hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vil ikke hjem fra tur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Vil ikke hjem fra tur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2004 :  12:17:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Har hatt dette emnet liggende under turridning, men ikke fått noen respons på det. Så da prøver jeg her, har slettet det emnet under turridning nå.

La forresten inn dette emnet inn her i går, men da jeg tittet innom i dag for å se om noen hadde svart på det var det ikke her lenger

Hei! Er det noen fler som noen gang har vært borti dette?:

Hvis Araber hoppa mi blir stående litt for mye fordi jeg rett og slett ikke rekker å trene henne, eller at det er lenge siden hun har vært på et sted på tur, eller at hun aldri har vært der før.
Da jeg skal snu henne eller hun skjønner at vi har vendt nesa på vei hjem (hvis vi rir en runde) så begynner hun å gå kjempe sakte på vei hjem, lage lyder som hun lager når hun synes ting er kjedelig og gjerne prøve å snu i begynnelsen av hjemturen etterhvert finner hun ut at dette funker jo ikke og gir seg..

Har en episode fra hun fra hun var unghest også, 3-4 år ca: Hun var vant med at jeg tomkjørte og leide henne på lange turer hver dag, men da jeg red henne tok jeg det veldig pent og rolig og red bare 15-20min annenhver dag. Og på veien hjem, så husket hun en fin runde vi pleide å tomkjøre og da vi skulle ri forbi innkjørselen til denne veien satte hun avgårde i raskt trav inn veien (jeg var helt uforberedt så jeg fikk ikke stoppet hun med engang). og da jeg stoppet henne og skulle ri tilbake på vei hjem, ville hun ikke gå. (Har flere episoder, men tar bare en her)

Har noen vært borti noe lignende? Jeg synes egentlig det er ålreit jeg at hun synes det er så artig å være på tur at hun ikke vil hjem... Resten av hestene mine er jo stikk motsatt så snart du vender nesa hjem øker de farten. Og Norlandshesten min har det med å stresse skikkelig på veien hjem, trippe og styre...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2005 :  22:42:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du kan prøve å ri på tur sammen med noen. Da vil hesten følge med den andre hesten.

Jeg har vært borti noe lignende. Jeg red en hest på tur som var ganske sprek. Den begynte straks å tulle og stoppet opp og nektet å gå. Da vi hadde ridd ned en bakke som mange galopperer opp igjen, begynte hun virkelig å tulle. Jeg prøvde å tvinge henne til å gå rett fram, men hun bare fortsatte. Jeg sklei i salen og hun begynte å trave tilbake. Jeg klarte å stoppe henne, men jeg datt av siden jeg allerede hang på siden av salen, og hesten galopperte hjem. Når en hest er vant til noe må man gradvis gjøre forandringer. En ide kan kanskje være at du rir gradvis på kortere og kortere turer.

Når du sier at hun står at hun blir stående litt for mye.. hva mener du da?

Lykke til!

Opprinnelig postet av TR

Takk for svar!
Når dette har skjedd så har jeg både ridd på tur med andre hester og ridd alene...
Hun løper ikke tilbake eller noe sånt, men man hun prøver å stoppe med en gang man har vendt nesa hjem og ber man henne gå da gir hun seg.

Når hun står litt for mye kan variere veldig, noen ganger står hun en ukes tid, eller mer for hvis jeg ikke har fått ridd henne på 2-3 dager blir hun sprek og gjerne løper og skader seg på beite eøøer i longering så hun blir halt og må stå lenger.... Men dette varier veldig... Egentlig ikke så lett å svare på.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  16:09:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres jo nesten ut som at løsningen er at denne hesten rett og slett må ries regelmessig! Prøv å få noen andre til å ri hesten hvis du selv ikke har tid (feks en forrytter), eller så bør du kanskje tenke på å selge.. Er jo ikke bra at den blir halt og må stå så mye.
Hege Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  17:48:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det høres jo nesten ut som at løsningen er at denne hesten rett og slett må ries regelmessig! Prøv å få noen andre til å ri hesten hvis du selv ikke har tid (feks en forrytter), eller så bør du kanskje tenke på å selge.. Er jo ikke bra at den blir halt og må stå så mye.

Opprinnelig postet av hege.jo

Et problem hun iker ikke fremmede, og alle forrytterne her ute vil mest ri sprang (noe hesten min ikke kan brukes til pga skade i skulderen etter feil skoing).

