hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - biting
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 biting
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2003 :  07:31:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Har en hest på stallen som er helt lik. Hun også biter når en er for nær. Denne hesten står inne nesten hele dagen om vinteren, er ute kanskje et par timer i løpet av uken, og da må hun stå alene (eieren nekter å tro at hun vil trives sammen med andre hester om vinteren). Om sommeren sto hun ute på beitet med mine hester noen uker og det var en helt annen hest da. Hun var like snill og kontaktsøkende som mine. Så mitt råd er å slippe henne ut!! Helst sammen med andre dyr. Hesten er flokkdyr, og de blir lett gretne om de må stå helt alene, eller ikke kommer ut. Siden dette i tillegg er en unghest er det spesielt viktig at den kommer ut og får kontakt med andre dyr (ute).

Gå til toppen av siden

Udinese

» VIP

Skrevet - 25/04/2003 :  14:08:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Torden: JEG biter hesten hvis den biter meg! Det har fungert på min hest,det har fungert på andre hester. Hva du gjør det er opp til deg. Men du må ikke fortelle meg hvilke metoder som er bedre enn andre,for det kommer helt ann på hesten! Man må heller respektere hva andre folk sier og mener. NH hjelper sikkert det og,det har ikke jeg mye erfaring med og det er ikke noe jeg kommer til å begynne med! Tror vi sier at alle får bruke sine metoder,da blir alt mye greiere!

Nesheim: er det noen framgang med hesten du nevner? Ev. hvilke metoder har du prøvd?
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 28/04/2003 :  12:10:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
FOOR dere begynner aa snakke om straff, er det viktigste aa finne ut HVORFOR DEN BITER! Mest sannsynlig gjoor du noe feil, og da gir hesten deg en advarsel foorst, saa biter den. Hester biter ALDRI uten advarsel. Les kroppspraaket til hesten, det er viktig. En hest biter ikke noen uten grunn, akkurat som vi ikke slaar hverandre uten grunn. Finn ut hva du gjoor feil. Klarer du det ikke, saa faar du kanskje faa noen NH folk til aa se paa deg, selv om du ikke tror mye paa NH, kan de ihvertfall se hva problemet er. Og foorst da kan du tenke paa hva du kan gjoore med det.

Hesten min glefser ofte etter meg naar jeg legger paa salen, ikke fordi den ikke passer, men fordi han synes det er ubehagelig at noen strammer gjorten. Tror nok vi ville synes det og. Og dette maa JEG ta hensyn til. Derfor strammer jeg gjorten hakk for hakk, sakte men sikkert. Og da glefser han ikke. Kanskje du legger paa salen for hardt? Andre venlige grunner til at hester biter er: Du strigler for hardt, eller med en stiv boorste; hester har mer sensitiv hud en det du kanskje laerte paa rideskolen, de kan kjenne en liten flue som setter seg paa den. Skjekk boorsten din du. Du legger paa salen feil, hardt eller uforsiktig. Ikke alle hester taaler at noen slenger salen paa ryggen. Kanskje hestens utstyr ikke passer? Kanskje hesten ikke liker ridningen din, da vil den assosiere oppsaling med ridning, og protestere. Kanskje du er for aggresiv mot hesten og den er redd for at du skal gjoore den noe, men da vil den nok ikke bite... med mindre den fooler seg veldig truet og innesperret. Dette kan du finne ut av ved aa pusse hesten ute i ett aapent omraade. Om den rygger unna med en gang du kommer med salen, protesterer den mot salen.

Ikke straff hesten din foor du vet hva som er galt. Er han slik naar andre saler paa han og?

