hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kryssnesereim
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Kryssnesereim
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  00:45:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det blir vel egentleg berre meir og meir hodelag i salg som er kryssnesereim på.

Er dette nødvendig eller er det berre ei "motebølge" dette med kryssnesereim???

Har endå ikkje slengt meg på denne "motebølga" sjølv om det av og til er fristande pga dei fine hodelaga. Synest jo og det kan vere greit å erfare korleis slike nesereimer virker da men.

Nokon som har meininger om dette??

Erfaringer med bruk av kryssnesereim??

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  07:39:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg tror nok valg av nesereim og type hodelag for mange baserer seg mer på motebølgen, enn det virkelige behov.

Personlig er jeg mer tilhenger av de mer klassiske nesereimene. Jeg bruker mye engelsk nesereim. Da gjerne en litt tykk en, med god polstring. Jeg liker igrunn disse med bullbackspenne. Ulempen med de spennene er at de er lette å stramme for hardt, så for min del er jeg veldig forsiktig med det. Om det er behov for nedre nesereim benytter jeg en Aachenvariant, eller går helt over til hannoveransk (lav nesereim). Hva som passer best synes jeg varierer litt fra hest til hest.

Kryssnesereima har jeg aldri hatt noe spesielt sansen for. P.g.a. åttetallet vil jo disse reimene ligge stabilt, men jeg synes kanskje reimene generelt er for tynne, og på den måten ikke fordeler trykket helt slik jeg ønsker. Jeg har også lest at kryssnesereimer for hester som litt hete. Hvorfor det aner jeg ikke, men har lest dette flere steder. Så om noen vet hvorfor vil jeg gjerne høre grunnen.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  14:15:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg lærte tidlegare att kva slags nesereim man skal bruke kjem ann på kor langt hesten er komt i utdanninga si. Att man bruker lav nesereim (hannoveransk) på unghesten for å holde bittet stabilt og godt plassert i munnen. Og att man etterkvert går over på dobbel nesereim (aachen) for så å bruke den engelske ev. ta av den lave på dobbelnesereimen.

Sjølvsagt finst det unntak frå dette da, men. F.eks er det vel enkelte som bruker lav nesereim på hester som gaper osv. Men da har kanskje ikkje tilvenninga av bitt og hodelag vært som den skulle, ofte i allefall.

Har egentleg prøvd å følge prinsippet over med først lav, så dobbel og så engelsk nesereim etter att eg lærte om det, og det synest eg har fungert veldig fint. Har ein hest som tygger fint på bittet og som er blitt veldig fin i hånden etterkvart.

Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 13/01/2005 :  15:40:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Vel, jeg er sånn mote-rytter - så frem til at man kan være det med langhåret ragge-fjording med godteposemage . Jeg rir stort sett enten uten nesereim, eller med en løst festet engelsk en. Men, jeg óg har hodelag med kryssnesereim. Ponnisen er jo så fiiiin i det jo...hihi. Men altså, jeg har overhodet ikke bruk for en slik nesereim, men jeg har heller ikke bruk for 30 børster og 20 grimer heller (vil gjetting) - men det er jo så gøy å shoppe jo
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 13/01/2005 :  17:15:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes disse aachen-grimene (høy + evt. en lav) ofte ikke ligger helt stabilt når man har på den lave (den høye glir litt nedover). Fordelen med hannoveraneren i forhold, er at den ligger bom stille.

En annen ting, er at noen av disse aachen-remmene er for korte over nesa i forhold til under. Man får knapt igjen remmen under, samtidig som at sideremmene ligger høyt oppe på "kinnbena" eller hva det nå er som stikker ut på sidene. Det ser ikke behagelig ut.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  17:35:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Har et hodelag med vanlig engelsk neserem, et med aachen neserem og et med kryssneserem. Har aldri forstått hvorfor kryssneseremmer liksom skal være "hardere" enn aachenremmer, føler aachen remmer kan "snurpe" igjen munnen på hesten mer enn kryssremmer. Har på kryssneserem ganske løst når jeg bruker den. Ponnien gaper en del, så er greit med en lav neserem for at bittet skal ligge stødig.

