hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva slags mål har du?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Hva slags mål har du?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 17/01/2005 :  09:14:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
For min egen del er "veien målet", dvs at selve treningen med hesten min er målet i seg selv. Stevner er en bonus om vi får til treningen 100%.
Hva slags mål har du ifht. trening, stevner og hvor "høyt" ønsker/ regner du med å nå med din hest/ hester?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

munti

Skrevet - 17/01/2005 :  16:40:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kose meg på hesteryggen er det viktigste

Drite i hva andre syntes å mener om meg eller hesten.
Reise på stevner inimellom for å sjekke om ting går riktig vei.

Sånn ca snart klar for OL

Munti
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 17/01/2005 :  16:58:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Målet mitt er å få trent hesten 5-7 dager i veka, og få starta nokre stemner kvart år (er ikkje så ofte stemner her rundt omkring) og delta på litt treninger (helgetreninger)

Ønsker å komme opp i middels dressur med fjordingen min, men som åleinemor veit eg ikkje om tiden strekker til til det. Om eitt år må eg ut i arbeid og da blir dagane endå kortare enn nå. Men den tid den sorg.

Ellers så håper eg å kunne starte 1 meter, kanskje 1,1meter bane. Hesten viser god kapasitet i sprang, men det er altfor tidleg endå å sei kor høgt vi kjem. Er ikkje så veldig tøff sprangrytter sjølv.

Det viktigaste er å få ri og trene hesten, men ønsker så absolutt å få starta litt innimellom.

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 17/01/2005 :  21:51:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Hvis du tenker på ridningen, så er målet mitt at hestene mine og meg skal forstå hverandre og at vi kan kose oss sammen. Har ingen konkurranseambisjoner, så her tar vi en dag om gangen..:)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2005 :  23:11:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har jo ikke hest, men har jo mål likevel.

Som Renegate sier.. "Veien er målet". Det vil jeg også skrive under. I tillegg er det å kose seg med hester og ridningen et mål i seg selv. Samt at man hele tiden føler at man har en utvikling både med sin egen ridning, og hesten man trener, slik at det er motiverende å jobbe videre. Motivasjon er viktig for trivsel. Stevner kan være en del av motivasjon, men fremgang i treningen er viktigst. Stevnebiten blir mer et resultat av beinhard jobbing hver dag, og som en kontroll på at man jobber i riktige baner.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2005 :  23:45:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Mine mål, ehh... rettere sagt drømmer er å ri dressur på høyt nivå...
Middels som minste krav!
Har ei Araber hoppe som kan gå passage og piaff etterhvert, men som desverre har blitt feil skodd som 3 åring og kommer aldri til å komme igjennom noen bøyeprøve på høye stevner!!

Jeg vil gjerne starte stevner på det nivået jeg ligger...

Akkurat nå om dagen strekker ikke treningen til nok, så det blir nok kun stevner for miljø trening fremover om det blir noen... Altså da kun små klubbstevner...
Heldigvis flytter vi nærmere stallen snart, så da regner jeg med at ting går lettere, pluss at jeg endelig har fått ei til å komme til stallen å undervise en dag i uka fast!!

Men det som er kjipt med der jeg har hestene mine er at vi kun har utebane, som er i dårlig forfattning, så hele vinteren blir det jo kun turridning, og da mister man en del av lysten, eller man mister iallefall ambisjonene...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 28/02/2005 :  18:39:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Roxira: Vet hvordan det er å ikke ha bane. Hele vinteren rir vi på tur/eller etter veiene.
Så jeg rir dressur på veiene veldig kjipt å ikke ha bane på vinteren..

Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  18:44:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Har som mål å kose meg med hesten. Har ingen interesse for stevner annet en for morro skyld. :)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/02/2005 :  19:35:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg personlig har ikke hest lenger bare for moro skyld, det er altfor dyrt og tidkrevende for meg.

Jeg forventer å få noe igjen, slik er jeg generelt når det er prosjekter jeg virkelig brenner for, vil se fremgang,utvikling og resultater. Og når det gjelder hesten blir det akkurat det samme.
Samtidig som jeg selv prøver å utvikle meg så langt det kan la seg gjøre mht. lommebok og treningsmuligheter her hjemme.
Interessen styrer også alt dette med hestehold.
Og jeg vil lære mer /takle utfordringer, og for å få gjort det kan jeg ikke ha hest for "kos" som går i luftegården med rød grime på mandag og blå på fredag, for å si det sån...Det gir meg fint lite.

Det viktigste for meg er uansett at hesten får en fair sjanse å vise hva den er avlet/er god for.
Det betyr at jeg sitter ikke å trener hesten under forhold her hjemme som ikke er egnet, det kan ødelegge mye, og det stopper seg selv.
Om det er treneren min eller meg i salen da på stevner hvor det virkelig gjelder og poeng er viktig, spiller da mindre rolle i akkurat den sammenhengen.

