hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Krybbebiting/Luftsluking
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Krybbebiting/Luftsluking
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lucinda:

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  21:31:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Slik eg kjenner til det er krybbebiting når ein hest sluker luft ved å f.eks bite tak i krybba og sluke luft. Mens Luftsluking er når hesten sluker luft uten å "måtte" bite i noko. (kort fortalt)

Det er vel masse myter osv om dette. Ein del meiner det er arvelig, ein del meiner det er smittsomt, ein del meiner det kjem ann på hestens lynne osv. Ein del meiner att slike hester er mykje meir utsatt for å få kolikk.

Andre meininger om dette??

Ville du kjøpt ein hest dersom den var krybbebiter/luftsluker?

Veit att enkelte har problemer med å få stallplass til hester med slike uvaner.

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  22:17:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste i "Horse & Rider" om forskningsprosjekter som er gjort ift. det med hest og kjedsomhet/ uvaner. Daniel Mills, principal lecturer i " behavioural studies and animal welfare" på university of Lincoln, uttaler at det ikke er "smittsomt" med hverken krybbebiting eller andre uvaner. en hest som krybbebiter på døren sin vil i noen tilfeller oppmuntre andre hester til å undersøke sine dører, men dette vil ikke føre til krybbebiting mener Mills. Han sier også at det ligger i hestens oppførsel om den er en krybbebiter, og at krybbebiting veldig ofte kommer av svulster i mageregion og smerter. Mills sier videre at fibermangel også er vanlig hos hester som krybbebiter. Han sier videre at hester ikke opplever kjedsomhet, veving er et resultat av frustrasjon over manglende sosial kontakt med andre hester, og det holder ikke at de kan se hverandre, det er den fysiske kontakten som mangler.

Klippet ut fra et av mine tidligere innlegg

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  22:57:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Renegate du har sikkert sett mitt innlegg om fjordingshingsten som er krybbebiter. Det eg tenker i forhold til den er: Fibermangel, veit ikkje den har fri tilgang på høy, men det har vært av varierande kvalitet det veit eg. Det med sosial kontakt, ja kan nok så absolutt stemme. Hingstane står ofte/nesten alltid åleine i paddock. Ikkje akkurat naturleg for dei da.

Blir jo ein del slossing og herjing om man slipper dei i lag med andre hester, men det har vel gjerne med kva dei er vandt til. Ser jo enkelte som har hingstane i lag og det går fint for dei er vant til det. Og også enkelte som har hingsten i lag med ein valakk. Det også går roleg og fint for seg. Dei koser seg i lag.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  22:58:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jepp, jeg og tror at Daniel Mills har helt rett.

Og jeg ville IKKE kjøpt en luftsluker. Jeg klarer ikke den lyden, og når den er luftsluker, er det et dypereliggende problem som er årsaken. Luftsluking er også svært vanskelig å bli kvitt, ettersom hesten forbinder det med noe behagelig

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  00:17:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Står en ponni som er krybbebiter på stallen, har stått der i ihvertfall 5 år og ingen av de andre hestene har tatt etter ham, selv om de også står mye inne. Når jeg stelte i skolestallen (hvor hestne står tett i tett i spilt) var det kun en hest som var krybbebiter, mens de andre hestene, som sikkert kjedet seg like mye, ikke var det. Så det at det er så smittsomt tror jeg ikke på jeg heller, det ligger nok mer bak det enn som så.

Et annet spørsmål; Regner med at hester som blir satt på utegang slutter når de står ute hele døgnet og kan beite og være sosial, men også at de begynner å sluke luft hvis de blir satt på stall igjen. Men er det noen her som har(/vet om noen som har) klart å faktisk kurere krybbebiting/luftslukning helt på en hest, slik at den sluttet for godt? Hvordan da i så fall?

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  02:08:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Et annet spørsmål Regner med at hester som blir satt på utegang slutter når de står ute hele døgnet og kan beite og være sosial, men også at de begynner å sluke luft hvis de blir satt på stall igjen. Men er det noen her som har /vet om noen som har klart å faktisk kurere krybbebiting/luftslukning helt på en hest, slik at den sluttet for godt? Hvordan da i så fall?

Hesten til ei venninne av meg motbeviser dette galant. De går på utegang, har nærmest fri tilgang på mat, og de er to stykker, skikkelige kompiser. For å få den ene til å slutte å suge luft, satte de strøm på toppen av alle gjerdepålene, +++. Resultatet var at den begynte å suge luft på den andre hesten!!!

Jeg toro også at noen hester bare blir helt maniske. De greier ikke slutte. Det er trist for både hest og eier:S

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  07:15:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Luftsluker og krybbebiter er ikke det samme - ikke alle luftslukere lager lyd ;-)
"Svigers" hadde en vallak på prøve nå rundt nyttår, og han var luftsluker, men hadde ingemn "slukelyd" - det eneste som hørtes fra ham var at han klapret med tennene. (Han snappet i luften).
Han gjorde ikke dette ute på beitet, og siden de står på utegang er jo det greit, men han forbandt tydligvis bommen (der vi steller) med noe kjedelig, for med en gang han var innen rekkevidde av den begynte han å snappe..
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2005 :  02:15:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Lyd eller ikke, ville ikke hatt en luftsluker om jeg hadde fått den slengt. Det kjipe er nemlig når man er (som meg) overbevist om at det har en annen årsak enn kjedsomhet, er det ofte både vanskelig og pengekrevende å finne den årsaken. Men det er nok av supre hester der ute som har det problemet, for all del.

Krybbebiting og luftsluking kan lett bli en "kombinert uvane", men en "rein" krybbebiter er ikke drømmen det heller.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.