hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stevner utenfor rideklubber
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Stevner utenfor rideklubber
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

~*+Chasja+*~
» VIP

Skrevet - 06/01/2005 :  16:04:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei!

Går det ann å melde seg på små stevner med egen hest, selv om en ikke er medlem i en rideklubb, eller rideskole??
Har hørt at en må hoppe over 0,75 for å delta utenom klubbstevner, stemmer det??

Vente spent på svar kooz fra meg "sasja"

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  16:41:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Noen rideklubber har drive-in stevner og andre småstevner hvor man ikke trenger å være medlem av en klubb for å delta. Du må nesten høre med rideklubben(e) nærmest deg. Det går kanskje også å melde seg på klubbstevner/distriktsstevner hvis man deltar utenfor konkurranse, men er ikke sikker på dette. Ser på www.rytter.no og gå inn på "reglementer" for se nærmerere regler om stevner. Noen større staller arrangerer også småstevner bare for gøy, dette må du også spør deg om om. Ellers er det greit å bli medlem av en klubb hvis man vil starte stevne ofte; det koster som regel ikke så mye i året.

Redigert av - Eva V den 06/01/2005 16:42:53 Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  17:31:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Du må være medlem av klubb for å delta i stevne. Den 'laveste' stevnekategorien er klubbstevne, og her trenger du ikke ha lisens eller hesteregistrering. På Distrikts-stevner må rytter ha lisens uansett klasse, og fra LB må hesten ha hesteregistrering.

Det er mulig det finnes klubber som ikke er tilknyttet NRYF (Norge Rytterforbund er et særforbund tilhørende NIF, som all annen organisert idrett her i landet), hvor du kan delta uten å være medlem eller oppfylle kravene til NRYF, men jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om noen slik klubb.

Forøvrig kreves det tilknytning til klubb og lisens også på drive-in stevner.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  19:08:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ok, tror det varierer litt fra sted til sted, her i området er det flere staller/klubber som arrangerer stevner man kan delta i uavhenging om man er med i klubb eller ikke.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  22:20:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Trur nok dette blir gjordt mange plasser sjølv om det egentleg ikkje er lov for klubber tilslutta NRYF å arrangere slike stemner.

Dessverre vil eg si for slike regler er til pga sikkerheten blant anna.

Sasja: Tenker du på Grønt kort siden du snakker om å hoppe 0,75 m? I så fall meiner eg att det står max 50 cm, men att man faktisk kan skritte over ein bom på bakken. Vist det er Grønt Kort du tenker på da??

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  22:40:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Tror egentlig dette kommer ann på hva slags stevne som arrangeres, det er jo en del staller som arrangerer trenings stevner hvor alle kan delta!!
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  00:26:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er faktisk veldig strenge regler når det gjelder dette med å arrangere stevner. Det er mange klubber/staller som arrangerer noe de kaller stallstevner. For et par år tilbake stod det en artikkel om dette i Hestesport. Der var det presisert at ingen klubber eller staller kunne arrangere stevner som ikke var definert som klubbstevne eller en annen godkjent stevnekategori. På klubbstevne krever man medlemskap i klubben, eventuelt medlemskap i invitert klubb under utvidede klubbstevner. På D-, E- og L-stevner gjelder "vanlige" regler med lisens og medlemskap (se reglementet).

I praksis betyr dette at det ikke skal finnes noe som heter stallstevne (eller treningsstevne), og at et stallstevne går under reglementet for klubbstevne. Igjen finnes det ikke noe som heter utvidet klubbstevne, hvor alle kan delta. Utvidet klubbstevne skal definere hvilke klubber som er invitert i forkant, og jeg tror antall klubber skal være maksimalt fem.

For mer info om dette, se reglementet.

Forøvrig skjer det ganske ofte at det likevel arrangeres stevner utenom NRYFs regime (f.eks. såkalte stallstevner som er åpne for alle) eller utvidede klusstevner som er åpne for alle klubber, og ikke krever medlemsskap. Man skal være klar over at dersom NRYF ønsker å slå ned på dette, kan dette føre til kosekvenser for både klubb og ekvipasjer. Du vil heller ikke ha de rettighetene du har på ordinære stevner. Dette gjelder f.eks. med hensyn på forsikring dersom du har tegnet lisens med forsikring, du har ikke krav om å sende inn klage på f.eks. reglementsbrudd i forbindelse med dømming, det stilles f.eks. krav til sikkerhet (som lucinda alt har nevnt), om du oppnår et resulatat som f.eks. kan benyttes til kvalifisering til en senere start vil ikke dette være tellende på et uoffesielt stevne osv. For min del ser jeg ikke annet enn dumhet og ulemper både ved å være arrangør, og ved å starte på slike stevner. For min del vil jeg oppfordre alle til å forsøke og unngå disse..

Så.. Det finnes bare klubb-, D(distrikt)-, L(lands)- og E(elite)-stevner på nasjonalt plan, og felles for dem alle er at alle krever medlemsskap i rideklubb med tilknytning til Norges Rytterforbund. I tillegg kreves det lisens på alle stevner utenom klubbstevne. For å løse lisens første gang må du ha grønt kort. Altså trenger du ikke lisens eller grønt kort på klubbstevner, men det anbefales å gjennomføre grønt kort kurs likevel.

