hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blistring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Blistring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

helert

Skrevet - 24/01/2005 :  13:20:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Misforstått? Mitt innlegg var et svar til ina som rett og slett bare lurte på hva blistring var. Mente ikke at du skrev noe feil... ville bare hjelpe ina jeg.
Veldig bra at du vet hva blistring er!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 25/01/2005 :  10:58:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Apropos gamle "anbefalte" etsende blistereffekt-medikamenter....

En hästägare i Gävle döms till 70 dagsböter för att hon inte sökte vård i tid för ett sår på foten på en av sina hästar. Först efter ingripande av kommunens djurinspektör undersöktes hästen. Några dagar senare fick den avlivas.

Sedan hästen släppts ut i hagen i våras upptäckte hästägaren ett sår på foten, nära kotleden. Hon rengjorde såret, lade förband och tog hem hästen till stallet.

Skötte såret själv
Enligt kvinnan själv lade hon om såret varje dag och tog febern på hästen morgon och kväll. Hon säger också att hon ringde en veterinär efter några dagar, men fick lugnande besked av denne: Eftersom hästen inte hade feber och stödde lite på foten var det kanske inte så farligt.
I stället för att söka veterinär tog kvinnan hjälp av en hästkunnig bekant som lade ett omslag med kreolin på såret.
Efter en anonym anmälan från någon som sett hästen uppmanade kommunens djurinspektör kvinnan att låta en veterinär undersöka hästen.
Enligt den veterinären var hästen då kraftigt halt, såret gammalt och rejält infekterat och leden kraftigt svullen och ömmande. Hästen hade också feber.

Måste avlivas
Liknande omdömen kommer från hästkliniken dit djuret skickades samma dag. På kliniken låg hästen mycket och var efter några dagar i så dåligt skick att den måste avlivas.
Användandet av kreolin fördöms av veterinären. Det är ett gammalt känt preparat bland hästägare, men är starkt frätande, farligt att förtära och inandas. Det kan också vara cancerframkallande.

Utsatts för lidande
Tingsrätten anser att det är klarlagt att hästen under minst en vecka utsatts för lidande genom att inte få nödvändig vård. Trots att ägaren förstått att hästen led, avvaktade hon ändå med att söka vård och tog i stället hjälp av en bekant för att sköta såret.
Kvinnan får en villkorlig dom och 70 dagsböter á 30 kronor.

(Kilde: Arbetarbladet 25.01.05.)

Og her anbefales middelet...
http://www.dyrewebben.no/faktasidene/hest/sykdom.htm

Redigert av - xxxx den 25/01/2005 11:04:35 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 26/01/2005 :  23:54:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Det kommer jo også en hel del ann på hesten man har. Hvis man barberer på beina og blistrer franskt så pleier det ikke engang være nødvendig å pakke det inn for å få en veldig reaksjon..

Selv har jeg MANGE ganger behandlet med arnika og bluelotion på mine hester MED gladpack og bandasje utenpå. Dette har aldri gitt hudavskoldninger på mine hester, mye fordi de har hatt pels på beina og fordi jeg bruker fornuftige mengder og ikke 10 dager i strekk liksom.. Nå anbefaler jeg ikke at andre gjør det samme uten å teste ut på lite område først i tilfelle..

Har også brukt jodliniment (med og uten bandasje) og cedar oil (uten bandasje. Har aldri fått noen sår på beina av den grunn, fordi jeg har vært forsiktig.

ergo mener jeg selv at jeg ikke blistrer, fordi blister i mine øyne er når huden skaller av. Liker ikke blistring!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.