hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - vaksinasjon
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 vaksinasjon
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 30/01/2005 :  22:16:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg har hørt så mye forskjellig når det gjelder vaksinasjon. At hesten ikke kan bli svett på 10dager, 7dager og 5 dager... Hva stemmer?

Hestene mine stakk av i dag og da løp de seg svette... Jeg vaksinerte for 3 dager siden. Må jeg revaksinere da?

Det sies jo oxo at de kan bli svette om det er på egen vilje, mens andre sier de ikke kan bli svette i det hele tatt...

Og det er vel også forskjell på om man vaksinerer to ganger i året eller en?!?

Jeg vaksinerer en gang i året.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 30/01/2005 :  22:28:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Har hørt en uke, 5 dager, 3 dager og at det ikke har noe å si fordi vaskinene i dag er såpass gode at de trenger inn i blodet raskere enn før, så om hesten svetter eller ikke har ikke noe å si. Men hvis noen har et skikkelig svar så kom med det. Lærer så mye forskjellig.

En annen ting, siden vi er inne på emnet, så trenger jeg ikke starte ny tråd:
Ponnien jeg har på for fikk ifølge papirene vaskine oktober 2003 og desember 2004. Når trenger den en igjen? Har hørt at hvis det går mer en ett går imellom vaskinene, så må den omvaksineres igjen etter en viss tid , men har ikke fått med meg etter hvor lang tid, så hvis noen vet dette hadde det vært veldig kjekt :)

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 30/01/2005 :  22:33:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ettersom jeg ble fortalt da min hest ble vaksinert så skulle han bare ta det med ro samme dagen og dagen etter, hørte ingenting om ikke å svette ( man kan jo ikke binde opp hesten heller)..

Det skal ikke gå over et år mellom hver vaksine, om det gjør det må man ta grunnvaksinen på nytt.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 31/01/2005 :  00:37:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hesten svetter for mye samme dag og dagen etter kan den svette ut vaksinasjonen har jeg lært. Og den skal heller ikke stresse noe, da det kan føre til bivirkninger (husk at du også kan bli svimmel eller dårlig når du har tatt vaksine på skolen el.l.) Så altså, ta det litt piano de første tre dagene, men så er den klar for nye oppgaver
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 31/01/2005 :  08:32:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.veso.no/?Oslo:Bruk_av_vaksine_til_hest

Etter at hesten har fått grunnvaksinene skal det holde å vaksinere en gang i året, med mindre det er utbrudd av f.eks hesteinfluensa på stallen eller i miljøer hvor hesten vanker (hmm...).

Hesten kan ikke svette ut en vaksine (vaksinen går jo i blodet..), men hester skal ta det med ro (ikke gå harde løp, hard trening osv). Når vi vaksinerere putter vi egentlig hesten full av smittestoffer og for å unngå eventuelle bivirkninger skal hesten ikke utsettes for harde anstrengelser.

Tror ikke hetsene dine bør revakineres Roxira....
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/02/2005 :  00:11:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Att hesten kan svette ut vaksina det er nok berre tull. Man skal ta det med ro med hesten og svette minst muleg pga att man helst ikkje vil att hesten skal bli sjuk. Som Opal skriver så utsetter vi imunforsvaret til hesten ein del når vi gir den vaskine. Dersom vi da i tillegg trener hesten svett bruker den masse krefter på å "hente seg inn igjen" etter treningen og da kan dette bli for mykje for imunforsvaret. Ergo kan hesten bli sjuk og det vil vi vel helst ikkje, eller?

Sånn sett skal det vel ein del til før hesten eventuelt blir sjuk, men det er slikt vi ikkje bør gamble så mykje med akkurat.

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 07/02/2005 :  11:21:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
TIL OPAL: Hesten kan ikke svette ut en vaksine (vaksinen går jo i blodet..), skriver Opal. Jo, den kan faktisk det. Om du tenker alkohol, så går den også i blodet. Om du er i syden/varmen eller stresser mer, så går alkoholen fortere ut av blodet og kroppen, altså du svetter den ut. Samme er det med vaksiner og, den kan faktisk svettes ut om hesten blir for svett rett etter vaksine. Har spesifisert spurt dyrlegen om dette. Men da må han være VELDIG svett da, ikke bare fuktig.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 07/02/2005 :  12:37:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alkohol svettes ikke ut....Det er forbrenning i leveren (og derfor mange alkiser får "skrumplever") som er hovedårsak til at alkohol forsvinner ut av kroppen (samt noe via utånding og urin). Det er en utbredt misforståelse at akohol kan stresses/svettes vekk.
Vaksine settes i blodet. Alkohol drikkes og går over i blodet via tarmene.
Mulig noe kan svettes ut, men det er vel ikke primært derfor hestene skal ta det rolig etter vaksinering.
Gå til toppen av siden

irja_balder_lotta

Skrevet - 07/02/2005 :  17:58:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo=)