Enig med eligj at aachen-neseremmene ofte har litt rar passform, bruker en kraftig høy neserem for at den ikke skal skli ned, og har den lave på ganske slakt.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  19:05:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Om man bruker en bred og kraftig øvre nesereim på aachengrimen så ligger den godt. Om man så har dårlig passform så er det grunn til å finne en annen nesereim. Det har gjerne med hesten å gjøre.. Det er helt normalt at en hest kan f.eks. ha cob i nakkestykke/sidestykker, samt pannebånd, men bør ha en nesereim i størrelse full. Evnt nesereim i X-full, og full resten, eller kanskje omventd. For mange hester er det en utfordring å finne hodelag hvor alt passer perfekt. Igjen finnes det nesereimer hvor nakkestykket er flyttbart i forhold til resten av nesereima. Kan være lurt for hester som ellers har en nese som ikke passer til alle standarder. Jeg tror kanskje (ser iallfall ut som dette er av den sorten, jeg vet iallfall al de finnes) dette hodelaget har en sånn "flyttbar nesereim". Desverre (iallfall etter min smak) er nesereima alt for smal.

PS: Jeg vet helt sikkert at Stübben har hodelag med slik "flyttbar nesereim". De er ikke rundsydde, men satt sammen etter samme ide som rundsydde hodelag. Reimene er endel tykkere enn på de rundsydde. Desverre finner jeg ikke bildet av dette hodelaget nå.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 13/01/2005 19:09:11 Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2005 :  02:33:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kryssneseremmen, gir hesten mer "frihet, og fordeler faktisk trykket mye, mye bedre. Det er også en motesak, men jeg liker min mexicaner veldig godt;) Jeg bruker svææært lite aachen, men heller da engelsk kombinert med hannoveransk. Er også svært glad i den hannoveranske, og bruker den til unghesten min utenom når jeg kjører han. Da har jeg vanlig engelsk neserem:)
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 16/01/2005 :  14:09:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg red for Dag Olsen før, og ene gangen hadde jeg nettopp vært på Oslo Horse Show og handlet... hodelag med kryssnesereim!!! Hesten min var jo sååå fin vi gikk til sprangtreningen, men vel inne fikk jeg beskjed om å gå å bytte hodelag Han mente at kryssnesereimer ikke var bra, og da spesielt ikke bra på unge hester (min er en 6-åring). Med vanlig nesereim er kjeven låst, så hesten ikke kan gape. Med kryssnesereim kan den heller ikke gape, men den kan vri på kjevene sidelengs, og det var visst IKKE bra! Så altså, hodelaget mitt gikk rett på hestemarked..........
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2005 :  15:36:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
torhild: jeg har lært at det er omvendt, at med kryssnesereimen så er kjevene låst.

personlig rir jeg uten nesereim, men har et hodelag med vanlig høy nesereim og et med kryssnesereim. skal jeg starte noe, eller være med på noe hvor Loli må være ekstra pen, så vil jeg bruke kryssnesereimen, men da skal den være slakk. fordelen med kryssnesereim er at den fordeler trykket på de to reimene, slik at ikke den øverste blir slakk og den nederste helt igjensnurpet f.eks.. liker best den høye kryssnesereimen (er det den som blir kalt mexikansk tro?), jo høyere opp krysset er, jo bedre. hesten min gaper svært sjelden, så jeg behøver ikke nesereim for å 'snurpe igjen munnen' hennes, så sånn sett tviler jeg på at en kryssnesereim utgjør noe mye forskjell. skal jeg på time eller noe, og vil bruke nesereim, så bruker jeg den vanlige nesereimen uansett. liker ikke den helt jeg da, den er ganske smal, og med vanig lukking (ikke pull-back), så jeg bruker den også ytterst sjeldent.

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 17/01/2005 :  23:50:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
bruker vel ofte kryssnesereim når jeg rir på tur (dager hesten er stressa eller ikke er blitt ridd på en stund) eller i dressuren av og til. Hun jobber faktisk bedre med den. hun liker variasjon i bitt/ikke bitt og nesereimer! :) undelig..
Therese
Gå til toppen av siden

i n a

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2005 :  10:22:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidei n a  Svar med kopi av melding
Ville bare si at vi kjøpte kryssneserem da vi kjøpte oss hest. Men den gnagde på kinnbena til hesten, så den brukte vi ikke lenge! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.