hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Urinveisinfeksjon??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Urinveisinfeksjon??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

JuliMette

» VIP

Skrevet - 30/12/2004 :  21:32:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihej..

Hesten min har muligens urinveisinfeksjon.. har sendt inn en urinprøve og venter på svar..

Noen som har hatt det på sine hester?? Noen som har noen råd på lager? Hvordan er det med det med tanke på trening osv??

mvh ida..

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/12/2004 :  22:45:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Når jeg leste dette kunne jeg ikke gjøre annet enn å tenke "Au, au, au - stakkars hest", sliter med dette en del selv og vet hvor vondt det er. Kan ikke forestille meg hvor vondt det må være for hester :-/ Er hesten veldig syk? Gå til toppen av siden

JuliMette

» VIP

Skrevet - 30/12/2004 :  22:50:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei..

Har aldri hatt det selv så har egentli ikke peiling på hvordan det føles:S men det høres ikke godt ut!

Han viser ikke tegn på smerte i det hele tatt og er frisk og oplagt!:) så tror ikke han har noe smerte.. men tisset hannes er helt hvitt:S

*ida&uno*
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/12/2004 :  23:42:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Usj da. Det jeg vet om urinveisinfeksjon hos mennesker er at det er grusomt vondt - det føles ut som om du tisser spiker(!) og av og til kan det være så ille at man tisser blod. Andre symptomer er at man tisser veldig ofte og veldig lite, noen ganger bare et par dråper. Kvinner har lettere for å få det enn menn, siden vi har kortere vei fra "åpning" til blære, men menn får det da x-antall ganger verre enn kvinner. Behandles med penicillin, men tranebær har en helt fantastisk virkning.

Det der var om mennesker, vet ikke hvordan det funker for hester, men skulle vel kunne tro at det er noe av det samme? Smerter, hyppig vannlatning, blod i urinen mm?

En annen ting, hvordan klarte du å få urinprøve fra ham? Var du bare på plass med bøtte når han begynte, eller var det dyrlegen som gjorde det?

Siden jeg kjeder meg kan jeg se om jeg finner noe på nettet for deg ;-)
Gå til toppen av siden

JuliMette

» VIP

Skrevet - 30/12/2004 :  23:53:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
oki.. han har ikke blod i urinen.. tisser helt vanlige "doser" å har ikke smerter.. men tror han har det alikevel.. men får håpe han ikke har det da!!:)

Ja.. har stått klar med bøtten i 2uker no.. han sluttet altid då jeg kom med bøtten de gangene jeg virkelig trengte tisset hans.. men de gangene jeg tok bøtten under bare for å "øve" då tisset han i vej..skikkeli utspekulert:P men, jeg fikk det til slutt!! hehe:)

Tusen takk:) små leiter litt selv.. snakket med en no nettop som hadde hatt det på sin hest..hu hadde antibiotika kur på han i 2uker..

*ida&uno*
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/12/2004 :  12:30:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke erfart dette på egne hester men har lest litt om det.

Det sies at hester som bla. ofte er våte i pelsen er utsatt for det, og hester som blir satt ut våte feks. etter vasking.
Nyrene på en hest sitter meget utsatt til og derfor bør ikke en hest vaskes med kaldt vann eller bli nedkjølt på dette stedet.
Ei heller stå ute uten beskyttelse ved kaldt og vått vær.

E.coli er den mikroben som hyppigst forårsaker urinveisinfeksjon (Cystitt).
(Hvis bakteriene finnes i urinleder eller nyrene kalles det for nyrebekkenbetennelse.)
Hester med urinveisinfeksjon har også for mye proteiner/bakterier i urinen og har i utgangspunktet skadede nyrer/bekken som ikke fungerer som de skal.
(Man kan teste nyreverdiene på en hest om man kontakter veterinæren.)

Ellers blir hestene vanligvis behandlet med Antibiotika og skal bla. holdes tørre og varme på krysset med feks. et dekken.
Dette kan komme tilbake når man først har hatt det 1 gang,(residiverende) derfor er det viktig å forebygge som nevnt over.

Jeg synes du skal avvente trening av hesten til du har fått svar på prøvene fra veterinæren.

Redigert av - xxxx den 31/12/2004 12:42:36 Gå til toppen av siden

JuliMette

» VIP

Skrevet - 01/01/2005 :  21:44:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han e veldi ofte våt i pelsen for vi bor i regnbyen bergen å de få gangene dt e oplett hær trenes han.. men han får på seg dekken å settes inn i varm boks..

Han viser ikke antydning til smerte? litt merekli..

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 01/01/2005 :  22:32:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke hatt hest med slike problemer så jeg vet ikke så mye om det.

Men det er diverse urter og slikt som skal hjelpe på nyrene. Bjørkeblader og blåbær (muligens også bringebær blader) skal ha god effekt på nyrene. Men uansett må du få behandling av veterinær. Urter synes jeg er fint å bruke i tilegg, og kanskje som forebyggende. Håper hesten din blir frisk da, om det er slik infeksjon han har.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/01/2005 :  21:34:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er som nevnt påvist at hester (og hunder) som ofte er våte og kalde på krysset (nyrene) får lett urinveisinfeksjon.
(Denne hesten var jo også ofte våt.)
Det er viktigere at hesten får på seg et teppe ute enn inne når det er dårlig vær.
Det er ute den blir våt og kald samt spenner musklaturen, inne er det jo tørt..

Ang. urter...
Har selv prøvd urte-kurer med akupunktur på en tidligere hest jeg eide som var veldig knytt i krysset/bekkenet og området som berørte nyrene.
Det virket ikke på den hesten men jeg er positiv til urter som alternativ behandling alikevel.
Det er forskjell på urter også...Standariserte ekstrakter gir en helt annen effekt enn det en kan oppnå ved bruk av tørkete urter,derfor har enkelte slike urter en positiv virkning når det gjelder mennesker/dyr.

Gullris, bjørk, tungress, kjerringrokk, stemorsblomst,maltodextrine osv. har også en rensende/styrkende funksjon i nyre/blære.
Men vi har ikke nyrene på samme sted som hesten og derfor må man også forebygge noe annerledes i tilegg.

Jeg ville derfor først og fremst holdt hesten tørr/varm på dette utsatte området og så kan man jo evt. bruke urter som et tilegg.

Redigert av - xxxx den 02/01/2005 21:58:33 Gå til toppen av siden

JuliMette

» VIP

Skrevet - 04/01/2005 :  21:36:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihej..

Eg e såå GLAD no fått svar av vætrinæren i dag.. å han va frisk som en fisk så det va litt deili litt lettet no jah

Takk for alle svar i allefall.. kjempe snillt

*klemz*
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/01/2005 :  21:49:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare hyggelig, godt å høre at de ikke fant noe galt! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.