hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Jobb på hesteranch i usa
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Jobb på hesteranch i usa
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bonnie

Skrevet - 03/01/2005 :  01:23:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei! Jeg er ei jente som har veldig lyst til å ta et jobbår på en hesteranch i usa. Problemet er at jeg ikke finner noe hjemme side eller lignende som gir meg informasjon om hvordan jeg kan komme i kontakt med noen i usa.. Lurer derfor på om noen har noe tips om dette, eventuellt om noen har jobbet på ranch selv og kan fortelle meg hvordan det var? Venter spent på svar!

Mvh Trine

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  07:52:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du kan iallfall prøve:
dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 03/01/2005 07:53:20 Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 03/01/2005 :  09:07:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ett lite tips jeg vil gi deg er å undersøke dette nøye før du eventuelt reiser. Er veldig mange rancher som tar i mot arbeidere fra andre land, men dessverre er det en god del av dem som ikke er så fullt seriøse som de skal ha det til. En bekjent av meg reiset over for noen år siden. Skulle da jobbe på en sånn ranch, men det hele viste seg å heller ligne en slavefarm eller no i den duren. Jobbing dag og natt, minimalt med lønn og ordnede forhold. Tror (dessverre) at det er en del som brenner seg på dette når de reiser over. Men gjør du en grundig jobb med å sjekke ut det meste nå FØR du reiser, kan man få et fantastisk år med nye impulser og opplevelser man aldri glemmer.
Har veldig lyst til å reise selv jeg, så vi får se med tiden hva som skjer.

Lykkke til vertfall!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/01/2005 :  12:38:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
En "hesteranch" kan være så mangt....

Som det allerede er nevnt her, må man uansett velge med omhu så langt det lar seg gjøre.
Man bør også være klar over at i de statene som grenser til Mexico, benyttes mest mexikanere som arbeidskraft.
De arbeider for en billig penge og er ofte oppvokst med hest, slik at de stiller sterkt mht. erfaring og ridekunnskaper.
Det er lettere å få jobb utenfor disse områdene, som feks. Colorado bare for å nevne noe.

En annen viktig ting er hva slags ranch vil man arbeide på:
Vil man arbeide for en dyktig rytter,trener og oppdretter?
Eller vil man jobbe på en ranch som tar i mot turister?
Eller på en "hverdags-ranch" med feks. også kvegdrift?

Det vanskligste er for førstnevnte pga. at de krever meget gode ridekunnskaper.
I mange tilfeller må man sende video av seg selv for at de skal godkjenne deg.
Man ender også opp med kun å få ri til 2 og 3 åringer...
Man må også ofte bli igjen på ranchen for å ta "møkkajobben" når de andre reiser på stevner.
Å få ri på stevner kan man se langt etter om det er en seriøs og dyktig rytter/oppdretter.
Det er så store summer i pengepremier og verdifulle hingster/hopper det dreier seg om på stevner at det tar de ikke sjansen på.
Det er som regel "sjefen sjøl" som rir alle hestene i klassene.

Dette er det negative, det finnes steder hvor man etter kort tid alikevel får være med på stevner og reise samt ri mer utdannede hester slik at man som rytter får utviklet seg.
Viser man gode ferdigheter/talent kan man slippe å møkke ut osv., og får i stor grad heller ri og trene hester.
Å konkurrere de er som nevnt heller sjeldent om man ikke får lov på et "små-stevne".

Man blir uansett ikke "rik" av å jobbe i Usa, og det begrenser seg hvor mye man får tid til å reise i fra og oppleve noe annet.
De har mye lavere lønn og lengere arbeidsdager/uker enn oss.
Man har gjerne fri kun en dag i uka og det er på Søndager.
Da er man ofte så sliten at man ikke orker så mye annet enn å sove.
Det er vanlig på "ride"-rancher i Usa at de er stengt på Søndager både for besøkende og annen aktivitet.
Det vil si at hestene kun fores, noen slippes ut.
Sosialt liv og sightseeing-turer er derfor begrenset, oppholdet dreier seg om ranchen og daglige gjøremål.

Sørg for å innhente så mye informasjon som mulig om stedet du vil/kan reise til, og tenk nøye etter hva det er du vil oppnå med oppholdet.

Her er noen generelle tips som er greie å ta med seg..

http://www.equimax.com/index.htm

http://www.workandtravel.no/jobb/

http://www.usimmigrationsupport.org/

Lykke til og planlegg nøye.

Hilsen Nancy.

Redigert av - xxxx den 03/01/2005 12:53:33 Gå til toppen av siden

nationalgame

Skrevet - 30/03/2005 :  12:31:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er en hel haug av trav- og galopp trenere der nede, og der er sjansen stor for at du vil få være med rundt på reiser. Der vil du får egne hester du skal ha ansvaret for å trene. Hvis det er noe slikt du er ute etter kan jeg formidle kontakter privat... Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 22/04/2005 :  14:25:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Husk at det ikke er bare-bare å arbeide i USA... Du må ha visum og grønt kort og alt mulig, noe som er tidkrevende og litt dyrt. Snakk med ambassaden om hva du må tenke på før du eventuelt reiser dit for å jobbe. Det er veldig viktig at du har alle papirer i orden før du reiser inn, ellers havner du fort i trøbbel. (Tro meg). Men bare du sørger for å ha kontroll på alt dette, går det nok bra! Og som andre har sagt, pass deg for useriøse steder! Du har vel ikke anledning til å reise bort og sjekke før du bestemmer deg, så du må prøve å undersøke så mye du kan på forhånd.
Og husk at arbeidstakere i USA ikke har like mange selvsagte rettigheter som i Norge. Ikke glem kontrakt :)
Lykke til! Det blir sikkert kjempespennende og lærerikt å jobbe i utlandet!
Gå til toppen av siden

anki15

» VIP

Skrevet - 06/06/2005 :  18:45:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så i -Hestesport- bladet, og der sto det noe om å jobbe med hest på heltid i utlandet, som eks.USA.
Det heter "Atlantis Ungdomsutveksling".
Det Atlantis tilbyr er "jobb for fri kost/losji og lommepenger". Programmet varer fra 6-12 måneder.
For å dra på dette hestepraksiset så må du dokumentere at du har jobbet med hest, og ikke bare har hatt hest selv. Dette kan være som ridetimer, stalljobbing, erfaring som hestepasser, kurs, rideleirer etc. vil telle som erfaring. (minst 1 år erfaring)

Dette er jo bare noe av det som sto i artikkelen om Atlantis, men du kan viss lese mer på.

www.atlantis.no
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  16:19:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
naboen min jobbet på en ranch nå for ikke så lenge siden... Tror han trivdes veldig godt, men dette var hos et ektepar så blir ikke det samme som alle andre rancher...
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/06/2005 :  19:52:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke lett å komme innunder noen som tilbyr hestepraksis.
Atlantis har dog dette. De har også en kontakt-organisasjon i USA som heter Communication for Agriculture Exchange Program( CAEP). Disse ordner med det meste du trenger når du er der nede.
(Social security number trengs som regel ikke om man ikke mottar penger for arbeidet.)

Hilsen Nancy

Redigert av - xxxx den 09/06/2005 19:56:20 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.