Selger jeg denne hesten, blir hun gående som avels hoppe, og svæææært lite brukt... Da kommer hun til å bli stående i en liten paddock med føll hvert år... Har en avtale i kontrakten. Så derfor kommer jeg ikke til å selge henne. Da harhun det faktisk bedre hos meg hvor hun blir brukt litt!! For hesten digger jo å bli brukt!!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Sig

Skrevet - 03/01/2005 :  18:52:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med hege.jo. Hester er egentlig ikke laget for å stå mye. Så når vi tar dem til oss er det viktig å ta seg av dem på best mulig måte. Er du sikker på at det ikke finnes noen måte å sette henne bort på for som turhest? Jeg forstår at du prøver så godt du kan, men hun fortjener å få rørt ordentlig på seg.
Trosterudstallen til Alnaparken!!! Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  23:01:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uansett om hesten ikke vil gå vekk fra stallen eller den ikke vil tilbake til stallen så har man et som rytter et lederproblem.
Hva med å jobbe litt lydighet fra bakken?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  23:04:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Uansett om hesten ikke vil gå vekk fra stallen eller den ikke vil tilbake til stallen så har man et som rytter et lederproblem.
Hva med å jobbe litt lydighet fra bakken?

Opprinnelig postet av Renegate

Hesten er så lydig som bare det, kan ha henne løs og hun følger etter meg, kan slippe henne løs på tur i skogen.. Kommer når jeg roper!!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  23:08:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner det Roxira, men når hesten i ditt tilfelle ikke vil hjem fra tur har du i den bestemte situasjonen et lederproblem
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  23:08:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er enig med hege.jo. Hester er egentlig ikke laget for å stå mye. Så når vi tar dem til oss er det viktig å ta seg av dem på best mulig måte. Er du sikker på at det ikke finnes noen måte å sette henne bort på for som turhest? Jeg forstår at du prøver så godt du kan, men hun fortjener å få rørt ordentlig på seg.

Opprinnelig postet av TR

Jeg tørr ikke sette bort hesten min på helfor.. Kjenner ei som gjorde sendte vekk fjordingen sin i god tro, og da hun hentet han hadde han skikkelig problemer med beina pga rytter ikke hadde tatt hesnsyn til hesten da hesten sa stopp!! Denne hesten slet litt med beina fra før!! Og forrytter var obs på det.

Vet om flere hester som står veldig mye mer enn det hoppa mi gjør, blant annet to andre hester på stallen og en hest på en stall litt lengre unna... Så når jeg tenker på de får jeg ikke så dårlig samvittighet for min som jeg gjør for dems...

For jeg kan ta med min på tur som håndhest jeg, om jeg ser at jeg ikke rekker å trene to.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  23:17:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skjønner det Roxira, men når hesten i ditt tilfelle ikke vil hjem fra tur har du i den bestemte situasjonen et lederproblem

Opprinnelig postet av Renegate

Hun er jo ikke sta på noen som helst måte... Når vi vender nesa hjem stopper hun en gang og sjenkler man da går hun frem.. Da kommer den en kjedelig lyd som jeg kaller det fra henne, men hun går da hjem litt sakte men... Er bare å drive litt på henne så øker hun farten.
Hun kan etter det prøve å svinge inn noen veier, men da er det bare å styre henne så går hun ikke inn der...

Det er vel vanlig at hester/dyr prøver å gjøre ting de har lyst til??

Men hun hører jo med engang hun får beskjed om at sånn skal du ikke...

Så jeg vil ikke kalle det et lederproblem når hesten hører...

Men jeg spurte ikke om råd, for jeg ser det ikke som et problem når hun hører på meg. Lurte bare på om andre hadde vært borti det samme.. eller noe lignende..

*~Susanne~*

Redigert av - Roxira den 04/01/2005 16:27:17 Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  01:33:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Vet om flere hester som står veldig mye mer enn det hoppa mi gjør, blant annet to andre hester på stallen og en hest på en stall litt lengre unna... Så når jeg tenker på de får jeg ikke så dårlig samvittighet for min som jeg gjør for dems...
Opprinnelig postet av Roxira

I slike tilfeller nytter det vel kanskje ikke å tenke på hva andre gjør med sine hester, men hva som er bra for hoppa DI.. Hva med halvfor da? da har du jo en viss oversikt + at du kan ri ho selv noen dager.

"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen"
Redigert av - Ixnay den 04/01/2005 01:36:06 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  12:51:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Roxira

I slike tilfeller nytter det vel kanskje ikke å tenke på hva andre gjør med sine hester, men hva som er bra for hoppa DI.. Hva med halvfor da? da har du jo en viss oversikt + at du kan ri ho selv noen dager.

Opprinnelig postet av Ixnay

[/quote]

Problemet hr jeg bor er at de fleste er ung jenter som vil bli forryttere og vil gjerne bruke forhesten i konkurranser. Hesten min trenger en erfaren og stø hånd, ellers blir hun fort ødelagt!!

Så er litt kjipt å få hesten man selv har lært opp og ridd inn ødelagt av noen man tror man kan stole på.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.