Jeg kan seff aldri bli en like god rytter som han heller ( bla. fordi jeg må ha fulltidsjobb ved siden av, og han har ridd western i 20 år lenger enn meg..) og vise hesten frem like bra.
Jeg kan heller ikke alltid ta fri fra jobb i midten av uka for å reise på 3 dagers stevner til utlandet som er helt vanlig i denne grenen uansett nivå.

Jeg har heller ikke de treningsforholdene som kreves i en slik gren som reining noe sted her hjemme i Norge, nærmeste sted er Sverige som slipper mye snø/holke (slik at hesten kan trenes i øvelsene med slidesko og uten brodder) og har store nok baner og tilrettelagt underlag for øvelser som bla. slidestop,spin, rollback og sirkler i høy fart.
I tilegg er reining mer etablert/mye større i feks.Sverige, slik at de har bygget ridehus/anlegg osv etter dette og ikke til sprang/dressur som krever mindre banemål og dypere underlag.

Pr.dags dato har vi ikke et eneste sted i Norge som i utgangspunktet er bygget med tanke på reining/kun western.
De fleste må også la andre ryttere som feks. sprang/dressur få bruke anleggene for å få det til å gå rundt økonomisk.
De få rene reininghestene som er i Norge da, (2-3 stk) settes derfor ofte i trening i Sverige med jevne mellomrom (særlig vintermnd) for å få mer riktige treningsforhold.

Derfor er målet mitt først og fremst å få hesten så godt som mulig frem, og deretter at jeg selv rir så godt jeg kan på treninger/stevner her hjemme utfra forholdene/utgangspunktet jeg har.
Man må jo være realistisk..

Kanskje burde jeg heller kjøpt en westernhest som er avlet for de andre grenene (pleasure,trail,horsemanship,hunter osv.) og som ikke krever så spesielle baneforhold..
Men det er nå det valget jeg har tatt, så da har jeg satt mine mål deretter og vet at resultatene avhenger av at hesten med jevne mellomrom må trenes i utlandet, (Sverige) som den også blir nå.

Litt spesielt akkurat dette med ren reininghest i Norge da, (sier seg vel selv når det finnes kun 2-3 stk. )
Så lenge jeg vet hva som er realistisk mht. reining og Norge, er også mine mål det...
Men man må jo prøve , også med tanke på at i alle land utenom Norge er dette en av de største grenene med flest deltagende, til og med godkjent av FEI.

Går det til helv...kan man alltids avle litt, eneste grunnen til at valget falt på ei hoppe...

Redigert av - xxxx den 28/02/2005 20:35:04 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/02/2005 :  21:12:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
For min del kunne denne debatten gjerne vært under generell trening eller noe slikt, og ikke under stevner. Mine mål er ikke knyttet til stevner og resultater i seg selv, men heller det å bli en bedre rytter. Kommer nok til å starte stevner også, men det er mest for å få en uavhengig bedømning av meg og hesten, en slags "reality check" :). Det kommer nok til å krible litt i konkurransenerven også, for jeg har så absolutt konkurranseinstinkt, men det langsiktige målet er å bli god nok til å ri opp en yngre hest. Om jeg kommer dit er umulig å vite. Kanskje blir jeg lei i løpet av noen år, kanskje blir jeg så knyttet til hesten jeg har nå at det aldri blir noen annen hest, vi får se. Noen superrytter blir jeg nok aldri da jeg har et annet yrke som jeg er veldig glad i og som kommer til å kreve mye av meg i årene fremover. Men vi må jo ikke alle være superryttere? Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2005 :  09:56:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det har blitt svært lite ridning og konkurranser på meg de siste åra. Mye pga ei noe kranglete hofte som stopper ridningen i perioder. Heldigvis har jeg to jenter som både trener og rir turer så hestene mine får kommet seg ut og brukt kropp og hode litt selv når jeg ikke er i stand til det. De kommer nok til å starte litt også. De siste to åra har jeg stort sett vært å finne i sekretariatet i stedet for på banen ved stevner. Håper allikevel at jeg kan få deltatt litt, for det er GØY å starte!

Mine intensjoner er vel ikke å bli "best", men heller å få delta i det sosiale ved slike konkurranser. Det å delta og konkurrere mot hverandre og se hvordan en selv og andre har hatt fremgang med hesten(e) sin(e) er det som gjør det gøy. Har alltid masse "nerver" før jeg skal inn, men det må en tåle, synes jeg.

