hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mange spøkelser
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Mange spøkelser
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

munti

Skrevet - 13/01/2005 :  14:15:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min dressurhest ser så mange spøkelser

Han kaster seg rundt og løper bort fra det som er farlig. (Somregel er det ingenting som jeg kan se). Dette er på tur eller på vei til ridehallen

I ridehallen er det farlige ting Tepper som ikke hang der i går.
En rosa pil på veggen eller andre skummle ting.
Han nekter ikke og gå forbi. Men er meget oppmerksom på tingen når han nerner seg det " farlige"

Dette er ikke hver dag men veldig ofte.

Det er ikke så mye serriøst arbeid å få gjort på en skvetten hest.
så jeg trenger tips. Er det noen som har erfaring med noe å putte i maten eller en trylleformel eller no.

Det er somregel ingen forklaring på hvorfor han skulle være sprekere på de dagene han er skvetten.

Hilsen en dressurtante som ofte må løpe etter hesten sin

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  14:33:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen hester er bare mer "lettskremte" enn andre. Det jeg har gjort når jeg rir hester som ser spøkelser rundt hver sving eller "dør på seg" når sneen raser av taket på ridehuset, er å få de frem hele tiden , men det vet du sikkert Ellers har det hjulpet å prate til hesten når jeg merker at de blir en halvmeter høyere, virker som om de har konsentrert seg mer om stemmen min enn det som har vært skummelt.
Ellers har det hjulpet å gå av og leie og prate rolig til de.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 13/01/2005 :  14:36:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Dette er et godt eksempel på et lederskapsproblem.

Tren lederskapstrening, og hesten vil se deg som lederen og dermed ikke skvette og stikke for "alt". Du vil merke en stor forskjell!

Lederskapstrening er NH, og gjøres fra bakken, enten i grime og langt tau (taugrime anbefales) og/eller løs i rundpadock (oftest begge deler).

Lykke til! Anbefalt litteratur om emnet er boken "danser med hester" av Klaus Ferdinand Hempfling.

Mvh Cessa
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  15:25:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg å synes det høres ut som et lederskapsproblem. Typisk at hester tuller og tester ut hvis de mener at den som leier/rir ikke er deres leder.
Opplevde det selv i begynnelsen med min første hest, og jeg begynte å trene NH, og hesten ble en helt annen- snill som et lam og tøyset ikke.

Hege Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  17:58:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Rolig snakking/synging virker bra. Som tiåring begynte jeg å synge rolig til hesten på en time (det var storm, vi red ute og hesten var skvetten) og det virket som bare det. Sang om pippi langstrømpe og jon blund *glis* Man slapper av når man synger, og det smitter over på hesten.

Ellers er det jo å få hesten til å konsentere seg om arbeidet; bøy og tøy, sideførende bevegelser og halvparader, så kommer hesten gjerne på andre tanker og glemmer å være så vimsete.

Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 13/01/2005 :  20:57:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei det er ikke et lederskaps problem
Han løper ikke mer enn tre fire meter før han lar seg stoppe
Store lastebiler og traktorer blafrende presseninger osv er ikke no farlig

Dette er en hest som gjør alt for meg
super og fornuftig på alle måter men skvetten og utrolig rask
Jeg føler att jeg sitter igjen i lufta når han brå snur

Det er en god dressurhest bare seks år. men han kan mye

Det jeg tenkte på var om noen andre har erfaring med noe som kan fjerne noen spøkelser. Altså ta bort toppen av overskuddet eller nærvene

Jeg prater og synger mye til han og han liker det.Jeg tror det hjelper noe

Jeg har jobbet fulltid med hester i 17 år men trenger ett tips her altså

Redigert av - munti den 13/01/2005 21:08:30 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  21:15:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det som er interessant ved hesten er hestens evne til å se detaljer (eller ikke se detaljer?). For oss mennesker så er ikke en bøtte så farlig. Vi har sett den i mange sammenhenger, og vi kjenner den igjen uannsett om den står på stallgangen, eller om den en dag ligger i grøfta. For hester er dette annerledes. Alt en hest ser oppfattes som et helhetlig bilde. En hest gjennkjenner ikke bøtta i grøfta, bare at "noe ser ikke ut slik som det pleier". Og for mange hester er dette ting som gjør den redd. Bråkete biler som durer forbi på veien er ting som bestandig er der, og oppfattes kanskje igjen som å ikke være skummelt.

Hvordan en hest reagerer på noe den oppdager som annerledes varierer. Noen hester er mer hete i toppen, eller mer skvetne. Andre har ikke så mange ideer om å lee på øret en gang, selv om den oppdager at ting er annerledes.

