hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forskjellen paa linjeavl og innavl?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Forskjellen paa linjeavl og innavl?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

FallonD

» VIP

Skrevet - 29/01/2005 :  04:39:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er din(e) forskjeller paa linjeavl og innavl?

Mine er:
Linjeavl-Du bedekker ei hoppe med en hingst som har en hest lengere bak i stammen som har eks. veldig gode bevegelser, og du oensker aa utheve disse gode bevegelsene.
Innavl-Soesken parres og faar foell. Eller du "avler" med hingsten til naboen siden den er nermest og billigst og ikek tenker paa stammen.

Cessa

Skrevet - 29/01/2005 :  10:17:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg blir vel kjeppjaget nå tenker jeg, da jeg har ganske ulike meninger enn andre her har jeg merket.... Jeg har selv mye erfaring med avl (kaniner) og der er innavl og linjeavl mye brukt, og mye debattert!

Definisjonen på innavl er at det er innavl om paringen gir avkom med høyere innavlsgrad (felles gener) enn gjennomsnittet for arten/rasen. Derfor varierer dette veldig fra art til art.

Innavl er derfor et ganske vidt begrep, og omfatter mye mer enn far/datter, mor/sønn og søskenparing. Man regner også innavelsgrader i %, og far/datter, mor/sønn og helsøskenparinger er 50%. For hvert ledd man kommer utenfor dette halveres %, så bestemor/barnebarn er 25%, halvsøsken er 25%, fetter/kusine 12,5% osv.... Og, så fort man utavler ett ledd blir innavelsgraden 0%!

Linjeavl er at man har et (eller flere) gode individ man vil berike en stamme med. Man avler da tilbake på dette individet, eller nære slektninger, i et mønster slik at avkommene får mer gener fra dette individet enn ved utavl. Man lager da flere individer med samme egenskaper som det gode individet man starter med (det er hvertfall målet...) Man kan, med sterk linjeavl, få avkom med tilnærmet 100% felles gener som stamdyret (Flere generasjoner tilbakeavling på stamdyret)

Linjeavl er altså et "pent" ord for innavl, og man tolererer dette så lenge det heter linjeavl....Men linjeavl er ikke noe annet enn innavl. Man "samler" gener på begge måter.

Innavl kan være bra om den som utfører dette vet hva den driver med! På samme måte som at linjeavl kan være ille om man bare avler ivei og ikke har nok kunnskap. Man skal også vite hvor bra arten man avler på tåler innavl før man starter med slikt. Kaniner tåler innavl utrolig bra, dette fordi de i naturen har mye innavl og dårlige gener er borte for lengst. Det er derfor ikke så mange dårlige egenskaper som ligger skjult hos dem. Mennesker og katter tåler innavl veldig dårlig....det er flust med dårlige gener som man ikke ønsker å doble, og man bør derfor unngå innavl på det sterkeste. Hester og hunder linjeavles. På hester vet jeg ikke hvordan det er, men på hunder er dette litt betenkelig da det finnes mye dårlige gener. Man skal være veldig bevisst og kunnskapsrik om linjeavl på hunder skal være vellykket.

Jaja, det var litt om innavl/linjeavl...Håper ikke dere jager meg for langt...

Mvh Cessa
Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 29/01/2005 :  12:52:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er helt enig med deg. Linjeavl er et "penere" og mer legalt ord enn innavl. Linjeavl betegnes liksom som profft, mens innavl er useriøst - det til tross for at det i grunnen er det samme.

På hest benyttes vel ofte 3-4 ledd til såkalt linjeavl. Sjelden de går noe nærmere tror jeg. Men Zangersheide har vel avlet på halvsøsken eller noe mener jeg... Husker ikke helt hva det var, men tror ikke avkommet skulle inn i noen ytterligere reproduksjon.

Hest er mere "safe" enn hund. Det linjeavles som regel på hingstene, og jevnt over benyttes ikke de som gir særlige skavanker så mye.

Ved nærmere ettertanke er begge foreldrene til min hest linjeavlet på hver sin kant. Skal min hoppe i avl har jeg "drømmehingsten" klar, og den krysningen ville blitt linjeavl - eller innavl om man vil...
Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 30/01/2005 :  13:26:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Hei!

Som Liwi sier, så er linjeavl og innavl definerte begreper, og to varianter av det samme. Det går ikke an å "synes" noe om HVA innavl eller linjeavl er, men man kan selvfølgelig ha en mening om hva som er akseptabelt.

Når det gjelder hund, er det jo egentlig litt sykt at vi fortsetter å holde på rasene, når det er så mange raser med predisposisjon for så mange sykdommer!

Jeg har mindre kunnskap om hesteavl, men der er det et litt annet system, hvor man ofte prøver å ta vare på en "type" fremfor en rase. Som kwpn, norsk/svensk/dansk varmblods osv. Man avler mot et felles, men vidt definert mål, og i planlagt avl står helse ofte i fokus. De hester som har arvelige defekter sjaltes ut. De fleste som driver med ridehester vet at en dansk varmblods kan være ganske ulik en annen dansk varmblods osv.

Det blir annerledes med de rene rasene, for der har man et begrenset antall individer. Det er viktig at avl på denne rasen planlegges av folk med kunnskap, og at lysten til å oppdra et føll viker dersom hoppa er dårlig materiale.

Linjeavl kan ha en fin funksjon: Det heter heterosis e.l. - To linjer som er innavlet hver for seg og som deretter krysses, vil få en forsterket effekt av utavl. Det blir flere heterogener enn hvis man hadde drevet utavl hele veien.

Men definisjonene på innavl og linjeavl står fast, dere må ikke finne på deres egne versjoner av dette!

http://www.hestekur.no

(anbefales)
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 30/01/2005 :  14:52:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Hei!

Heterosiseffekten er en fin ting, men den oppstår bare i første ledd kryssing. Man bruker dette en del i kjøttkaninavlen da det gir bedre vekst og sunnhet enn på renraseavl (man krysser ulike raser i et visst mønster, eller bare to raser).

Det som er synd er at mange tror at linjeavl er så bra, mens de har så mye fordommer mot innavl...det blir så feil...

Cessa
Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 30/01/2005 :  15:38:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Helt enig, Cessa.

Før man kan uttale seg om hva som er riktig/feil bør man sette seg litt mer inn i hva begrepene faktisk betyr.

At heterosis bare virker i første ledd er jo ganske logisk...

http://www.hestekur.no

(anbefales)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.