Jeg deler opp målsetningen min i punkter før jeg rir inn...
1. Huske mønsteret.
2. Ikke bli disket.
3. Gjøre øvelsene på samme måte som hjemme.
4. Få samme mykhet i hesten som hjemme (dette er ikke lett når hesten ikke er stevnevant).
5. Få til følelsen av at hesten og jeg har gjort en god jobb sammen etterpå.

For å si det sånn; sløyfer er fint, men moroa ligger i det jeg og hesten gjør sammen.

Ha en fin stevnesesong!

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 04/03/2005 :  10:10:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Mål er noe du kan strekke deg etter, men ikke bli kuffet over at du ikke klarer det. Jeg har ihvertfall hele livet foran meg, og klarer jeg ikke det i år eller neste år, kan jeg fortsatt prøve igjen og igjen og igjen...;)
Man må ha "guts" for å klare ting, og man må ha pågangsmot. Hvis man holder målene sine for seg selv, blir det lettere å ikke bli skuffet/sint på seg selv. Da er det ingen som kan komme bort til deg å si: Jeg syns du sa du skulle starte NM i år jeg. Jeg syns du sa at hesten din skulle gå PSG-dressur i år jeg. Men likevel er det godt å dele målene sine med andre, for man burde til syvende og sist sette seg mål. Ha noe man kan strekke seg etter og så vidt kjenne at fingertuppene rører ved de byttene/changementene man skulle ha klart om et par mnd'r eller ved den den sjenkelvikningen man skulle hatt på plass om en uke, men så plutselig skjer det noe, hesten skader seg eller du får litt vanskeligheter. Og du klarte ikke målet ditt. Det er ikke så farlig. PRØV IGJEN!!!

Been there, Done that!!! Men jeg har ikke gitt opp, har jeg vel?

Mitt mål for 2005 er likevel 6års-klassene og Breeders, hvis jeg fortsatt er i Norge da...

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 04/03/2005 :  12:04:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har som mål å få Eikdokka i form, og ellers bare kose meg med henne! Kanskje utvikle oss litt mere i dressur også..
Therese
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/03/2005 :  00:57:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mål er noe du kan strekke deg etter, men ikke bli kuffet over at du ikke klarer det. Jeg har ihvertfall hele livet foran meg, og klarer jeg ikke det i år eller neste år, kan jeg fortsatt prøve igjen og igjen og igjen...;)
Man må ha "guts" for å klare ting, og man må ha pågangsmot. Hvis man holder målene sine for seg selv, blir det lettere å ikke bli skuffet/sint på seg selv. Da er det ingen som kan komme bort til deg å si: Jeg syns du sa du skulle starte NM i år jeg. Jeg syns du sa at hesten din skulle gå PSG-dressur i år jeg. Men likevel er det godt å dele målene sine med andre, for man burde til syvende og sist sette seg mål. Ha noe man kan strekke seg etter og så vidt kjenne at fingertuppene rører ved de byttene/changementene man skulle ha klart om et par mnd'r eller ved den den sjenkelvikningen man skulle hatt på plass om en uke, men så plutselig skjer det noe, hesten skader seg eller du får litt vanskeligheter. Og du klarte ikke målet ditt. Det er ikke så farlig. PRØV IGJEN!!!

Been there, Done that!!! Men jeg har ikke gitt opp, har jeg vel?

Mitt mål for 2005 er likevel 6års-klassene og Breeders, hvis jeg fortsatt er i Norge da...

Opprinnelig postet av Amillion

Skal komme og kikke på deg og krysse fingrene

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 05/03/2005 :  01:37:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Drømmen har alltid vært å ha en knakende god hobby hest som går LA sprang/dressur. Kan ikke se for meg at jeg sitter å rir noe særlig høyere klasser. Ihvertfall ikke med min nåværende hest. Av mange forskjellige grunner. Dessuten er jeg veldig glad i å kose meg ute på tur, så en allrounder er perfekt. Det ultimate er jo etterhvert å kunne starte høyere en LA også. Det blir vel antageligvis når jeg er eldre og har en stabil økonomi, slik at jeg har råd til en hest som ikke bare har kapasitet, men også vilje til de aller høyeste klassene. Kjenner hesten jeg har nå såpass godt så jeg vet at han antageligvis ikke ville trives øverst på stigen. Så fremover vil jeg nok ri for trener som jeg har gjort det siste året, og kose meg med hesten min. Ikke presse han for noe mer enn han er klar for og rett å slett nye livet sammen med fantastisk flotte hest : )
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

DENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2005 :  10:02:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK  Svar med kopi av melding
Hmmm, mitt mål er vel å hoppe 70cm i bane med shettis hinsgten
Ellers så konkurerer jeg ikke stort, men skal begynne nå til våren..

Og det mente jeg...

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.