hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ikke alle naboer er like glade i dyr....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Ikke alle naboer er like glade i dyr....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

AnineogMr.Andrew

» VIP

Skrevet - 04/01/2005 :  17:58:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
I lang tid nå har jeg kjempet for å få ferdigstillt stallen vi satte opp for snart halvannet år siden.... Vi bor på landet, omkranset av gårder og naboen over veien har hatt hest i 25år. Vi kjøpte småbruk fordi vi hadde hester, reiv den gamle falleferdige låven som sto her - og satte i gang med ny.... da klaget naboen...PÅ ALT!!! Vi har vunnet tre runder i kommunen, men fylkesmannen mener at damen i nabohuset må få leve i sin tro om at hun bor i et villaområde Vi har jo da anket klagen - og svelget over 100 sider med klager, usannheter og fa......skap fra naboen som HATER HESTER og sansynligvis gode naboer... Får hun medhold igjen må jeg ratt rive stallen, og slutte med hest
Hva gjør en med sånt da dere???? Er det noen som har noen erfaringer????

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  18:42:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En veldig off-topic sak egentlig, men siden jeg fant denne artikkelen i avisa i dag:
Fortauer fulle av hestemøkk (den dreier seg iallfall tildels om folk som ikke liker hester)

Det dreier seg litt om dette med å "oppføre" seg ovenfor andre. Dette har antagelig lite med din sak å gjøre, men erfaringemessig vet jeg at veldig mange mennesker som ikke driver med hest, ikke liker hester og hestefolk av den grunn at vi (i en helhet) kanskje ikke oppfører oss godt nok ovenfor dem. Det kan være seg hestemøkk på fortauet som i avisartikkelen jeg henviser til, eller forbipasering av mennesker i full fart etc. Akuratt det jeg fokuserer på her har vært debattert her før, så jeg har ikke tenkt til å gå i detalj. Men ofte er det en sammenheng mellom grunnen til at folk hater hester, og vår oppførsel. Desverre er det slik at folk som ikke driver med hest ser på hesten og den uforskammede rytter på nabogården som akuratt den samme hesten og ryttern som du er. Og blir derfor lagt under samme kam. Desverre..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  18:53:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Syns det er litt leit jeg. For hundre år siden og i tuser av år før det var mennesket helt avhengig av hesten og nå er det bare sure miner *sukk* Blir veldig glad når jeg blir stoppet av hyggelig mennesker på tur som vil klappe hesten og spør litt, det viser hvertfall at folk ennå er litt fasinert av disse dyrene.

Har ikke noen råd til deg desverre, men håper det ordner seg. Stallen jeg står i er midt i et boligfelt med bare vanlige bolighus rundt på alle kanter. Vet om flere slike staller, så en stall i et såpass landlig miljø som du driver burde ikke være et problem. Det er bare tullete av folk og holde på slikt..

vdr artikkelen. "Det er ikke lov til å ri på fortau. Likevel er veien full av hestemøkk" også er det bilde av en vei. Greit nok at de klager på fortau, men det er faktisk lov å ri på veien... :P Og hestemøkk forsvinner av seg selv etter et par dagen. Kan vel lage en regel i kommunen om at langs veier skal rytter gå av (såfremt hun/han har mulighet) å skubbe møkka ut i grøfta, trenger vel ikke å være vanskeligere enn det... Sånn har de i Randaberg, alle gjør det der ihverfall.

Gå til toppen av siden

AnineogMr.Andrew

» VIP

Skrevet - 04/01/2005 :  19:04:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
....det kan du jo ha rett i, det er langt fra alle oss ryttere som kan å oppføre seg både med tanke på respekt for andre og i forhold til hygieneproblematikk hester kan gi...I mitt tilfelle er det nå slik at det ikke finnes et eneste fortau, og for å "blidgjøre" naboen kjører jeg vekk møkk på henger en gang pr. uke, og hun ser ikke hestene fra tomten sin engang SÅ.....Jeg vet at jeg tar mer hensyn enn mange andre....og det er desverre ikke der det ligger - denne dama krangler med alle, har ingen venner, og har vært på oss før vi fikk presentert oss Er faktisk veldig trist at enkelte mennesker kan ha glede av å gjøre livet surt for andre...Vi er egentlig ganske trivelige serru - og resten av nabolaget har vi veldig god kontakt med Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  19:19:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

<klipp>

vdr artikkelen. "Det er ikke lov til å ri på fortau. Likevel er veien full av hestemøkk" også er det bilde av en vei.

<klipp>

Opprinnelig postet av MissEva

Jeg velger å tro at artikkelen kun har lagt ved et illustrasjonsfoto. Men enig.. Det koster lite å hoppe av hesten å skyve møkka ut i grøfta. På asfalten skal det endel regnskurer til før det forsvinner. I jorda forsvinner det ganske lett, dessuten ligger det ikke i veien for fotgjengere.

(nå sklir debatten litt ut, men jeg tror baktanken til mange av de som hater hester gjør det fordi noen hestefolk ikke kan oppføre seg, og det desverre går utover alle..)