Man skal ikke ri hestene hardt på 12 dager, men man kan begynne å skritte små turer med de etter 2-3 dager(Uenighet om denne regelen her)... Opplysninger ifra dyrlege i kommunen=)

Vaksinasjonskortene SKAL inneholde 2 grunnvaksinasjoner og regelmessig vaksinering for hvert år.
Hestene skal vaksineres etter MAKS 1 år, og ikke en dag mer
Da vil du i så fall bli utelukket fra stevner og kurs osv..Men for hestens beste så følger man også denne regelen !! =)

En grunnvaksine vil si at hesten er vaksinert 2 ganger i løpet av maks 93 dagers mellomrom...tror det var 93 dager!?

*klæms*
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 07/02/2005 :  21:42:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man skal ikke ri hestene hardt på 12 dager, men man kan begynne å skritte små turer med de etter 2-3 dager(Uenighet om denne regelen her)... Opplysninger ifra dyrlege i kommunen=)

Tydelig forskjell fra dyrlege til dyrlege her, siden vår sier tre dager. Hvordan hadde det gått med alle rideskolene om de måtte "stenge" i nesten to uker? Aldri hørt om noen som har praktisert den regelen...

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2005 :  21:54:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
fra linken Opal ga til Veterinærmedisinsk Oppdragssenter
Kopi av melding:
Den må ikke utsettes for ekstra påkjenninger som løp, hard trening, lengre transporter, sterk kulde o.l. de første 10 dager etter vaksinasjonen.

Ekstra påkjenninger vil vel si påkjenninger som er større enn det hesten vanligvis utsettes for. Dvs: ikke ta en ekstra hard treningsøkt, ikke ri på stevne, ikke ri på trening hvis du vanligvis bare rir på tur, ol..

Gå til toppen av siden

irja_balder_lotta

Skrevet - 08/02/2005 :  21:23:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
TORHILD; Om du ikke mener dette så for nå det være så..Det er forskjellig fra sted til sted. Her i nordreisa sa en dyrlege dette, så da gikk jegb ut i fra dette.

Men det er ikke alle som sier dette. Foreksempel mamma er ikke enig! Vi har hittil valgt å la hestene stå i absolutt(!!) minimum 1 dag, vanligvis 2 dager før vi begynner å trene de i gjen. Da går det "gradvis" opp eller hva man skal kalle det for..

En dyrlege i tromsø som har hvert å vaksinert her sa at hestene ikke trengte å stå i mer en 2 dager, så kunne man ri de normalt.

Først og fremst så vil jeg tenke på hestene mine, og ikke alle andre
Har heller ikke noe med rideskoleelever og hester i rideskolen å gjøre, så da har ikke jeg noen problemer med disse vaksinene... Hadde jeg hadt rideskolehester ville jeg ha valgt å vaksinere hestene på sommmeren om det hadde hvert mulig NÅr de ikke var i bruk...

*Klem*
Gå til toppen av siden

irja_balder_lotta

Skrevet - 08/02/2005 :  21:27:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
TORHILD; Om du ikke mener dette så for nå det være så..Det er forskjellig fra sted til sted. Her i nordreisa sa en dyrlege dette, så da gikk jegb ut i fra dette.

Men det er ikke alle som sier dette. Foreksempel mamma er ikke enig! Vi har hittil valgt å la hestene stå i absolutt(!!) minimum 1 dag, vanligvis 2 dager før vi begynner å trene de i gjen. Da går det "gradvis" opp eller hva man skal kalle det for..

En dyrlege i tromsø som har hvert å vaksinert her sa at hestene ikke trengte å stå i mer en 2 dager, så kunne man ri de normalt.

Først og fremst så vil jeg tenke på hestene mine, og ikke alle andre
Har heller ikke noe med rideskoleelever og hester i rideskolen å gjøre, så da har ikke jeg noen problemer med disse vaksinene... Hadde jeg hadt rideskolehester ville jeg ha valgt å vaksinere hestene på sommmeren om det hadde hvert mulig NÅr de ikke var i bruk...

*Klem*
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.