hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridelærerutdanning på STARUM
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Ridelærerutdanning på STARUM
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

jeanette
» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  20:38:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejeanette  Svar med kopi av melding
Jeg lurer på om noen har vært på Starum, og som har erfaring fra Trinn I. Vil gjerne ha litt informasjon om utdanningen, og hvilke erfaringer positivt/negativt dere har gjort dere ved oppholdet på Starum.
- Flinke lærere?
- Hva slags fag?
- Hadde dere med egen hest?
- I det hele tatt om dere anbefaler andre å gå der!

Kom gjerne med opplysninger dere andre også som har hørt ting om Trinn I utdanningen på Starum.

På forhånd TAKK!

MVH Jeanette Berg

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  21:02:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke gått på Starum selv, men kjenner flere som har gått der, også veldig nylig.

Nå har det vært litt varierende hva slags lærere som har vært der, men mitt inntrykk er at de er flinke. Det er også slik nå at man kan låne hest dersom man ikke har egen. Enten at man låner alle de hestene man trenger, eller har med en, og låner ytterligere. Det er vel en hest for sprang, en for dressur og en prosjekthest du skal ha. Vet ikke om en og samme hest kan dekke flere behov.

De jeg kjenner har iallfall lært mye, og har vært fornøyde. De siste to semesterne har det vært ganske tøffe opptakskrav også. Tror antallet på søkere har vært rundt 30, og antall plasser cirka 8. Jeg har inntrykk av at det også har blitt lagt vekt på alder og eventuell praksis. Mange kommer rett fra videregående, og konkurrerer med de som allerede har opparbeidet endel kompetanse ved å jobbe i stall eller ved rideskole noen år. Så om du er blant de som kommer rett fra vgs, ikke gi opp dersom du ikke skulle komme inn på første opptak. Selvfølgelig kan man komme inn likevel, men det er mulig å anbefale å ta noe praksis mens du venter, for å vise dem at dette er noe du virkelig vil.

Lykke til (i den grad dette hjalp.. Jeg har jo aldri vært på Starum..)!

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 11/01/2005 :  21:18:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg gått Trinn 1 på Starum, men jeg gikk hestelinja der i 2 år, og fikk da med meg noen erfaringer.

Det første er opptaksprøven; denne foregår over 2-3 dager. Der er det 2 ridetimer pr dag, stalltjeneste, teori, intervju osv. Inntaksprøvene er forholdsvis "harde", her må man vise hva man er god for! Og dette gjelder innen alle grener, og ikke bare ridningen. I disse timene her vil skolehestene bli brukt, samt noen prosjekthester som tilhører Starum.

Dersom man kommer inn, kan man enten ta med seg hester selv (2 stk, og de må gå minst La tror jeg), eller man kan få låne prosjekthester av Starum. De har kjempefine hester, så ikke noe problem dersom du ikke har egne til å ha med deg.

Opplegget hver dag er jeg ikke sikker på, men det deles inn i grupper som fordeler alle fòringene i stall 11 og 12, og eventuelt stall 6 og 13. Stall 6 er gamlestallen og gjestestall som brukes til diverse kurs og seminarer. Stall 13 er traverstallen.
Ridning 2 ganger om dagen, 1 sprang og 1 dressur, + feltritt om høsten eller våren. I tillegg kommer kjøring og andre grener. En del teori, og mye stalltjeneste.

Instruktørene/lærerene er oppdaterte og flinke.
Ridelærerelevene bor på internatet, og må bytte på stalltjenester i helgene.

Eneste jeg ikke er helt fornøyd med Starum, er utegangen der. Synes det er svært lite utegang på hestene. Mener å hugse at det er forholdsvis strenge lover og regler dersom man skal bruke hesten sin i helgene, men dette er jeg ikke 100% sikker på hvordan funker.
Ellers er Starum en kjempefin plass med alle fasiliteter! 2 ridehus, terrengbane for alle nivåer, ovalbane, utendørs dressurbane, utendørs sprangbane, minitravbane, travstrekker, maratonbane for kjøring.... I tilleg arrangeres det en del "store" utstillinger og stevner der, seminarer og kurs.... Ellers er det et fint hestemiljø på Gjøvik og Toten generelt

Noe som er viktig å ha klart for seg når man søker her, er at her går man ikke bare for å bli bedre til å ri! De er veldig flinke til å luke ut de som er der bare for å utvikle seg selv... ;)
Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 11/01/2005 :  23:38:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!
det står mye info om starum på hest.no. - hestefolk.(=

Lykke til(o;

Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 12/01/2005 :  01:47:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gikk der, men det er noen "kvartaler" siden nå....
Husker internatet var helt nytt og vi hadde bare 1 ridehus..