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 09/01/2005 :  22:14:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
bak en kake og gå over til naboen med...spør om hun trenger hjelp med hagen eller no som gjør at du kan få til en koselig prat med henne...spør om hun vil komme og kansje prøve hesten din? kjøre en tur? trygle og be om hun ikke kan være så snill og godta at dere liker hester kjempegodt og virkelig har lyst å bygge denne stallen?

det er verdt et forsøk
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2005 :  09:40:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Det med den artikkelen om hestemøkk, kan jeg veldig godt forstå!! Har selv kjørt forbi gangveiene det er snakk om og de er seriøst så fulle av hestemøkk at man ikke kan gå der uten å trå i hestemøkk, og tenk da om du er ute å går i sandaler/pensko, og skal på et eller annet viktig, så kommer du dit da og stinker hestemøkk... Ikke så hyggelig...

Her jeg har hestene mine har vi en avtale på at vi for lov å ri på gangveien mot at vi fjerner hestemøkk etter oss. Vi for alikevel tid til ofte klager pga atdet er to staller til i området som de ikke har gjort denne avtalen med, og stallene er så små at folk ikke vet om dem engang...

Men tilbake til emnet her...

Ja, det er desverre allt for mange naboer som hater hester... Hos oss er det ungdommene som kanskje er værst!! Truer med å spray lakkere hestene, og slenger dritt etter oss når vi rir!!

Men det største problemet vi har hatt er vel at det var en kar som fant ut at det var en fin måte å trimme hunde sin på, ved å la den jage hestene rundt på beite... De fleste hestne mine er nå i dag redd hunder av rasen som de ble jaget av!!

Og et annet problem er at stallen er rett ved barneskolen, så når ungene skal på idrettssletta eller i kirken, så er det fryktelig gøy å kaste stein og snø baller på hestene pluss å løpe inn på beite til hestene!!
Dette gikk jeg så lei av at jeg begynte å være i stallen hver gang jeg hørte at ungene skulle forbi stallen (hadde flere ganger snakket med rektor og lærere uten at det skjedde noe), da de løp inn på beite, sa brukte jeg en helvetes kjeft, såpass at ungene begynte å gråte... Noe etter min mening de har godt av når de ikke kan høre på lærere eller rektor!!
Slet lenge med at hestene mine var redd barn, møtte jeg unger eller hestene hørte unge skrik da jeg var ute å red ble hestene helt skrekk slagene... Utrolig synd!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

AnineogMr.Andrew

» VIP

Skrevet - 11/01/2005 :  18:15:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
....veldig koselig med all respons! Jeg har faktisk veivet med det hvite flagget, og prøvd meg på en forsoningssamtale med naboen - men det resulterte bare i flere klager ( enda jeg var veldig blid, og det kostet meg MYE!) ROXIRA: Ang. skolebarn som plager hest: jeg er lærer selv, og må si at det ikke høres ut som om skolen har tatt problemet alvorlig! Og det er rart, ettersom skolen har ansvaret for barnas vel og ve når de er på skolen - også dersom de er på tur, og en skulle blitt sparket av hest! En annen sak er jo angrepet på dine hester - hvem er det som har erstatningsansvar hvis de blir skadet av barna??? Foresatte, når de ikke vet hva lærerne tillater barna å gjøre i skoletiden?? Tror du bør vinkle det slik for skolens rektor, slik at du slipper dette for all fremtid!!
MEN, er det ikke noen som har erfaring med kronglete stalloppføring?? Jeg trenger sårt tips!
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  23:19:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Dama kan vel ikke si noe på noe som helst hvis det er snakk om å fikse den allerede eksisterende låven?? Sånn jeg forsto innlegget, var det greia...? Og uansett, har dere bygd en stall, må dere jo ha hatt en godkjenning?

Jeg bor også på landet, og har laget en innhegning mot nabohuset til gården. Jeg gikk først og spurte om det var i orden, KUN for å være høflig og si ifra hva jeg gjorde. De hadde jo ikke kunnet si noe om jeg satte opp gjerde på vår eiendom. Og når jeg senere bygde et skur, passet jeg på å sette det så det var skjult for naboen...for å ikke yppe til "krig". Og barnebarna dems kommer og hilser på hesten ofte :) Tror man kommer langt med å prøve å forklare litt. Og tross alt er det jo deres eiendom, og dere som bestemmer... så langt dere har fått det godkjent i kommunen da.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

AnineogMr.Andrew

» VIP

Skrevet - 12/01/2005 :  17:42:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fått godkjenning tre ganger av kommunen, men så fremt du får klager innen fristen, får du ny behandling - i vårt tilfelle ble det sendt til fylkesmannen til slutt - han ga naboen ( og ikke oss og kommunen) medhold.... men der hadde han lagt til grunn påstander fra nabo, som ikke var reelle bla. at hestene er her hele året - hvilket de ikke er osv. så nå er saken i gang igjen. Det skal sies at naboen er relativt spesiell, og har lite å foreta seg!! Feilen vi har gjort var å ikke søke riving av bygg ( visste ikke at vi måtte, men gjorde det etterpå) + at vi rev hele låven og satte opp nytt....( hadde vi spart på en stokk ville det vært restaurering). All bygging er søkt om og godkjent! Det er også slik i mitt tilfelle at naboen ikke ser hestene + et deres store garasje er vår nermeste nabo... INNVIKLET??? Er redd for det Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  22:42:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Huff...da skjønner jeg :)
stakkars dere.. Men ikke gi opp! Virker som om naboen din er et ganske urimelig menneske.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.