PS: Egne regler gjelder for f.eks. islandshestridning og western som er grener som ikke er tilsluttet Norges Rytterforbund. Disse grenene har igjen gjerne egne foreninger, som også der krever medlemsskap på et vis. Kjenner desverre lite til dette i detalj.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 07/01/2005 00:32:23 Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  09:31:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
'Islandshester' og 'westernhester' er tilsluttet NRYF de også, men de har egne reglement. Regner med at de har samme kotyme når det gjelder stevnekategorier og hvem som kan delta, d.v.s. at man må være medlem i en klubb, og at klubben igjen må være tilsluttet organer 'oppover' til NIF, iallefall klubber som driver organisert stevnevirksomhet. Dette er noe som den enkelte deltaker ikke merker så mye til, men har mer med organisasjonen å gjøre. Det kan være at det er forskjell fra klubb til klubb også, da jeg ikke kjenner disse klubbene i detalj.

Et utvidet klubbstevne omfatter arrangøren pluss opptil fem inviterte klubber, d.v.s. totalt opptil 6 klubber. I praksisk omfatter dette 'alle' klubbene i nærheten, selv her på østlandet hvor klubbtettheten er størst.

Som nevnt ovenfor, har jeg aldri hørt om rideklubber som ikke er tilsluttet NRYF, men jeg har hørt om såkalte stallstevner (som ikke er lov, slik Spoff sier). Slike stevner 'popper opp' fra tid til annen, her og der. Har hørt masse klager fra deltakere som har deltatt på slike stevner, hvor reglementet ikke er fulgt, startkontigentene ikke har stått i forhold til premiering, ekvipasjer har blitt eliminert p.g.a. feil dømming osv. På et stevne tilsluttet NRYF er det bestemt at startkontigenten skal tilbake til rytterne i form av premier, slik at det eneste arrangøren kan tjene penger på er kiosk og oppstalling. Det er også krav til teknisk personell. Alt dette for å skape rettferdige forhold for konkurrentene, samt sørge for korrekt behandling av hestene.

Mye kan sies om dette, men reglementet er helt klart og veldig enkelt.

Redigert for å si at om man skal starte utenfor konkurranse, må alikevel medlemskap og lisensiering være i orden, om noen skulle lure på det.

Angående stevnetrening, så går det an å arrangere trening hvor man hopper bane, rir program etc uten at det er stevne. Det må da ikke være noen form for premiering. D.v.s. at alt er likt utenom premiering og plassering, og man trener rett og slett på å starte stevne. Dette er veldig fin trening, og kan gjøres i regi av en stall eller klubb. Arrangøren har ikke lov til å ta inn startkontigent, men kan ta inn penger til å dekke utgifter til dommer, trener etc (som ved annen trening). Jeg har sett Tyske trenere operere med programtrening hver søndag f.eks. - noe som utvilsomt gjør elevene mye bedre rustet når de kommer på konkurransebanen.
Slik stevnetrening er bare positivt etter min mening.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)

Redigert av - Destrier den 07/01/2005 09:55:37 Gå til toppen av siden

~*+Chasja+*~
» VIP

Skrevet - 07/01/2005 :  17:16:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk takk:)
Men lurer fremdeles på noe da.....:
1.Kan man delta i SMÅ sprangstevner om en har grønt kort da og ikke medlem i noen klubb?
2.Hvor høyt hopper en i de minste srangstevnene?
3.Kan en bli medlem i en klubb uten at en har hesten sin stående på stallen sin der da?
4.Går det ann å få grønt kort selv om en ikke er medlem i en klubb, og må en ta grønt kort med sin egen hest da isåfal?

Du kan ikke trene en hest med høye rop, og så forvente at den skal lyde når du en gang hvisker... Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  19:25:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Takk takk:)
Men lurer fremdeles på noe da.....:
1.Kan man delta i SMÅ sprangstevner om en har grønt kort da og ikke medlem i noen klubb?
2.Hvor høyt hopper en i de minste srangstevnene?
3.Kan en bli medlem i en klubb uten at en har hesten sin stående på stallen sin der da?
4.Går det ann å få grønt kort selv om en ikke er medlem i en klubb, og må en ta grønt kort med sin egen hest da isåfal?

Opprinnelig postet av ~*+Chasja+*~

1. man kan delta på klubbstevner og utvidet klubbstevne uten grønt kort. Men man må være medlem av en rideklubb
2. Arrangørene av klubbstevner bestemmer klassene en del selv... Dette varier en del fra klubb til klubb, noen steder er laveste klasse 40cm, andre 60cm og noen har laveste 70 eller 80cm.
3. Man kan bli medlem i hvilken klubb man vil, og i så mange klubber man vil. Men man må velge en klubb som man starter for på stevner, og man kan ikke bytte klubb å starte for etter man har valgt og startet for en, ikke før 1 jan året etter, og da må du søke klubben du rir for om å bytte.
4.Vet faktisk ikke om man kan få grønt kort om man ikke er medlem av noen klubb... Tviler egentlig på det!! Om man må ta grønt kort med egen hest varierer vel litt fra arrangør til arrangør tror jeg... Jeg tok det på min egen hest, mens jeg vet om andre som ikke har gjort det.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.