hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kommer alltid for sent, vil bestemme...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Kommer alltid for sent, vil bestemme...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Opal

» VIP

Skrevet - 17/01/2005 :  12:36:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en venninne (?) som har hesten sin på samme stall som min. Hun vil ikke ri alene for det er så "kjedelig" og har gjort seg avhengig av å ri sammen med andre (Les: Meg). Hesten hennes er relativt uselvstendig og ble returnert fra forrige kjøper fordi han slo seg vrang alene på tur med eieren. Venninnen min er flink til å ri og takler hesten helt fint. Hun er en mye tøffere type av natur enn meg, så jeg tror ikke det er fordi hun er engstelig at hun ikke vil ri alene.

Vi hadde begge hestene i trening i november men muldyret mitt har kommet et stykke lengre i utdanningen enn min venninnes hest (grunnet bedre utgangspunkt (var i form), lettere type og hadde nok litt lettere for å lære samt at jeg har fulgt opp dressurtreningen i ettertid).
Jeg vil jo gjerne ri på bane innimellom (1-2 ggr i uken) mens min venninne alltid skal ri tur. Unnskyldningen er at hesten ikke har et bitt som passer (big deal å få tak i nytt...), hun vil ha instruksjon (men gjør ingenting for å få instruksjon...) osv osv

Greia er at hver gang (og da mere jeg HVER gang) vi har en avtale om å ri sammen kommer hun for sent. Minimum en halv time. Jeg er nå så ufattelig lei av å stå der med halveis påsalet hest å vente og vente..Har tatt det opp med henne x antall ganger og hun får det til å høres ut som om det er en slags sykdom som hun ikke er herre over. Hun bor alene og utenom arbeidstid styrer hun tiden selv. Vi er ansvarlig for stallen 1-2 helger i mnd og hver gang jeg har stallen sammen med henne ender jeg med å ha gjort det "grøvste" før hun kommer smygende lenge etter avtat tid.

Nå har jeg begynt å ri jevnlig i ridehus på ettermiddagene. Dette passer meg ypperlig da jeg slipper stresse hjem fra jobb for om mulig få ridd litt før mørket senker seg. Jeg kan lage middag og slappe litt av før jeg laster hesten på hengeren og reiser i ridehuset. Hesten til venninnen min går ikke på henger så hun kan følgelig ikke være med. Hun jobber skift og har mange fridager slik at hun fint kan ri på dagtid (men da alene for jeg er 8-16 slave). Jeg vet at hun vil bli "snurt" nå som jeg prioriterer ridehus m/instruksjon. Har ofte foreslått at vi kan ri på ridebanen som ligger ca 15 min skrittetur fra stallen, men da kommer unnskyldningene nevnt innledningvis frem... Hun vil bare ri tur, mens jeg gjerne vil variere litt... Hun preker om at til våren DA skal hun øve dressur og sa skal hun trene henger med hesten osv osv. Hesten hennes går ca 1-2 dager i uka samt 1 i helgen. Min må bevege seg 4-6 dager i uka ellers blir hun koko sprek. Hadde jo ikke vært noe problem å ri sammen den ene dagen i uka hun rir, men så var det dette med å stå der å vente da....Synes det er så respektløst av henne å misbruke andres tid på den måten..Hun har ved et par anledninger (på sine fridager) tilbudt seg å ha hesten min klar til meg slik at jeg bare kan komme til "ferdig" hest, men selv dette har hun ikke rukket.

Vi er voksne mennesker begge to og jeg føler at jeg nå er helt i "metning" av oppførselen hennes. Nesten så jeg kommer på "baksnakke" nivå så mye irriterer dette meg.
Det er jo hyggelig å ha noen å ri sammen med men ikke når det alltid skal være på andres premisser.

Noen råd på veien?? Anyone?

xxxx

Skrevet - 17/01/2005 :  14:42:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo din hest og du har dine mål og ambisjoner, det skal ikke måtte vike fordi vennina di har et annet forhold til det..
En må jo respektere andres behov og intresser, og "møtes på midten".