Det positive:

Vi red mye, også på forskjellige velutdannede hester og var innom alle de vanlige grener som sprang,terreng og dressur.
I utgangspunktet hadde jeg med egen hest, men sendte han tilbake for nivået ble litt for høyt for han.
(Han var en stakkars skolehest fra rideskolen jeg jobbet på.)
I tilegg måtte han stå på spilt der, og turde ikke legge seg, så han ble kjempesliten..

Da fikk jeg uten problem, låne hester derfra.
Noe jeg sikkert lærte mye mer av!
Det var kun 1 på kurset som hadde med egen hest, resten lånte av Starum.
Grunnen til det kunne jo være at den eneste fra Østlandet på kurset var meg, så det var noen langveisfarende elever helt fra Stavanger til Hammerfest..

Vi lærte også å kjøre/sele 2 spann på banen, samt med 1 hest i terrengløypa.
O hey hvor det gikk, og jeg hadde vel knapt tatt i en tømme før jeg kom dit...

Variert program; alt fra hovslagerlære på "døde høver" (og 1 stk. tålmodig kaldblods), til eksteriørbedømmelse av hest, med prøve for å sammenlikne med dommernes.
(Det var noe av det jeg personlig likte best.)
Vi lærte også om foring og sette opp forplaner korrekt regnet ut.

I tilegg var det riktig vedlikehold av utstyr, stallmester-lære,sykdom/skader/sårbehandling, hvordan vi pedagogisk sett skulle instruere riktig (psykologi),osv. osv.

Instruktørene var flinke og var behjelpelige med å gi råd for fremtiden osv.
Jeg var veldig heldig å fikk hjelp av "Wille" med søknad mens jeg gikk der, og fikk raskt tilbud om jobb hos en daværende landslagsrytter i sprang i Sverige.
Hun lot meg også få ri "igang" en godt skolert dressurhest (han het Figurant) som skulle benyttes på Trinn 3 noen uker senere.

Han red jeg da litt på fritiden utenom kurset, og som eneste elev på kurset med den muligheten var det ikke fritt for "blikk som kunne drepe" fra en medelev eller 2.
Men slikt kunne en ikke bry seg om, en måtte jo bare gripe muligheten når man fikk den og nyte det så lenge det varte...Og det var ikke sååå lenge husker jeg...
Var et tydelig "hat" i blikket fra meg også når trinn 3 elevene kom og "tok" han fra meg..hulk!

I dressur/sprang/pedagogikk mm. hadde vi Willemijn Kloos-Fahlberg og noe Johan Fahlberg, og i kjøring Øystein Bakken og en kjempekoselig gammal kar som jeg seff ikke husker navnet på.
Men jeg husker han levde og ånda for kaldblodsene vi kjørte, den ene het "Rusulv" , og vi var med å kjøre inn den som "valp", så vi snakker noen år tilbake her...hi,hi.
Annet positivt var god mat og sosialt samvær!
Vi stekte vafler på kveldene,kikka på video eller dro å spilte biljard.
Etterhvert som ukene gikk kom gutta som skulle gå travtrenerkurs, og da blei det ekstra sosialt... Så sosialt at 2 av dem faktisk blei utvist..

Det negative:

For mye utmøkking og stallarbeide.
Tror vi møkka ut 4 ganger om dagen, første gang kl.halv sju om morran..
Kunne kanskje redusert noe av det ved å ha noen praktikanter der,og heller lagt inn mer pedagogikk-lære feks.som er kjempeviktig.

Nå er vel ikke det aktuelt lenger??, men vi reagerte også voldsomt på at hestene ikke fikk gå i luftegård og svært lite på tur.
Pga. at det var et militært område osv. var det strengt hvor vi fikk ri ute også..
Så når vi en sjelden gang fikk lov til det, tok omtrent alle hestene helt av og det var alt annet enn forsvarlig.

Ellers finner jeg ikke noe mer negativt, og det er jo bra med tanke på at i dag er det sikkert enda bedre!

Anbefaler det så absolutt, men ville også vurdert utlandet da det gir større muligheter og man får en bredere erfaring.

Redigert av - xxxx den 12/01/2005 02:52:22 Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 22/01/2005 :  09:04:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Står en artikkel om Trinn I som går på Starum nå på hest.no. ---> http://www.hest.no/news/?func=show_news&news_id=1861 Gå til toppen av siden

jeanette
» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2005 :  18:25:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejeanette  Svar med kopi av melding
Hei!

Tusen Takk for alle svar.

Jeg er forsatt veldig usikker på hva jeg skal gjøre...

Har noen jobbet på dressurstaller i utlandet?
Hva for erfaringer sitter dere igjen med?
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.