hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klippe hovskjegget....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Klippe hovskjegget....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2003 :  23:14:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til frik
Du kan ikke "vanne" ut en base til å bli sur. Men du kan få vann med til å reagere som en syre (selv om pH > 7.0 pga andre mineraler i vannet som er lite reaktive), og derfor få en base til å bli mindre basisk. At vi mennesker og dyr kun har godt av at alt er nøytralt med tanke på pH er ikke tilfelle. Basiske løsninger med pH 7-8 er iallfall ikke skadelige. Men i dette tilfelle hvor det snakkes om grønnsåpe og kodeledd, så er vel trikset det å ikke bruke ren grønnsåpe rett på hesten (for mennesker kan dette være etsende, og jeg vil anta at det er tilsvarende for hesten). Man blander såpa ut med vann først. Da får du en lavere pH-verdi, og løsningen er ikke etsende. Etterpå skylder du uannsett rikelig med vann, slik at ingen grønnsåperester er igjen. Og tørker!

Min teori er som sagt basert på gammel kjemikunnskap. Er vel på ingen måte kjemiker, men har iallfall fullfordypning fra videregående (2KJ og 3KJ), og 7 vekttall kjemi på Universitetsnivå får en del år tilbake. Altså ingen proff, men muligens litt erfaring iallfall. Syrer og baser var iallfall en ting jeg kunne bra.. Men godt mulig det jeg sier ikke stemmer, men i forhold til mitt "forsøk" med mitt springvann så stemmer det. Dessuten har jo veterinærer en del kjemi i sin utdannelse. Når veterinæren sier til meg at grønnsåpe er bra å bruke når en vasker kodeledd med mugg så tror jeg rett og slett på det. Hadde veterinæren lært at denne basen var livsfarlig hadde vel ikke veterinærene anbefalt det heller..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 18/03/2003 :  23:26:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var ikke meningen å fornærme deg! Jeg må bare si unnskyld hvis det kunne oppfattes sånn!
Jeg bare lurte på eksakt hva du mente med, og hvordan, at vann som var basisk tar i bruk syre-egenskaper når det tilsettes en annen base. Jeg har aldri fått med meg noe sånt i kjemi-timene, men jeg fornekter jo selvfølgelig ikke at det kan være tilfelle fordi om jeg ikke har lært det sånn, så jeg var rett og slett bare litt nysgjerrig

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2003 :  23:46:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til frik
*hehe* Ingen sure miner eller fornærmelser. Blir bare litt lett engasjert

--
spoff
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2003 :  09:32:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må bare si noe her, som ikke har noe med saken og gjøre! Og det er at her har vi to særiøse og voksne debattinnleggere! Nemlig Spoff og Frik! Det er skikkelig godt å se at noen her er særiøse!

Det ble litt feil, for det er jo maange her inne som er særiøse! Det er noen få som er skikkelige usærøse! Og det er så teit!

Men jeg synes de særiøse her inne skal ha ros! :)

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Adventure2

» VIP

Skrevet - 20/03/2003 :  10:54:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
hovskjegg er like urenslig som menneskenes hår på bena, fjern det.... Shettiser og shire skal jo ha det då og sånne hester men ikke de edle raser Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.