Og det med aa bite hesten igjen er bare teit. Den ENESTE tiden dette er aktualt er om hesten din faktisk sloss om sjefs posisjonen med deg, noe som er UTROLIG SJELDENT! Kanskje det er noen tilfeller i unge hingster, men veldig sjeldent hos eldre hester, de vet nemlig at du er sjefen, og slik har det vaert hele livet demmes. Og naar en hest ikke har respekt for deg, gjoor den mye mer enn bare aa bite. Den vil dytte deg rundt omkring, og faktisk vaere sjefen over deg. Om du ser hester sloss om rang paa beitet, kommer de nok ikke med ett lite bitt, saa looper unna, og saa kommer tilbake med ett lite spark, nei der er det konstant slossing i noen minutter til en vinner. Jeg tror neppe at hesten din ikke har respekt for deg!
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 28/04/2003 :  12:14:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Og en liten ting til:
Om du biter en hest, tilfoorer du den ikke bare unoodvendig smerte, men ogsaa redsel. Du vinner ikke respekt av aa straffe en hest, heller redsel. Saa lenge tilfellet ikke er ett av de skjeldne jeg beskrev ovenfor. Saa "Kid" din metode har nok virket for deg fordi hesten din er redd for deg, er det slik du vil ha det? Vil du ikke heller ha respekt?
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 28/04/2003 :  12:48:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes hester som biter selv om de ikke har vondt eller forsøker å ta lederrollen.

Den hesten jeg hadde sist, Hadde vert hingst til han var fire, mens han var hingst, var han lederen til de som stelte og styrte med ham.
Da jeg overtok var han fortsatt hingst og ingen kunne håndtere ham. Jeg var fjorten år og syns utfordringen ble for stor å skulle beholde ham som hingst, jeg ba om kasterering.
Hadde de ikke villet kasterert ham, hadde jeg ikke brydd meg om han headde blitt sendt til slakt!
Og jeg er glad i dyr!
Han var livs, vist noen forsøkte å overta komandoen...

Men han ble kasterert og han ble etter hvært en bra hest på de fleste områder, men bitinga ville liksom ikke ta helt slutt. Aldri hardt eller sånn at man får noe sår, jeg tror han brukte det som en slaks kontaktsøking/leking/kosing...
Jeg bet ham en gang og har fortsatt løse fortenner, så det er ikke å anbefale.

I en annen debatt var det ei som kom med et råd om at når hesten kom med mulen for å bite, brukte hun å gni mulen hardt til hesten ble lei og ikke ønsket å bite mere, det syns jeg hørtes ut som en ok ide....
Dette er en av de ting jeg ikke har forsøkt med min tidligere hest. Men kanskje noen som sliter med problemet, kan forsøke for meg å sende resultatet hit på debatten?..
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2003 :  00:27:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Beauty: Jeg biter da igjen, og mine hester er ikke redd noe eller noen! Det er ufattelig effektivt, hesten forstår MEGET godt hvorfor den blir bitt igjen, men det er klart at jeg ikke straffer hesten uten å VITE! Det gjelder nok de fleste andre og=) Hestene mine er oppdratt slik, og de hverken sparker eller biter, steiler eller noe!

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 16/05/2003 :  14:01:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Nja.. Stormy jeg vet ikke saa mye om hestene dine, men jeg kan gjette at dine hester ikke har tilitt til deg, men redsel. Kanskje jeg tar feil, men etter slike metoder, sier erfaringen mkin at hester heller er redde... Gå til toppen av siden