Noen ganger synes jeg det er lov å tenke på seg selv og ivareta sine egne intresser for å trives med det man gjør og få "full valuta" for pengene.
Dette er en dyr hobby, og man forventer å få litt igjen.

Synes hun oppfører seg som en egosentrisk tosk, som ikke har evnen til å se andres behov/intresser, men kun sitt eget.
I tilegg er hun uselvstendig og det går ut over deg, da hun ikke kan trene selvstendig med sin egen hest som du kan.
Hun bruker deg da som støtte for å klare å håndtere sin egen hest, i stedet for å prøve å løse problemet selv.

Det virker som hun ikke prioriterer/gidder å virkelig trene med hesten sin slik at de kan fungere sammen uten støtte fra deg og din hest.
Men forventer i stedet at du skal stå parat når hun finner ut at hun skal på stallen å ri...

Du gjør det rette ved å tenke på egne behov heretter synes jeg.
Det er kanskje det som må til for at hun skal gidde å face et problem som ene og alene hennes, men som desverre også er blitt ditt...

Jeg hadde gitt f.... og tenkt på mitt eget beste.
Hva har du igjen for ikke å gjøre det i denne situasjonen?

Redigert av - xxxx den 17/01/2005 15:03:39 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2005 :  14:45:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kan du ikke bare henge en lapp til henne om at du er dratt i forveien for å trene litt på banen og at hun kan komme dit og hente deg når hun er klar? Så rir dere tur derifra?
Eller legg inn "forsinkelsestillegg" på avtaler... Er hun kronisk 30 minutter for sent ute, så avtal å møte henne en halvtime før du drar dit selv... Da kommer dere samtidig..

Mvh Line, som har ei venninne som er "født" en time for seint... ;-)

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2005 :  15:07:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres jo ut som du virkelig har prøvd å sagt fra osv, men som du sier er hun respektløs.. Hva med at du bare "driter" i henne en stund? Ri ut på tur hvis hun ikke kommer til avtalt tid, ikke gjør hennes del av jobben i stallen, kjør ditt eget program for deg og hesten- tenk på deg selv! Så kanskje hun skjønner at hun må sjerpe seg! Du har vært nok tolmodig nå, og slike folk lærer ikke hvis du fortsetter å være snill:)
Hege Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 17/01/2005 :  17:12:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Enig med hege.jo her. Ri ut på tur når du er klar så kanskje ho lærer etterkvart. Å vente trur eg ikkje er hjelp i. Ho berre utnytter det. Lite respekt for andre kaller eg det.

Dessverre er det ein del som er slik, men vil ho vere med deg å ri så får ho lære å vere presis seier no eg.

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2005 :  17:20:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
En jente på stallen oppfører seg slik og hun er 13år... Enig med de andre; ri fra henne hvis hun ikke kommer i tide; det er din tid det går ut over.

Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2005 :  21:27:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Hei!
Enig med de andre, om at du bare drar ut uten henne. Har vært borti noe av det samme selv(kanskje ikke så ekstremt..), og når rir jeg ikke sammen med den personen mer. Dessuten avlyste hun rideturer nesten hele tiden. Selv om det var hun som lurte på om jeg ville bli med, og jeg måtte ri en time gjennom skogen til det møtestedet som passet best for henne... Surt =/

Kanskje det er nettopp det, at din hest er kommet lengre i utdanningen enn hennes, at hun ikke vil ri på bane. Når dere får instruksjon, får jo begge råd, tilsnakk osv.osv. Da kan det hende at hun føler det slik at ikke hun er så "langt etter" dere, ettersom du også får tilsnakk?

Hakke peiling jeg altså, men har hørt om lignende før. Men det var med mindre unger som oppførte seg på samme måten =P

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  19:33:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Ri fra henne...!
Therese
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.