hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - mer gass enn brems
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 mer gass enn brems
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 14/01/2005 :  15:20:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
Hei!!=)
har nå blitt hestepasser på en fjording....
snill og søt, men han har kjempe stor fremdrift, men er veldig seig imunn, altså ikke noe simpel sak og stoppe, han stopper jo, men han er litt seig....han går på vanlig todelt trinse,,,,
Skal trene havlparader og mye vekt trening på han.
har dere andre forslag, så han kanskje kan bli myk i munnen??

AAndreA

Skrevet - 14/01/2005 :  17:14:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil se det som en fordel at hesten har mye fremdrift. Ingen hester er ufølsomme i virkeligheten, de kjenner virkelig at en liten flue sitter på dem, så det viktigste er å få tilbake denne følsomheten. Det viktigste er å gradere hjelperne, slik at du alltid begynner med den fineste og minste hjelpen først. Gir den ingen virkning har du lov til å ta i litt hardere, og har denne heller ingen virkning ta i enda litt. Det er viktig å ALLTID begynne slik på bunn med den fineste hjelpen. Nå sier du at hesten din er hard i munn, og det er lurt å begynne helt på skratsh med overgangen fra skritt til holdt. Husk at det er 3 metoder å stoppe ham på: Setet, stemmen og tøylene. Ta ham forsiktig i munnen, len deg litt tilbake og bruk stemmen til å stoppe ham. Hører han ikke drar du litt hardere, med en gang du kjenner at han hører slipper du opp på tøylene, for at han skal få en slags belønning for at han stoppet. etterhvert skal du se at han blir så følsom at du kan eliminere både tøyle og stemme.
Det kan virke som en tidkrevende prosess, og det er det også, men jeg lover at om du er tolmodig og positiv, kommer du til å få en hest som det er mye morsommere å jobbe med!
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2005 :  22:45:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Begynn fra grunnen ja, akkurat som man trener en unghest. Tenk at hesten ikke kan noe (for å sette det på spissen), og lær den å bli følsom og lydig igjen. Vær KJEMPE konsekvent med ros/belønning og ikke minst timing (stemme, lette opp trykk osv).
Jeg har sittet og ridd litt på en skolehest i høst som var "kjent" for å være hard i munnen. Tok meg ikke mange timer, og hesten kunne "plutselig" halvparere og samle seg skikkelig i galopp og gjorde overganger som aldri før! Jeg var lett på hånden jeg, brukte heller setet og var kjempe konsekvent på alt jeg gjorde (nytter ikke å kjempe mot en hest på 500-600 kg!). Selvfølgelig måtte jeg ta noen "kraftige" halvparader innemellom for å vise han hva jeg mente, bedre å spørre en gang skikkelig en 20 ganger halvveis:) Men som treneren min sier, så må man vite hva man driver med, det må være rettferdig ovenfor hesten blant annet..

Jeg brukte også hinder i skoleringen (hater å hoppe med ukjente hester, i allefall når de er "kjent" for å stoppe, men gud så nyttig!!!), og brukte linjer der jeg måtte regulere steg for å terpe på halvparadene. Måtte litt til, men ååå så fin han er nå! *skryte skryte* hehe :)

Hege Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2005 :  23:37:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Misunner deg fremdriften, har egentlig motsatt problem nå. Bruk fremdriften så godt du kan, mye sjenkler og sete. Hesten jeg rei mye før da jeg red på rideskole var hele tiden frem, frem, frem, og jeg ble fortalt at jeg måtte hele tiden korte tøylene, holde han igjen, osv. Men det virket ikke så bra; hesten ble bare hardere og hardere i munnen og gikk bare å sloss. Så kom en annen (bedre) ridelærer og sa jeg skulle gi han lengre tøyler og mer sjenkler. Syntes det var veldig utvant i begynnelsen, å bruke mye sjenkler på en hest som for avsted bare man rørte på en muskel, men det funket så mye bedre enn å sitte å holde igjen; og hesten gikk plutselig på tøylen av seg selv.
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  12:53:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
er selvsagt en fordel med mye fremdrift, kan utnytte det ganske bra...Vil jobbe så mye med han , at han blir fin i munn.....har jo tid ,så....
Å hoppe med han, kan jeg ikke,uteom på timer...tror jeg venter med det...=)
stoler ikke 100% på han enda....
takker for tipsene...og tar alltid imot flere =)

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.