hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dette med å snakke engelsk..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Dette med å snakke engelsk..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/01/2005 :  19:01:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har stukket nesen litt i horsemanship for å finne ut litt av hvert, men en ting synes jeg er ganske festlig, og det er noen horsemanship-menneskers trang til å snakke engelsk med hesten.
Man snakker norsk til personen som ser på, og så slår man over til engelsk for å snakke med hesten.

Jeg håper ikke folk går rundt og tror at hesten skjønner engelsk bedre enn norsk ;-) (Bare tuller)

Men seriøst, hvorfor gjør noen dette? For meg virker det så.. "oppstyltret".

(Redigert for å legge til noen "noen" som manglet ;-)

Redigert av - Silje-og-Tindra den 10/01/2005 19:24:36

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2005 :  19:23:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Skjønner ikke helt, jeg... Snakker vi engelsk til hesten, vi som driver med NH? Jeg rir western, og bruker 2 engelske ord sammen med hjelperne mine (setet og beina). Det er "Whoah" som betyr STOPP STRAKS, og "Easy" som betyr "gå ned en gangart"...

Ellers snakker jeg da norsk med hestene, jeg... -Hvis hedemarking regnes som norsk, da.. ;-)

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/01/2005 :  19:27:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hehe, beklager - glemte noen "noen" som burde ha vært med. ;-)
Mener selvfølgelig ikke alle, men ta stalleieren der Sunnanvindur står nå som et eksempel. Denne damen er veldig flink og vet absolutt hva hun driver med; men all kommunikasjon med hesten foregår på engelsk, mens kommunikasjon til eventuelle tilskuere foregår på norsk. I tillegg har jeg sett en del andre som også gjør dette.

Man har jo også "back" for å rygge, som en del sier - jeg kliner til med min "baaake" - og det funker like greit. Bruker også whoa selv, både for å stoppe helt og for å roe ned hesten (kommer an på tonefall).

Synes bare det er festelig eller hva jeg skal kalle det at noen ser ut til å mene at alt skal foregå på engelsk. :-)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/01/2005 :  19:40:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er ikke videre glup tror jeg når det kommer til det fler-språklige...he,he.(Håper jeg..)

Og selv om trener,n min (som hesten står på "overtid" hos pga. operasjoner osv.) er amerikansk, kona dansk, assistent-treneren nederlandsk og stallhjelpen "skånsk", håper jeg hun ikke har tatt skade av det og fortsatt "snakker samme språk" som mutter,n når hun kommer hjem.

Bruker kun whoa,easy og back jeg ihvertfall, og har vel egentlig ikke opplevd andre bruke så mye mer.
(Sistnevnte brukte jeg også når jeg rei med fløyelshjelm og "tights"...)

Redigert av - xxxx den 10/01/2005 19:44:27 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2005 :  19:43:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
He-he... Blir litt fremmed problemstilling for meg, siden alle jeg kjenner til snakker norsk med hestene sine.. Til og med Peer Werner snakker norsk med dem... "Kutt ut, a' gitt, din FROSK!" sier han om hestene spretter og danser litt mye... ;-)

Kanskje damen du snakker om har gått og lært hos en engelsk mann eller dame? Da tar en jo sikkert fort etter under opplæringen, og slikt henger sikkert i... *klør meg i hodet*

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/01/2005 :  19:57:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
En kamerat bruker: "Barsh-att"!!, (eller hvordan man nå skal prøve å stave det) når hesten skal rygge/backe...

Mer norskt kan det vel ikke bli....

Redigert av - xxxx den 10/01/2005 19:58:59 Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 10/01/2005 :  21:51:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg trener NH, men jeg har ikke så mange engelske uttrykk tror jeg.... Har heller ikke hørt andre NH-trenere som har brukt engelsk.

Jeg sier "how" for stopp, "hepp" for rygg og slikt....men det er vel bare fordi det er praktiske ord. Bruker også mye lyder som ikke er ord (i den grad how og hepp er ord...)

Det er jo ikke så viktig hvilke ord man bruker, bare man lærer hesten hva man mener med dem og bruker dem konsekvent.

Cec
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 10/01/2005 :  23:10:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmmm...jeg personlig bruker "hooo"( usikker på hvordan det skrives) for stopp.

Ellers blir det også litt "shit" innimellom.....he he

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  00:05:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Shit kommer titt og ofte hos meg også, sammen med hooo, som jo ikke direkte har noen fin betydning på engelsk. Så jeg foretrekker å kalle det en fornorsket versjon av "woha". :-P Gå til toppen av siden

LivM

Skrevet - 12/01/2005 :  16:25:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg snakker ikke så mye med tunga når jeg lever meg inn i ting men mest med kroppsspråk. Og eller er Prooo, protti og øy! brukt ca daglig.
ellers sier jeg det som detter meg inn først f.eks "Åsså gjekk åss te sia når e kjæm gåand ja" osv...

Lite engelsk ute og går her iallfall..
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/01/2005 :  19:56:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nesten så jeg kan høre den siste der Marit og Tor he he
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 16/01/2005 :  15:36:39  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Jeg sier back når hesten skal rygge. Men ellers kan jeg ikke stort engelsk:P hehe. Back og shit er de vanligste orda her i gården.. Egentlig sier jeg ikke så mye fornuftig når jeg snakker med hester, masse rart som faller meg inn, det er heller tone fallet jeg forandrer. Men noe er jo fast som f.eks back og proooooo, rolig. For å roe ned hesten pleier jeg også å synge lavt *uff og uff*

[Karen og Irpill] Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.