Uannsett.. Det er vanskelig å trene en våken hest til å ikke være våken. Men det eneste som skal til er likevel trening. En hest som ofte møter på "skumle" bilder vil med tiden tollerere at ting ofte endrer seg. Det å lære hesten å stole på sin rytter er også viktig. Jeg vil ikke si at det er et lederskapsproblem om hesten f.eks. ikke gjør det. Men det kan være en kombinasjon av at den er litt ekstra våken (noe som er typisk for dressurhester som gjerne har litt gnist), og fortsatt litt ung og leken. Og ikke har oppfattet at det sitter en person oppå og prøver å si "hei, dette er ikke noe skummelt".

En viktig ting oppe i det hele er å klare og skille mellom når en hest er redd, og når den gjør motstand for å være frekk. En frekk hest skal straffes, men om man straffer en redd hest gjør man raskt ting værre.

Det er selvfølgelig andre ting som kan gjøre hesten usikker, f.eks. en nervøs rytter, men etter hva jeg skjønner er antagelig ikke dette problemet her.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  21:21:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg nevnte at det kan ha noe med lederskap osv å gjøre, rett og slett fordi det er samme situasjon som jeg var i! For meg så skal ikke hesten min bli "redd" for slike tulleting, uansett overskudd/nerver. Den kan tulle i luftegård/beite når jeg ikke er der, men går den ved min side, eller jeg sitter oppå, vet den at den ikke får lov til slike ting.
Gjennom NH har jeg trent opp de hestene jeg har hatt, til å gå pent bak meg, stoppe når jeg stopper osv, og den har full oppmerksomhet på meg og da ikke på ting rundt seg. Hesten stoler dermed på meg, ser på meg som sin leder og tøyser dermed ikke rundt.
Hester som kanskje har litt lite respekt, prøver gjerne å unndra seg arbeid osv ved å liksom se "spøkelser", jeg har som sagt løst dette ved NH. Og om det har vært min egen hest eller andres, har problemet løst seg veldig fint:)

Hege Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  21:27:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er så typisk... Hester med respekt for lederen sin skal ikke holde på sånn. Allikevel ser man det overalt! Selv hos folk som har drevet med hester i mange år.
Hadde flere drevet med NH hadde det ikke vært så mange tullete hester rundt omkring. Og det handler ikke om straff, men om respekt og tillit til lederen.

Som hege.jo sier skal hesten være lydig når den er på jobb, og når den er hos lederen skal den føle seg trygg nok til å ikke gå rundt å være på vakt hele tiden.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  21:38:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Å be hesten om å være lydig er en ting, men å få den til å ignorere alle sine naturlige instinkter blir feil. Hester er nervøse dyr fra naturens side og noen hester er mer skvetne en andre, alt kan ikke bare "trenes bort". Som vi har diskutert før i lederrolle tråden, skvetter hester i flokk også, men de stikker ikke av sted så lenge lederen holder seg rolig.
Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 13/01/2005 :  21:46:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja ja, Stol på meg når jeg sier det ikke er et lederskaps problem

trener NH jeg også og det fungerer supert på mange ting
og leser mange bøker om emnet

Munti
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  21:52:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du ber den ikke om å ignorere instinktene sine ved å be den lytte til ledern. Og så lenge DU er lederen er det at hesten adlyder deg fremfor å tulle HELT naturlig. Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 13/01/2005 :  21:52:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja ja, Stol på meg når jeg sier det ikke er et lederskaps problem

trener NH jeg også og det fungerer supert på mange ting
og leser mange bøker om emnet

Munti
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  21:57:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har inntrykk av at "intenting" er lederskapsproblem hos visse folk jeg... Kan du leie hesten uten utstyr da ? Følger den deg bare ved at du bruker kroppspråk ?

Lederskap tolkes vist veldig forskjellig har jeg inntrykk av. Har sett folk med sylskarpe bitt og hjelpetøyler og hester som stresser og løper ut på tur, men allikevel "er det ikke et lederskapsproblem".
Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 13/01/2005 :  22:24:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen skarpe bitt eller hjelpetøyler. Når hesten går løs går han etter meg samme hvor jeg går. Den stresser ikke. Løper ikke ut, men skvetter litt for mye

munti

Redigert av - munti den 13/01/2005 22:27:16 Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 13/01/2005 :  23:01:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Response vf

http://www.halstvedt.no/index21.htm

Prøver denne en stund jeg. Er det noen andre som har prøvd

Takk for alle svarene

munti

Redigert av - munti den 13/01/2005 23:06:27 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.