OzzyO

» VIP

Skrevet - 19/05/2003 :  09:04:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
å holde på med hester som biter er ikke mye gøy, min egen (nå gamle) hest, var helt JÆVLIG med dette ha den var 3\4 år(var ikke min på det tidspunktet,bare trente den),en stor hingst på 165.. hva har man å stille opp med? beit&sparka,klatra på ryggen min jore han også til tider.. men,det som er viktig er jo å sette seg i respekt.. for noen kan dette være med å bite igjen,har sett folk som har fått resultater med dette,selv om jeg ikkje gjør det selv.. er ikke fan av pels i munnen! ;9 men det jeg jore med min hest var at jeg ble glad i ham.... tilbrakte my tid sammen med ham,leide turer på ham,lærte ham å stoppe når jeg stoppet,gå når jeg gikk osv.. og etter en stund forsvant uvanene helt jeg hadde satt meg i respekt,og hesten anså meg som sjefen. men selfølgelig.. kom hesten springende mot meg med åpen kjft for å ta meg,fikk han ei hand med grus over seg! er ikke vits at hesten skal bli redd deg,men når du ser på hestene i luftegåren,de er regelrett stygge med hverandre av og til.. men det er bare for å sette seg i respekt! han ble flyttet fra meg en periode,og der kom de gamle uvanene tilbake,han knuste hele foten på en mann.. huff!!
håper du får litt hjelp i å lese dette, men forskjellige ting til forskjellige hester,kan være din gir best respons ved å få igjen med samme mynt! hester er forskjellige.. en annen hest jeg har nå,mens min er på ferie,er også helt grusom med dette.også hingst. han biter meg i hendene,magen,armene når jeg pusser ham. kanster hodet rundt i kjettingen og glefser,da har jeg en søm i handa,så når han treffer handa stikker han seg litt... for all del,jeg er ikke stygg med ham altså! det er bare for å lære ham at;snur han hodet for å bite,stikker han seg,men snur han derimot hodet for å kose er det helt greit.

Redigert av frk.mona den 19/05/2003 09:08:00
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2003 :  04:50:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hvilken barnehage mentalitet er det som råder her da? Hvordan opprettholder "lederhesten" sin stilling egentlig? Ved å være forståelsesfull og snill mot de under seg? Tvilsomt, "regelbrudd" straffes, enkelt og greit. Slik fungerer det i hestens verden.

At noen biter tilbake for være deres sak, tror nok det fungerer. Har bitt selv, ubehagelig opplevelse som fikk meg til å ligne på selveste Hitler (mitt i pelsfelling selvsagt).

3 åringen min har bitt meg 1 gang, og har ikke prøvd siden. Metoden tør jeg egentlig ikke nevne her. Spontan reaksjon fra min side. Uansett metode, hun er ikke redd meg.

For meg er ikke hester laget av porselen. De tåler en trøkk. Behandlingen en hest får av andre hester i "flokken" er mye hardere enn vi kan greie uten form for hjelpemidler. Altså... om du biter en hest, hvor hardt er det bittet i forhold til hva en annen hest gjør? Og de som smeller et kne i magen på hesten...... hvor hardt er det sparket i forhold til et velrettet bein fra en annen hest?

Blir oppgitt av slik dobbeltmoral. I det ene øyeblikket skal alt være så naturligt og fint - for slik trives hesten best. Den skal ikke overbeskyttes og dulles med bla bla bla. I neste øyeblikk kan man knapt gi den straff (sannsynligvis en mild straff i hestens verden). Er det ikke på tide å våkne opp? At hesten fint tåler et hardt spark fra en annen hest er en ting alle er enig om, men er det ikke da logisk at den også tåler en spiss albue - noe som er langt unna et hestespark i styrke.

Det er pokker meg ikke rart det finnes mange hester som sparker, biter etc etter sine eiere. Du får ikke respekt før du krever det.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 30/05/2003 :  01:03:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du får helelr ikke respekt ved å bruke vold... Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2003 :  01:52:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vixi: Er VELDIG enig med deg! Frik og Beauty mener mine hester er redd meg, da syns jeg det er merkelig at de kommer til meg frivillig og vil kløes på og koses med! Jeg har ALDRI utøvd noen form for vold, men jeg tar i hestene mine, fordi enkelte uvaner kan bli ganske så farlige! Biter feks Storm meg, biter jeg igjen! Drit i om jeg får hår i munnen, men han lærer at når jeg gjør det, får det konsekvenser! At han skulle være redd meg syns jeg bare er rart...
Frik og Beauty:enhver hesteeier kjenner som oftest sin egen hest best! Hadde jeg sett på mine hester at de hadde tatt psykisk skade av mine straffmetoder, hadde jeg kuttet de ut på flekken! Men tro hva dere vil!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2003 :  01:54:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Uten hjelpemidler er det vanskelig å bruke vold. Du får en form for respekt ved bruk av vold, men det blir feil da det blir frykt innblandet. I det øyeblikket du benytter deg av f.eks. pisk, strøm m.m. er det vold. Det har ingen hensikt å banke en hest, men å sette den på plass skader neppe. Hovedsaken er at "straffen" kommer på rett sted i rett øyeblikk.

