også! Vil man bare ha en til å daffe rundt på tur, så syns jeg ikke at man kan kreve så mye. Tar jeg betalt av en fôrrytter, så ville jeg for eksempel latt henne få ri for innstruktør hvis hun ville det.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 27/05/2005 :  22:25:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hestepasser møkker og tar ut/inn hestene de dagene hun er der. Skritter og traver ofte opp og ned for meg, og får av og til ri en av de på tur sammen med meg når jeg rir den andre. Dette er gratis da hun bare er HESTEPASSER. Derimot hadde jeg forrytter for flere år siden. En dame hadde da hesten på halvfor sammen med meg, vi hadde tre dager hver + at hesten hadde en dag fri hvor vi byttet på arbeidet. Da betalte hun halvparten av stallutgiftene, spon, sko osv på 3000,- dvs 1500,- i mnd. Hun fikk da på sine dager gjøre og ri hvordan hun ville, dressur, sprang, tur osv, for hun var FORRYTTER.

Dette er forskjellen på de to begrepene mener jeg. Jeg bestemmer over hestepasser, forrytter bestemmer selv.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.