Et eksempel er åringen vår. Den sparket etter alt og alle som var i boksen hvis hun hadde mat. En "vakker" dag fikk hun igjen. Samboeren fremprovoserte et spark, og var da selvsagt forberedt. I det øyeblikket hun sparket - da sparket han tilbake. Den lille åringen lettet fra flisa, det var styrken i sparket. Hun har aldri vært nær å slå i ettertid, og er samtidig det mest menneskekjære som finnes. I den situasjonen hjalp det å slå tilbake. Hesten har fortsatt ikke noe veldig respekt for ham på mange andre områder, men hun sparker da ikke. En uvane mindre.

Det er mange former for straff som fungerer. Men for at noe skal være effektivt må straffen komme i rett øyeblikk. Det er på det punktet det syndes mest. Man må reagere med en gang "ugjerningen" skjer, man har ikke tid til å tenke først - da kommer straffen for sent.

Gå til toppen av siden

Maisha

Skrevet - 09/06/2003 :  01:44:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, en gammel hestekar sa til meg at hvis hesten nappet etter meg, da spes. etter hender og lommer hvis den har blitt gitt for mye godsaker av hånda, så skulle man ha en glovarm potet i lomma/hånda (votter på da..), og hesten skvatt unna idet den beit fordi den brente seg, og lærte at det var vondt og gjorde ikke det mer.

Jeg vet ikke jeg, har aldri prøvd den metoden. Tror det handler mye om respekt, å få hesten til å forstå at du er lederen, men jeg synes godt den kan få en klapps, HVIS man gjør det på sekundet hesten biter, ikke vits å slå hvis man er forsein. Derfor er kanskje ikke potetgreia så dum allikevel, da får den iallefall straffen sin på sekundet den biter.
Ellers synes jeg kjeft virker bra. Hesten reagerer godt på stemmebruk.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2003 :  02:01:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Synes ikke straff i form av å gi hesten noe som skremmer den er rett fremgangsmåte. Sånn som f.eks. glodvarm potet.

Men et helt praktisk spørsmål: Er det så lett å ta frem en glodvarm potet fra baklomma i det hesten viser antydning til å bite? Neppe.. For det første må du ha en glodvarm potet (det har ikek jeg lett tilgjengelig på stallen iallfall). Og du skal vel bare ta den frem i det hesten viser antydning til biting (og innen den tid er vel poteten kald)?

--
spoff, (prøv min dressurquiz)

Redigert av spoff den 09/06/2003 02:03:08
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2003 :  03:13:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Varme poteter er vel neppe særlig praktisk vil jeg tro, men sikkert effektivt. Tror neppe jeg ville benyttet den metoden...

Så til alle "(dum)snille(?)" hesteeiere?
Hvorfor biter hestene deres da? De fleste hester biter ikke uten grunn (mannevonde, aggresive, bortskjemte, frekke, lite/ feil håndtert m.m.).

HVA ER DIN GRUNN (eller skal jeg si unnskyldning)????

Hester med oppdragelse og respekt biter ikke, enkelt og greit!

Blir forundret når jeg leser en del av innleggene her om alle "snille" metoder. I praksis tror jeg faktisk de fleste som blir bitt av hesten sin reagerer spontant. Må du tenke først er det jo faktisk for sent......

Tror en del ikke vet helt hva biting er, men referer til all "tannbruk" som biting. At smånafsing (misforstått "snill" kløing) bør avvennes er så sin sak. Men biting er noe helt annet.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.